کد خبر: ۱۵۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 14
بیماری ALS، بیماری مربوط به نورون‌های حرکتی است که در کنترل حرکات نقش دارند و تخریب آنها موجب می‌شود که فرد کنترلی روی عضلاتش نداشته و به مرور زمان این عضلات آتروفی می‌شوند.
     شفا آنلاین:   محققین ژاپنی توانسته‌اند به کمک سلول‌های بنیادی <Stem Cells>تخریب نورون‌های حرکتی را در موش‌های مبتلا به ALS آهسته کنند. این دستاورد می‌تواند راه را برای درمان انسان‌های مبتلا به این بیماری‌ها هموار کند.

به گزارش شفا آنلاین:در این مطالعه محققین ژاپنی در دانشگاه‌های کیوتو و کیئو سلول‌های بنیادی را به موش‌های مدل شده برای اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک (ALS) پیوند زدند. در گزارشی که چندی پیش این محققین منتشر کرده‌اند، عنوان شده که میزان تخریب عصبی در این موجودات حدود 8 درصد کاهش یافته است.

بیماری ALS، بیماری مربوط به نورون‌های حرکتی است که در کنترل حرکات نقش دارند و تخریب آنها موجب می‌شود که فرد کنترلی روی عضلاتش نداشته و به مرور زمان این عضلات آتروفی می‌شوند. هرچند به نظر می‌رسد که این بیماری اثری روی عملکرد روانی و شناختی نداشته باشد پیشرفت آن روی اغلب عضلات بدن از جمله عضلات تنفسی و عضلات مربوط به بلع اثر می‌گذارد. از جمله مشهورترین اشخاصی که به این بیماری مبتلا است، استفان هاوکینگ فیزیک‌دان مشهور بریتانیایی است که به دلیل ابتلا به این عارضه به طور کامل فلج شده است.

در مطالعه مذکور، محققین ژاپنی از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) استفاده کردند و آنها را به سلول‌های پیش‌ساز عصبی و در نهایت به نورون‌های حرکتی تبدیل کردند و ناحیه کمری طناب نخاعی موش‌های مدل برای ALS پیوند کردند.
همان طور که گفته شد این سلول درمانی موجب بهبودی محسوسی در عملکرد حرکتی موش‌ها شد. این محققین امیدوارند با برطرف کردن نواقص و افزایش کارایی آنها، در آینده‌ای نزدیک از این سلول‌درمانی‌ها در مطالعات بالینی برای انسان نیز استفاده کنند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: