کد خبر: ۱۵۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 16
مجموعه کتابخانه، با بخش‌های خدمات فنی، خدمات عمومی ومدیریت کتابخانه درساختمانی پنج طبقه قرار دارد وسایرفعالیت‌های کتابخانه در ساختمان ده طبقه دیگری بانام لیسترهیل متمرکز است.
شفا آنلاین:کتابخانه ملی پزشکی (ان.ال.ام.):این کتابخانه که بخشی ازموسسه ملی بهداشت امریکاست درشهر بتسدا، درایالت مریلند در۶ کیلومتری شهر واشینگتن دی. سی.قراردارد.

به گزارش شفا آنلاین:مجموعه کتابخانه، با بخش‌های خدمات فنی، خدمات عمومی ومدیریت کتابخانه درساختمانی پنج طبقه قرار دارد وسایرفعالیت‌های کتابخانه در ساختمان ده طبقه دیگری بانام لیسترهیل متمرکز است.

تاریخچه: فعالیت این کتابخانه در۱۸۳۶از یک مجموعه کوچک کتاب و نشریه پزشکی دراتاق کار رئیس‌کل بهداری ارتش امریکا آغاز شد. در۱۸۶۵ اداره این مجموعه به جان‌شاو بیلینگز (۱۸۳۸-۱۹۱۳)، یک پزشک جوان ارتش سپرده شد. تصدی وی نقطه چرخشی در تاریخ کتابخانه بود. طی شش سال، مجموعه کتابخانه به ۱۳۰۰۰ جلد و در ۱۸۷۳ به ۲۵۰۰۰ جلد کتاب و ۱۵۰۰۰ جزوه و بروشور افزایش یافت و در ۱۸۸۰ به ۵۰۰۰۰ جلد کتاب و ۶۰۰۰۰ جزوه و بروشور بالغ شد. در همان سال امانت دهی و پاسخگویی به سوالات مرجع نیز آغاز شد.
نام رسمی کتابخانه تا ۱۹۲۲، کتابخانه اداره بهداری ارتش بود، ولی در همان سال به کتابخانه پزشکی ارتش تغییر نام یافت و سی سال بعد (۱۹۵۲)، کتابخانه پزشکی نیروهای مسلح نامیده شد و بالاخره در ۱۹۵۶ رسما کتابخانه ملی پزشکی امریکا نام گرفت. مکان کتابخانه پس از سه بار جابه‌جایی، در ۱۹۶۲ به محوطه فعلی در بتسدا منتقل شد
از ۱۹۴۹-۱۹۶۳ یک پزشک ارتش، فرانک برادوی راجرز، مدیریت کتابخانه را بر عهده داشت. در زمان وی، ساختار نظامی کتابخانه به ساختار تخصصی تبدیل شد.
مجموعه تاریخ پزشکی: مجموعه‌سازی مدبرانه جان شاو بیلینگز، موجب شکل‌گیری هسته مرکزی مجموعه تاریخ پزشکی و کتب نادر و کمیاب پزشکی شد. قدیمی‌ترین اثر پزشکی در این مجموعه، دست‌نوشته‌ای به زبان عربی و متعلق به سال ۱۰۹۴ است.
مجموعه تاریخ پزشکی کتابخانه مشتمل است بر مجموعه قابل‌توجهی از نسخه‌های خطی مربوط به سال‌های قبل از ۱۶۰۰ به‌صورت کاغذی و ریزفیلم شده، ازجمله نسخه خطی فارسی و عربی پزشکی، تصاویر چاپی و عکس مربوط به تاریخ پزشکی و مواد دیداری ـ شنیداری و مجموعه تاریخ شفاهی پزشکی بر روی نوار صوتی.
خدمات این کتابخانه عبارت‌اند از:
۱. خدمات کتابشناختی (سازمان‌دهی): از آغاز شکل‌گیری کتابخانه، نمایه‌سازی و فهرست‌نویسی متون و
منابع چاپی علوم زیستی و پزشکیی اولویت داشته است. خدمات کتاب‌شناختی کتابخانه، دسترسی به منابع
کتاب‌شناختی، نمایه‌ها، فهرست‌ها و ارائه خدمات نوین، جست‌وجوی رایانه‌ای را فراهم می‌کند.
۲. اشاعه اطلاعات کتاب شناختی: بااتصال به محیط وب می‌توان درمجموعه‌ای عظیم مشتمل بر ۱۴۰۰۰۰۰۰ ماخذ و چکیده کاوش کرد که از ۱۹۶۶ تاکنون، از ۴۴۰۰ عنوان مجله علمی معتبر نمایه‌سازی شده است. از سال ۲۰۰۰ تقریباهر نوع خدمتی که از سوی این کتابخانه عرضه می‌شد، اعم از کاوش و بازیابی داده‌های کتاب شناختی پایگاه‌های اطلاعاتی، فهرست پیوسته، مرور تصاویر تاریخ پزشکی و امانت بین‌کتابخانه‌ای، به‌آسانی از طریق محیط وب در اختیار همگان قرار گرفت. از نوامبر ۲۰۰۰، اتصال به وب‌سایت‌های ۱۲۰۰ ناشر مجلات پزشکی برای بازیابی و دریافت متن کامل مقاله‌های کاوش شده در مدلاین برقرار و پوشش زمانی مقاله‌ها گسترده‌تر شده است، به‌گونه‌ای که از ۱۹۵۸ تاکنون را در برمی‌گیرد.
۳. خدمات مبتنی بر وب. انواع خدمات مبتنی بر وب این کتابخانه به شرح زیر است:
الف. مدلاین پلاس: این وب‌سایت انواع اطلاعات پزشکی و بهداشتی را به عموم افراد عرضه می‌کند و از ۲۰۰۲ از طریق صفحه اینترنتی کتابخانه ملی پزشکی و نیز با آدرس اینترنتی مستقل http://medlineplus.gov در دسترس است. این وب‌سایت دارای بخش‌های بهداشت، اطلاعات دارویی، دائره‌المعارف پزشکی، واژه‌نامه پزشکی، راهنمای پزشکان و بیمارستان‌ها، اخبار پزشکی و آموزش پزشکی محاوره‌ای و تعاملی است. کلیه اطلاعات موجود در این وب‌سایت از سوی موسسه بهداشت امریکا، انجمن‌های علمی و حرفه‌ای معتبر و موسسه‌های بهداشتی غیرانتفاعی تامین.
ب. فهرست پیوسته کتابخانه (لوکیتر پلاس): در این فهرست که روزانه، بازسازی و روزآمد می‌شود و اطلاعات کتاب شناختی مجموعه منابع کتابخانه اعم از تک‌نگاشت، مواد دیداری ـ شنیداری، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و منابع الکترونیکی قابل کاوش و بازیابی است. دسترسی به آن از طریق صفحه اینترنتی کتابخانه ملی پزشکی و نیز با نشانی اینترنتی مستقل امکان‌پذیر است.
هم چنین از طریق این فهرست پیوندهایی با بعضی مجله‌های الکترونیکی برقرارشده است. نتایج جست‌وجو نیز قابلیت انتقال و بارگذاری، ارسال با پست الکترونیکی و چاپ رادارند.
ج. دروازه اطلاعاتی: این برنامه از سال ۲۰۰۰ با نشانی اینترنتی http://gateway.nlm.nih.gov عرضه‌شده است تا به کاربران امکان کاوش هم زمان در چند سیستم اطلاعاتی را بدهد.
د. شخصیت‌های علمی: وب‌سایت این مجموعه در ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد.


 در این مجموعه، منابع آرشیوی متعلق به دانشمندان برجسته حوزه علوم زیستی و پزشکی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
ه. فهرست ان.ال.ام.: این فهرست یک واسط کاوش جامع به‌منظور جست‌وجو و دسترسی به داده‌های کتاب شناختی (فهرست‌نویسی شده و نشده) بیش از یک‌میلیون مجله، کتاب، ماده دیداری ـ شنیداری، نرم‌افزار رایانه‌ای، منابع الکترونیک کتابخانه ان.ال.ام. است. بخش‌های تخصصی: یکی از این بخش‌ها مرکز ملی ارتباطات علوم زیستی و پزشکی لیسترهیل (۱۹۶۸) است که بخش پژوهش و توسعه کتابخانه ملی پزشکی محسوب می‌شود. این مرکز در امر تهیه، راه‌اندازی و تکمیل نظام پیوسته کاوش و بازیابی در اواخر دهه ۱۹۶۰ نقش اصلی را ایفا کرد. هم چنین ایجاد پایگاه‌هایی مانند شخصیت‌های علمی و دروازه اطلاعاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، بر عهده این مرکز بود. مرکز ملی اطلاعات فناوری زیستی (۱۹۸۸) نیز یکی دیگر از بخش‌های تخصصی است. هدف از ایجاد آن، تهیه منبع جامع اطلاعاتی در حوزه زیست‌شناسی مولکولی است.
ازجمله خدمات این کتابخانه بیش از پنجاه جایزه است که به کتابخانه‌ها و موسسه‌های بهداشتی و درمانی اهدا می‌شود و هدف آن پشتیبانی از شبکه ملی کتابخانه‌های پزشکی در ایالات‌متحده امریکاست. اقدام دیگر، کمک مالی به کتابخانه‌های پزشکی مناطق محروم و کوچک است که باهدف ترویج خدمات الکترونیکی اطلاع‌رسانی پزشکی صورت می‌گیرد. هم چنین برنامه‌هایی به‌منظور تشویق دانشگاه‌های ویژه سیاه‌پوستان برای برگزاری دوره‌های آموزشی ـ پژوهشی در سطح کارشناسی دارد. مشارکت در پژوهش‌های بین‌المللی و بین سازمانی برای مقابله با مالاریا، از طریق ایجاد سایت‌های پژوهشی در کشورهای مالی، کنیا، کامرون، غنا و تانزانیا و انتقال اطلاعات به‌صورت صدا، داده، تصویر و فیلم از طریق اینترنت به دانشمندان این کشورها از دیگر خدمات امدادی این کتابخانه است.

ازآن جا که کتابخانه برای اشاعه و توزیع بسیاری از خدمات و داده‌ها، به اینترنت و محیط وب وابسته است، با همکاری گروهی از موسسه‌های دولتی، دانشگاهی و صنعتی که خواهان اطلاع‌رسانی سریع‌تر، امن‌تر و وسیع‌تر هستند طرح جامعی را با عنوان نسل بعدی اینترنت (ان.جی. آی.) آغاز کرده و تا به امروز در بیش از پنجاه برنامه گوناگون نظیر (پزشکی از راه دور)، تصویربرداری و انسان مرئی سرمایه‌گذاری کرده است. هدف از اجرای این برنامه‌ها، استفاده بهینه از امکانات دیجیتالی شبکه اینترنت، برای افزایش کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و کاهش هزینه خدمات بهداشتی و درمانی است.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: