کد خبر: ۱۵۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
دکتر محمد علی زارعیان گفت : رایحه درمانی یکی از بهترین و کم عارضه ترین درمان های تکمیلی در طب سنتی ایران است.
شفاآنلاین>سلامت>به گفته یک متخصص طب سنتی، استشمام رایحه شکوفه‌ها و گل‌ها در فصل بهار می‌تواند به میزان زیادی از هیجانات و التهاباتی چون خشم، عصبانیت، زودرنجی و حتی شادی‌های ناگهانی که سبب بروز تنش‌های عصبی و مشکلات روحی می‌شود، بکاهد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمد علی زارعیان افزود: رایحه درمانی یکی از بهترین و کم عارضه ترین درمان های تکمیلی در طب سنتی ایران است. در بهار به علت این ‌که خون غلیان بیشتری دارد و اخلاط در حرکتند، احساسات دستخوش تغییراتی می‌شود و بر خلق و خوی افراد اثر تند و تیز می گذارد. بنابراین استشمام رایحه گل های معطر و تازه یا خشک، بخصوص گل محمدی، شکوفه بهارنارنج و حتی خوردن مقداری گلاب می تواند به تقویت مغز و اعصاب از این نظر کمک کند.

وی اضافه کرد: با بوییدن گل های بهاری ترکیباتی به درون ریه های ما راه می یابد که به راحتی با مولکول های اکسیژن ترکیب شده، بدین طریق به درون خون راه یافته و موجب تلطیف روح و کسب انرژی های مثبت و آرامش می شود.

دکتر محمد علی زارعیان گفت: مزیت دیگر استشمام گل ها، انس گرفتن و نزدیک شدن به گیاهان است که در نتیجه بدن در برابر عوامل آلرژی زای محیطی و حساسیت های فصل بهار مقاوم خواهد شد.

زارعیان با اشاره به اینکه در رایحه درمانی ( Aromatherapy)از اسانس، روغن یا عصاره فرّار گیاهان معطر برای درمان یا تسکین برخی اختلالات جسمی نیز استفاده می شود ادامه داد: این روغن ها از چند طریق خوراکی، استنشاقی، تماس با پوست (ماساژ) و یا استفاده در حمام به جریان خون راه یافته، پس از اثربخشی از طریق سیستم ادراری یا بازدم دفع می شوند و اغلب قابلیت تجمع در بافت های بدن را ندارند. به همین دلیل، جز در مورد بیمارانی با مشکلات کلیوی و کبدی، برای سایر افراد قابل استفاده‌اند.

این دستیار تخصصی افزود: بیشترین شکل استفاده از رایحه درمانی از طریق استنشاقی و همراه با ماساژ یا همان دست‌ورزی عضو مورد نظر با روغن های معطر گیاهی است که با افزایش سطح اکسیژن و کمک به بهبود جریان خون و تحریک و تولید اندورفین سبب افزایش آستانه درد و کاهش درک فرد از درد می شود.

زارعیان توصیه کرد: استفاده از روغن های معطر (Aromatic oils)قواعدی دارد که اگر رعایت نشود می تواند یک بیماری ساده را به بیماری خطرناکی تبدیل کند. بنابراین چنین روغن‌ها و عصاره‌هایی باید تحت نظر یک متخصص طب سنتی استعمال شوند.سلامت آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: