کد خبر: ۱۵۱۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 10
قبل از سال ۹۲ بحران و شبهه‌ای در مورد کیفیت برنج وارداتی ایجاد شده بود که آزمایش‌هایی هم در این زمینه انجام شد و کار به مجلس و بازرسی کل کشور نیز کشید

شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان(Organization) غذا و دارو با اشاره به حل بحران دارویی کشور در دولت تدبیر و امید، گفت: بحران دارو در دولت یازدهم حل شد. شاید این موضوع کار چندان سختی نبود و می‌شد درهای کشور را باز و کمبود را حل کرد، اما با کاهش واردات، این بحران را حل کردیم و در حال حاضر کمبود دارو از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده و واردات دارویی نیز حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند در سیزدهمین گردهمایی آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی سراسر کشور در خرم آباد با اشاره به بحران ایجاد شده در مورد کیفیت برنج وارداتی قبل از سال ۹۲، گفت: قبل از سال ۹۲ بحران و شبهه‌ای در مورد کیفیت برنج وارداتی ایجاد شده بود که آزمایش‌هایی هم در این زمینه انجام شد و کار به مجلس و بازرسی کل کشور نیز کشید. پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد که در نتیجه آن، بی‌اعتمادی مردم و مسئولین نسبت به دستگاه‌های نظارتی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ در مورد برنج و موارد شبیه آن دو تصمیم گرفتیم؛ اول این‌که در مورد برنج وارداتی سخت‌گیرانه‌تر برخورد کردیم و تا ۲۰ درصد سقف مجاز فلزات سنگین را پایین آوردیم. دوم این‌که امکان واردات برنج بدون ثبت منبع را حذف کردیم. به واسطه این دو تصمیم، فشار زیادی به ما وارد شد و بزرگ‌ترین ماموریت وزیر خارجه هند در سفر به ایران، حل مشکل برنج و چای بود؛ زیرا ما هر دو مورد را مشمول ثبت منبع کرده بودیم.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌که در آن زمان فشارهای داخلی نیز به دلیل اتخاذ این تصمیم وجود داشت، اظهار کرد: ثبت منابع برنج به تدریج انجام شد و سقف مجاز نیز پایین آورده و به شدت کنترل شد. از آن زمان تاکنون حتی یک مورد تخلف و سوء استفاده نیز گزارش نشد.

دیناروند افزود: در گزارش عملکرد همکاران ما در استان لرستان اعلام شد که ۵۵۰۰ تن برنج توقیف شد؛ این موضوع در چند استان دیگر نیز اتفاق افتاد. یعنی دستگاه‌های نظارتی، دادگاه‌ها و غیره در استان‌ها وارد کار شدند و حتی یک گرم برنج که سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام کرد، اجازه خروج از انبارها پیدا نکرد.

فشارهای سیاسی و لابی‌ها برای واردات پالم

معاون وزیر بهداشت با اشاره به موضوع پالم، اظهار کرد: در مورد پالم ایستادگی کردیم و ۱ میلیون واردات پالم(Palm) در سه سال گذشته نسبت به سه سال قبل از آن کاهش یافت. مطمئن باشید فشارهای سیاسی و لابی‌ها برای این‌که این اتفاق نیفتد، بسیار زیاد بود؛ زیرا این نوع تصمیم‌ها در سازمان غذا و دارو اثرات اقتصادی دارد. وقتی ۱۰۰ هزار تن برنج را آزمایشگاه ما ممنوع اعلام می‌کند، فشار اقتصادی به برخی افراد وارد می‌شود و این در حالی است که ما با وجود همه فشارها، عقب نشینی نکردیم.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت کار آزمایشگاه‌های غذا و دارو و بیان این‌که هیچ وقت مدیرکل نظارت سازمان نمی‌تواند نتیجه آزمایشگاه را تغییر بدهد، گفت: ایستادگی مدیران سازمان در برابر فشارها به پشتوانه درست کار کردن و دقت و صحت کار آزمایشگاه است. اگر به دقت آزمایشگاه شک وجود داشته باشد، نمی‌توان در برابر فشارهای مختلف دوام آورد.

هجمه سیاستمداران به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو

دیناروند با گلایه از هجمه‌های مختلف به وزارت بهداشت(Hygiene) و سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: طی ۳ سال گذشته، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بنا بر قضاوت مردم، خوب کار کرده است. از طرف دیگر قضاوت سیاست‌مداران را مشاهده کنید که بزرگ‌ترین حمله‌ها را به این حوزه انجام می‌دهند. کسانی هستند که تهمت می‌زنند و تخریب می‌کنند و وقتی ریشه واقعی را دنبال می‌کنیم، به مسائل سیاسی و اقتصادی و منافع شخصی می‌رسیم.

بحران دارو در دولت یازدهم حل شد

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به حل بحران دارویی در کشور در دولت تدبیر و امید، بیان کرد: بحران دارو در دولت یازدهم حل شد. شاید این موضوع کار چندان سختی نبود و می‌شد درهای کشور را باز و کمبود را حل کرد، اما با کاهش واردات، این بحران را حل کردیم و در حال حاضر کمبود دارو از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده و واردات دارویی نیز حدود ۲۵ درصد کم شده است.

وزارت بهداشت مافیای تجهیزات پزشکی ندارد

وی به برخی اظهار نظرها در مورد تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) نیز اشاره و بیان کرد: در مورد تجهیزات پزشکی می‌گویند وزارت بهداشت مافیای تجهیزات پزشکی دارد و تولید داخلی را نابود کرده است. در حالی که برای اولین بار در این دوره، تجهیزات پزشکی در کشور ساماندهی شد و کاهش قیمت در این حوزه حتی از دارو نیز بیشتر بود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند ادامه داد: مردم خودشان متوجه هستند که چهار سال پیش، قیمت استنت قلبی ۴ میلیون تومان بود و در حال حاضر زیر یک و نیم میلیون تومان است. لنز چشمی ۴۵۰ هزار تومان بود و امروز ۲۲۰ هزار تومان است. چرا این موارد را نمی‌بینند؟

 معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری نیز موفق بوده، گفت: ما توانستیم در کاهش پرداختی از جیب مردم، افزایش دسترسی، مراقبت از سلامت و حتی پیشگیری موفق باشیم. تهمت دیگری نیز در همین زمینه می‌زنند که وزارت بهداشت فقط در زمینه درمان کار کرده است. اعتبار حوزه پیشگیری و بهداشت وزارت بهداشت در چهار سال قبل ۴/۵ درصد و در دولت یازدهم ۹ درصد بود.

وی با بیان این‌که کارهای سازمان غذا و دارو در زمینه پیشگیری، نمونه بین‌المللی است، اظهار کرد: کاهش اسید چرب ترانس، کاهش نمک، کاهش شکر و غیره تصمیم‌هایی است که طی سه سال انجام شد و اثرات فوری آن را مشاهده می‌کنیم. کم شدن نمک در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش شکر در کاهش وزن و دیابت موثر است.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان گفت: همچنین انجام برچسب‌گذاری غذا و چراغ راهنمای تغذیه نیز در این دولت انجام شد. این دستاوردی است که فقط ۵ کشور دنیا توانستند انجام بدهند.

برچسب ها: سازمان ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: