کد خبر: ۱۵۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 13
تعدادی از بیمارستان های نیمه تمام در استان اصفهان میراث پنج دولت گذشته بودند تا سرانجام در دولت یازدهم و بویژه از محل طرح تحول نظام سلامت، اعتبارات لازم برای تکمیل و تجهیز آنها فراهم شد و به بهره برداری رسید یا در آستانه افتتاح گرفت.
شفا آنلاین>سلامت>شمار زیادی از طرح های نیمه تمام بهداشت(Hygiene) و درمان حتی با قدمتی افزون بر 20 سال در طول فعالیت دولت تدبیر و امید در استان اصفهان به مرحله بهره برداری رسید و گستره خدمات پزشکی در این خطه پهناور را به نحو چشمگیری افزایش داد.

به گزارش شفا آنلاین، تعدادی از بیمارستان های نیمه تمام در استان اصفهان میراث پنج دولت گذشته بودند تا سرانجام در دولت یازدهم و بویژه از محل طرح تحول نظام سلامت، اعتبارات لازم برای تکمیل و تجهیز آنها فراهم شد و به بهره برداری رسید یا در آستانه افتتاح گرفت.

این بیمارستان ها در جای جای استان اصفهان از شرقی ترین تا غربی ترین نقاط قرار دارند و به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بهره برداری از آنها حدود یکهزار و 200 تخت به مجموعه تخت های بیمارستانی استان اضافه شده است.

منظریه خمینی شهر، یکی از قدیمی ترین بیمارستان نیمه کاره استان اصفهان
بیمارستان منظریه خمینی شهر در غرب اصفهان را شاید بتوان یکی از کهن ترین بیمارستان های نیمه کاره استان خواند چرا که کلنگ احداث آن در سال 72 ( 24 سال قبل ) به زمین خورد اما در طول این سال ها در فراز و نشیب مدیریت ها و تصمیم های مختلف، کار آن نیمه تمام ماند تا به دولت یازدهم رسید.

پس از آغاز کار احداث این بیمارستان 170 تخت خوابی، عملیات اجرایی آن تا مرحله ساخت اسکلت بتنی پیش رفت اما بعد از یک سال، به دلایلی از جمله نزدیکی خمینی شهر به شهر اصفهان و نبود نیاز مردم این شهر به بیمارستان(Hospital) مستقل، اسکلت ساخته شده به حال خود رها شد.

13 سال بعد در سال 85، رئیس دولت نهم در سفر به استان اصفهان و شهرستان خمینی شهر وعده تکمیل طرح بیمارستان نیمه کاره منظریه را داد و حتی در اواخر دولت دهم، این طرح به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار مصوب شد.

مردم خمینی شهر با این وعده ها، منتظر بودند ظرف دو سه سال بیمارستان منظریه تکمیل شود و کسی تصور نمی کرد که دوران دولت نهم و دهم نیز بگذرد و این بیمارستان به عنوان میراث به دولت یازدهم برسد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت از سال 93 ، تکمیل و تجهیز این بیمارستان در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گرفت تا اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی پاییز سال 95 اعلام کرد که این بیمارستان با 99 درصد پیشرفت، آماده تحویل به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تجهیز و بهره برداری است.

به گفته محمدجعفر علیزاده عملیات عمرانی اصلی بیمارستان با هزینه بیش از 32 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به اتمام رسید و با وجودیکه طراحی بیمارستان جزو نسل قدیم بیمارستان های کشور محسوب می شود اما در سال‌های گذشته به روز رسانی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اردیبهشت ماه سالجاری در جریان سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اصفهان خبر از تکمیل نهایی این بیمارستان داد و بر اساس شنیده ها، مقرر است این بیمارستان همزمان با عید سعید فطر (اوائل تیر) افتتاح شود.

افتتاح بیمارستان شفا پس از 25 سال
بیمارستان تخصصی شفا در شهر کلیشاد و سودرجان نیز یکی دیگر از میراث دار ترین بیمارستان های اصفهان است که اسفند سال 94 با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پس از 25 سال به بهره برداری رسید.

کار ساخت این بیمارستان از سال 1369 در زمینی به مساحت 21 هزار متر مربع و با زیربنای 11 هزار متر مربع آغاز شد و تا سال 74 تنها 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
عملیات ساخت این بیمارستان از سال 74 تا 87 رها شد بطوریکه به گفته برخی، ساختمان این بیمارستان در یک محدوده زمانی به یک مخروبه تبدیل شده بود اما از سال 87 عملیات ساخت آن از سرگرفته و در سال 93 عملیات ساخت این بیمارستان تکمیل شد.

بیمارستان تخصصی 96 تخت خوابی شفا در شهر کلیشاد و سودرجان از توابع شهرستان فلاورجان در جنوب غربی اصفهان با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال توسط وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ساخته شد.

تکمیل بیمارستان آفتاب در شرقی ترین شهر اصفهان
بیمارستان آفتاب واقع در شهر خور مرکز شهرستان خور و بیابانک که شرقی ترین شهرستان استان اصفهان به شمار می آید نیز یکی دیگر از طرح های نیمه کاره ای است که در دولت یازدهم تکمیل شده و در آستانه افتتاح است.

ساخت بیمارستان 32 تخت خوابی شهر خور در سال 87 در زمینی به وسعت 20 هزار و زیر بنای سه هزار و 500 مترمربع آغاز شد اما عملیات اجرایی آن پس از مدتی به دلایلی از جمله مسائل مرتبط با پیمانکار طرح، متوقف شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و با پیگیری های مسئولان محلی و استانی، کار ساخت این بیمارستان از سر گرفته شد و حتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اسفند سال 94 در سفر به خور و بیابانک پس از بازدید از بیمارستان آفتاب وعده داد که این بیمارستان تا پایان سال 95 تکمیل شود.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به تردد فراوان خودروها در جاده های خور و بیابانک خاطر نشان کرد: این مساله سبب شده است تا تصادف ها در این جاده افزایش یابد به همین دلیل ساخت این بیمارستان ضرورت دارد.

همچنین مسائلی مانند گردشگری و بوم گردی و دور بودن شهرستان خور و بیابانک از مرکز استان نیز، ضرورت راه اندازی این بیمارستان را دو چندان می کرد.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کار تجهیز این بیمارستان به پایان رسیده و با تامین نیروی انسانی مورد نیاز امید است که بیمارستان آفتاب خور نیز پس از ماه رمضان بهره برداری شود.

افتتاح ساختمان المهدی بیمارستان نور و علی اصغر(ع) پس از 10 سال
ساختمان المهدی بیمارستان نور و علی اصغر(ع) (خورشید) اصفهان نیز یکی دیگر از طرح های نیمه کاره ای بود که در دولت یازدهم تکمیل شد و اردیبهشت سالجاری با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

این ساختمان 150 تختخوابی با زیربنای حدود 11 هزار متر مربع از محل مشارکت خیران و اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تجهیز و بهره برداری شد.

کار احداث این ساختمان از سال 1383 آغاز شد اما پیشرفت فیزیکی این طرح از سال 83 تا 93 حدود 15 درصد بود تا اینکه در سال 94 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اتمام این طرح بزرگ بیمارستانی را بطور مجدد در دستور کار خود قرار داد.

این ساختمان با اعتبار 45 میلیارد تومان در 5 طبقه دارای بخش های اورژانس، فوق تخصص ریه، گوارش و قلب، آی سی یو و آزمایشگاه ساخته شده است.

افتتاح بیمارستان امام رضا(ع) پس از 20 سال
مرکز جامع درمان سرطان و ساختمان امام رضا(ع) بیمارستان سیدالشهدا (ع) اصفهان نیز از جمله طرح های نیمه تمام بود که در دولت یازدهم و در بهمن سال 93 با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

این بیمارستان 160 تختخوابی با مساحت 18 هزار مترمربع و اعتبار 650 میلیارد ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مشارکت خیران استان احداث و بهره برداری شد.

این بیمارستان به دستگاه های پیشرفته و مدرن روز دنیا مجهز شده و به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی ارایه دهنده خدمات به بیماران سرطانی و صعب العلاج در استان اصفهان و مرکز کشور است.

بهره برداری از بیمارستان چادگان پس از 9 سال
بیمارستان بوعلی چادگان در غربی ترین نقطه استان اصفهان نیز یکی از طرح های نیمه کاره ای بود که در دولت یازدهم بهره برداری شد و اکنون در حال خدمات رسانی به مردم این خطه و همچنین گردشگران است.

به گفته حاجی عرب، مدیر شبکه بهداشت و درمان چادگان، کلنگ این بیمارستان در سال 86 به زمین زده شد اما در دولت یازدهم، کار اجرایی آن قوت گرفت و در پایان سال 94 از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تجهیز به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحویل شد.

این بیمارستان 32 تختخوابی اردیبهشت سال 95 با حضور محمد آقاجانی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

این بیمارستان دارای بخش‌های اورژانس ، نوزادان ، داخلی ، زنان وزایمان، تست ورزش ، بستری همودیالیز، زایشگاه ، CCU، ICU و NICU، بخش‌های پاراکلینیک شامل آزمایشگاه، جراحی، نوارمغز ورادیولوژی است.

بیمارستان یاد شده در زمینی به مساحت 31 هزار مترمربع و با زیربنای سه هزارو 800 مترمربع در سه طبقه با هزینه ای بالغ بر 70 میلیارد ریال احداث و با اعتبار 80 میلیارد ریال تجهیز شده است.

افتتاح 2 طرح توسعه بیمارستانی در اصفهان

علاوه بر بیمارستان های مذکور که تکمیل و تجهیز آنها در دولت یازدهم به نتیجه رسید 2 طرح توسعه بیمارستانی نیز که از سال های گذشته متوقف مانده بود در این دولت به سرانجام رسید و افتتاح شد.

طرح توسعه مرکز آموزشی درمانی تحقیقاتی قلب شهید چمران اصفهان یکی از این طرح هاست که اسفند سال 94 با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

این طرح توسعه در زمینی به مساحت یکهزار و 500متر مربع و در چهار طبقه با زیربنای 6 هزار و500 متر مربع در 9 بخش ساخته شده و با تکمیل آن 147 تخت بیمارستانی به ظرفیت این بیمارستان افزوده شد و مجموع تخت های آن به 312 تخت رسید.

در این طرح از بالاترین استانداردها و فناوری های روز استفاده شده است تا منابع انرژی حداقل هدر رفت را داشته باشد.

طرح توسعه بیمارستان قبل شهید چمران اصفهان با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال ساخته و تجهیز شده که هشت میلیارد آن نیز توسط خیران سلامت تامین شده است.

همچنین طرح توسعه اورژانس بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان اردیبهشت امسال با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

این ساختمان با اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان در چهار طبقه، ساخته و تجهیز شده و شامل بخش های اورژانس جدید، پاراکلینیک، تصویربرداری پیشرفته و ام آر آی و ۱۰ اتاق عمل جدید است.

با بهره برداری از این طرح توسعه در مساحت هشت هزار و ۴۰۰ متر مربع در مجموع ۸۰ تخت جدید به ظرفیت بیمارستان آیت الله کاشانی اضافه شد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اجرای طرح تحول سلامت شاهد تکمیل طرح های متعددی در استان هستیم که تکمیل آنها قبل از دولت تدبیر و امید کمتر از 50 درصد بوده است.

دکتر غلامرضا اصغری افزود: با گذشت سه سال از اجرای طرح تحول سلامت این توفیق حاصل شد که در بسیاری از روستاها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شاهد افتتاح طرح‌های آموزشی و درمانی بسیاری باشیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی متعددی نیز در استان اصفهان نیمه تمام بود که در دولت یازدهم تکمیل شد.

به گفته اصغری، بیش از یکصد مرکز و خانه بهداشت در سه سال گذشته تکمیل و راه اندازی شد که بیشتر آنها خانه های بهداشت روستایی بود.

همچنین در مجموع در سه سال گذشته تا کنون حدود یکهزار میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی تجهیزات و فضاهای فیزیکی درمانی و بهداشتی استان اصفهان هزینه شده که بیش از 150 میلیارد ریال آن برای بازسازی ساختمان بیمارستان ها بوده است.
با اجرای طرح تحول نظام سلامت، دولت در سه سال گذشته 850 میلیارد تومان در بهداشت و درمان استان اصفهان هزینه کرده است.

از این رقم 450 میلیارد تومان در بخش درمان(شامل 300 میلیارد تومان یارانه سلامت و 150 میلیارد تومان نوسازی و بهسازی) و 400 میلیارد تومان در بخش بهداشت(شامل 200 میلیارد تومان برای پزشک خانواده و روستاها و 200 میلیارد تومان برای بهداشت شهری) هزینه شده است.

کاهش میزان سزارین از 62 به 55.35 درصد، زیر پوشش قرار گرفتن نزدیک چهار میلیون تَن در شبکه های بهداشت و تشکیل نزدیک سه میلیون پرونده الکترونیک سلامت در استان اصفهان از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است.

فعالیت 163 پزشک متخصص در مناطق محروم و 424 پزشک مقیم در بیمارستان های استان، برخورداری 2 میلیون تَن از خدمات ارتقای ویزیت در استان اصفهان همچنین اضافه شدن یکهزار و 300 تخت بیمارستانی، افزایش تعداد تخت های دیالیز استان از 290 به 439 تخت و بازسازی و نوسازی 140 هزار مترمربع فضای بیمارستانی و بهداشتی از دیگر دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان اصفهان محسوب می شود.

طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد.
برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، بیمارستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: