کد خبر: ۱۵۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
نسبت کمر به باسن، معیار بهتری در مقایسه با BMI است
  شفا آنلاین:      محققان می‌گویند نسبت دور کمر به باسن، ممکن است راه بهتری برای ارزیابی سلامت شما باشد. شاخص توده بدنی (BMI)، رایج‌ترین مقیاس برای تعیین اضافه‌وزن فرد است؛ اما پزشکان معترفند که BMI - نسبت وزن به قد- کاملا دقیق نیست.

به گزارش شفا آنلاین: این مطالعه جدید نشان می‌دهد که نسبت کمر به باسن، معیار بهتری در مقایسه با BMI است. محققانی از دانشگاه سیدنی در استرالیا، 42702 مرد و زن انگلیسی را طی یک دوره 10 ساله بررسی کردند. در حین مطالعه، 5,355 شرکت‌کننده درگذشتند. پس از کنترل عواملی مانند سن، جنس، وضعیت استعمال دخانیات و فعالیت بدنی، محققان دریافتند افرادی که BMI طبیعی داشتند اما دارای «چاقی مرکزی» - نسبت دور کمر به باسن بالا – بودند، 22درصد خطر مرگ بیشتر نسبت به کسانی داشتند که دارای BMI طبیعی و نسبت کمر به باسن سالم‌تری بودند. افراد چاق دارای چاقی مرکزی در مقایسه با کسانی که وزن طبیعی و دور کمر عادی داشتند، بیشتر در معرض خطر مرگ بودند.

 از سوی دیگر افرادی که بر مبنای BMI دارای اضافه‌وزن بودند اما چاقی مرکزی نداشتند در قیاس با آنهایی دارای BMI طبیعی اما نسبت کمر به باسن بالا بودند، کمتر دچار مرگ‌ومیر شدند. خطر مرگ به‌ویژه ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، در تمام شرکت‌کنندگان دارای چاقی مرکزی افزایش یافته بود.سپید
برچسب ها: اضافه وزن ، کمر ، باسن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: