کد خبر: ۱۵۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه وزات بهداشت پیشروترین دستگاه درزمینه اقتصاد مقاومتی است گفت: نقاط قوت طرح تحول سلامت، افزون بر نقاط ضعف آن است.درعین حال معتقدم مسوولین با وقوفی که به نقاط ضعف آن پیدا کرده اند در ادامه آن ضعف ها را مرتفع می کنند.

دکتر محمدحسین قربانی،  به خبرنگار شفاآنلاین گفت: یکی از مؤلفه های خوب که می توان به وزارت بهداشت ربط داد طرح تحول سلامت است که از یک اراده بسیار خوب در حاکمیت، توصیه های مقام معظم رهبری و سیاست های کلان ابلاغی در حوزه سلامت استفاده شد.

وی ادامه داد: همچنین اراده ای که در مجلس به وجود آمد و توجهی که دولت به حوزه سلامت داشت باعث شد نگاه دولت به حوزه سلامت از اولویت دوازدهم به اولویت دوم رسید.

وی پیرامون نقاط مثبت طرح تحول سلامت اظهار کرد: در طرح تحول سلامت 12 میلیون نفر بیمه شدند، کاهش پرداختی از جیب مردم را شاهد بودیم. همچین دریافتی های غیر متعارف کاهش پیدا کرد. 20 هزار تخت برای بیماران ما گسترده شد و نیروی انسانی متخصص تقریباً در سراسر کشور توزیع شد و که مردمی که ناچار بودند برای درمان از نقاط دور افتاده به پایتخت و مراکز استانها بروند؛ این گسترش خدمات حتی در نقاط دور افتاده از این روند جلوگیری کرد.

دکتر قربانی تصریح کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی، وزارت بهداشت از همه دستگاه های دیگر جلوتر بود .چراکه با تولید دارو و تجهیزات داخلی ،کاهش واردات را سبب شد. و همه این موارد نمره قابل قبول و قابل توجهی را برای وزارت بهداشت می آورد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که ضعف ها و مشکلاتی هم هست ولی توجه ویژه مجلس و تخصیص 10 درصد هدفمندی یارانه ها و 1 درصد ارزش افزوده و توجه به پزشک خانواده همه این موارد بحث هایی بوده که می شود در مجموع  رویکرد مثبتی را دراین خصوص دید.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم نقاط ضعف را هم بررسی کنیم باید به تحقق پیدا نکردن برخی وعده ها، کمبود منابع، عدم تخصیص منابع توسط دولت برای بحث های قانونی که مد نظر گرفته شد اشاره کرد. شاید یکی از نقایص دیگر توجه کمتر  به حوزه پیشگیری بود. هر چند به پیشگیری در زمینه واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان و زایمان طبیعی توجه شد ولی با توجه به اینکه در آموزه های ما پیشگیری مقدم بر درمان است و هزینه کمتری هم دارد نیازمند توجه بیشتر بود. و با توجه به اینکه تقریباً سال سوم طرح تحول را پشت سر می گذاریم در این زمینه ها باید توجهات بیشتر شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: