کد خبر: ۱۵۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
بد خط بودن نسخه پزشکان، یک معضل قدیمی است که با همه تلاش‌ها بازهم دردسر زا است و شاید بتوان گفت که تنها در سایه اجرای طرح نسخه الکترونیک است که نظام درمانی کشور می‌تواند از عواقب نگران کننده نجات پیدا کند

شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: بد خط بودن نسخه پزشکان، یک معضل قدیمی است که با همه تلاش‌ها بازهم دردسر زا است و شاید بتوان گفت که تنها در سایه اجرای طرح نسخه الکترونیک است که نظام درمانی کشور می‌تواند از عواقب نگران کننده نجات پیدا کند.

به گزارش شفا آنلاین،سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: جهان با سرعت پرشتاب و بدون وقفه به سمت استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف فنآوری(Technology) در حال حرکت است و قطعا حوزه پزشکی و دارویی نیز می تواند از این مقوله به منظور روان سازی اطلاعات بهره برداری کند و در این میان الکترونیکی شدن نسخه ها میتواند کمک شایانی به ابعاد مختلف حوزه بهداشت و درمان کند.

وی افزود: اگر در این خصوص برنامه ریزی های اصولی صورت بگیرد و از تجربیات سایر کشور ها بهره برداری شود، می توان اذعان کرد که الکترونیکی شدن نسخه ها یکی از مهمترین و موثرتر پروژه های کلان کشور در حوزه سلامت خواهد بود که به وضوح می تواند مشکلات داروخانه ها در مواجهه با نسخه ها را خصوصا در بحث نسخه خوانی کاهش دهد.

این داروساز تصریح کرد: بد خط بودن نسخه پزشکان، یک معضل قدیمی است که علی رغم همه تلاش ها بازهم دردسر زا است و شاید بتوان گفت که تنها در سایه اجرای این پروژه است که نظام درمانی کشور می تواند از عواقب نگران کنده آن نجات پیدا کند.

سجادی ادامه داد: الکترونیک شدن نسخه ها به شرطی که مبتنی بر نیازهای نظام سلامت طراحی شود و آینده نگری های مقتضی در آن دیده شود، می تواند منجر به ارتقاء کیفیت و اثرگذاری مشاوره های دارویی شده و حتی می تواند زمینه ساز ارسال نکات و توصیه های دارویی متناسب با شرایط بیمار، از طریق ابزارهای دیجیتال شود.

وی هشدار داد: بی شک در چنین شرایطی ضریب ایمنی بیمار افزایش پیدا کرده و موجب کاهش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می‌شود. به منظور بازیابی و استفاده آسان و بهینه از این اطلاعات(Information) باید شیوه‌نامه نگارش و تنظیم نسخه ها به صورت یک پارچه مورد توجه قرار گیرد تا از هدر رفتن نیروها و اتلاف وقت جلوگیری شود.

سجادی افزود: یکی از معضلات کنونی در حوزه داروها و علی الخصوص داروهای خاص، بحث تایید اینترنتی داروها است که با موفقیت این طرح، بررسی و تایید اینترنتی داروها راحت تر شده و سرگردانی بیماران نسخه بدست در داروخانه ها به صورت محسوسی کاهش پیدا می کند.

وی توضیح داد: بحث پایش مصرف داروها بر اساس پراکندگی جغرافیایی بیماران، موضوع بسیار مهمی برای سیاستگذاری حوزه دارویی کشور است که با استفاده از آنالیز داده های طرح الکترونیک شدن نسخه ها، می توان از نتایج پایش مصرف داروها بهره مند شد.

این داروساز گفت: نکته قابل توجه این است که باید به صورت پایلوت در چند استان پیاده سازی شود و پس از بررسی و رفع اشکالات آن، در سراسر کشور عملیاتی شود. این پروژه را باید با یک نگرش ملی مورد توجه داد. لذا طراحی آن ممکن است زمان بر باشد ولی این زمان بر بودن نباید موجب یاس و خستگی دست اندرکاران آن شود.

وی در پایان گفت: ضروری است از میان شیوه های متعدد اجرای این پروژه، روشی برگزیده شود که گردش اطلاعات را به صورت سهل تر و روان تر شکل داده و دسترسی ذینفعان را بهتر مدیریت کند. چرا که در صورت پیچیده بودن فرایند مشارکت در آن،طرح با عدم استقبال ذینفعان مواجه می‌شود.

برچسب ها: سلامت ، فناوری ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: