کد خبر: ۱۵۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
زوال عقل به‌تنهایی یک بیماری نیست، اما یک سندروم است;علائم زوال عقل با علائم چندین بیماری مغزی مشابه است. زوال عقل باگذشت زمان بدتر می‌شود.
شفا آنلاین:اگر یکی از عزیزان شما مبتلابه زوال عقل <Dementia>شناخته شود، به این معنا است که یک عارضه پیش‌رونده و گاهی از اوقات مزمن دارد که می‌تواند باعث مشکلاتی در تفکر، رفتار و حافظه شود.

 به گزارش شفا آنلاین:زوال عقل به‌تنهایی یک بیماری نیست، اما یک سندروم است;علائم زوال عقل با علائم چندین بیماری مغزی مشابه است. زوال عقل باگذشت زمان بدتر می‌شود. اما مصرف داروهایی می‌تواند باعث تسکین علائم زوال عقل و همچنین تغییرات رفتاری شود. تاکنون انواع مختلفی از زوال عقل شناخته‌شده‌اند و درمان‌های مربوط به زوال عقل نیز وابسته به نوع زوال عقل هستند.
بیماری آلزایمر
کارشناس‌ها فکر می‌کنند که بین 60 تا 80 درصد از افراد مبتلابه زوال عقل از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. بیش از 5 میلیون نفر از مردم آمریکا مبتلابه آلزایمر هستند. وقتی‌که صحبت از زوال عقل به میان می‌آید، اکثر مردم به فکر بیماری آلزایمر می‌افتند. اگر فردی را می‌شناسید که مبتلابه آلزایمر است، متوجه علائمی همچون فقدان حافظه و مشکل در برنامه‌ریزی و انجام وظیفه‌های معمول می‌شوید. علائم آلزایمر در ابتدا ملایم هستند، اما در طول چندین سال بدتر می‌شوند. دوست یا آشنای شما ممکن است علائم زیر را داشته باشد:
قاتى کردن روز و سال و جایی که اکنون در آن قرار دارد.
مشکل در خواب و در نوشتن
گم گردن چیزها و عدم توانایی در یافتن آن‌ها
قضاوت ضعیف
تغییرات خلق‌وخویی و شخصیتی
زوال عقل عروقی (Vascular Dementia)
اگر یکی از دوستان یا آشنایان شما مبتلابه این نوع از زوال عقل شود، معمولا به این دلیل است که دچار یک سکته مغزی اساسی یا یک یا چند سکته مغزی خفیف شده که این سکته‌های مغزی خفیف به‌گونه‌ای اتفاق می‌افتند که خود فرد هم متوجه نمی‌شود. علائم زوال عقل عروقی به این وابسته هستند که کدام بخش از مغز درنتیجه سکته مغزی تحت تاثیر قرارگرفته است. درحالی‌که بیماری آلزایمر با مشکلات حافظه‌ای آغاز می‌شود، زوال عقل عروقی بیشتر اوقات با قضاوت ضعیف و مشکل در برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و تصمیم‌گیری آغاز می‌شود. دیگر علائم زوال عقل عروقی شامل موارد زیر است:
مشکلات حافظه‌ای که زندگی را دچار اختلال می‌کنند.
مشکل در گفتار و فهم و درک گفتار
مشکل در تشخیص صداها وچیزها یی که قبلا آشنا بودند.
گیج و مضطرب بودن
تغییرات در شخصیت و خلق‌وخو
مشکل در پیاده‌روی و افتادن‌های مکرر
زوال عقل اجسام لویی
(Dementia with Lewy Bodies;DLB)
اجسام لویی رسوب‌های میکروسکوپی یک پروتئین هستند که در مغز بعضی از افراد شکل می‌گیرند. این رسوب‌ها به‌افتخار دانشمندی نام‌گذاری شده است که آن‌ها را کشف کرده است. اگر شخصی را می‌شناسید که مبتلابه DLB است، باید گفت که این بیماری او به این دلیل هست که رسوب‌ها در بخشی از مغز به نام قشر مخ شکل‌گرفته‌اند. علائم این نوع از زوال عقل شامل موارد زیر است:
مشکل در فکر کردن، تصمیم‌گیری و توجه کردن
مشکل در حافظه
دیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارند که به چنین چیزی توهم بصری می‌گویند.
خواب‌آلودگی غیرمعمول در طول روز
خیره شدن غیرمعمول به جایی یا چیزی
مشکلاتی همچون لرزیدن و کندی و مشکل در پیاده‌روی
رویاهایی که در آن فرد در حال انجام کارهای فیزیکی همچون گفتگو کردن، پیاده‌روی و لگدزدن است.
زوال عقل بیماری پارکینسون
افراد مبتلابه اختلال سیستم عصبی بیماری پارکینسون در 50 تا 80 درصد موارد دچار این نوع از زوال عقل می‌شوند. به‌طور متوسط، علائم زوال عقل حدود 10 سال پس‌ازآن هویدا می‌شوند که فرد دچار پارکینسون شده است. این نوع از زوال عقل شباهت بسیاری با زوال عقل اجسام لویی دارد. این دو زوال عقل علائم مشابهی دارند و افراد مبتلابه هر دو زوال عقل در مغزهای خود نشانه‌هایی از اجسام لویی را دارند.
زوال عقل مختلط (Mixed Dementia)
این نوع از زوال عقل ترکیبی از دو زوال عقل مختلف است. مرسوم‌ترین ترکیب، زوال عقل بیماری پارکینسون و زوال عقل عروقی است.
زوال عقل پیشانی گیجگاهی
(Frontotempora- Dementia;FTD)
اگر فردی مبتلابه این زوال عقل باشد، احتمالا سلول‌هایی از بخش‌های مغزش دچار آسیب شده‌اند که برنامه‌ریزی، قضاوت، هیجان‌ها، گفتار و حرکت را کنترل می‌کنند. فرد مبتلابه زوال عقل پیشانی گیجگاهی ممکن است علائم زیر را داشته باشد: تغییرات شخصیتی و رفتاری؛ فقدان خود بازداری ناگهانی در موقعیت‌های شخصی و اجتماعی؛ مشکل در یافتن کلمات مناسب به هنگام صحبت کردن و مشکلات حرکتی همچون لرزش و مشکلات تعادلی و گرفتگی‌های عضله
بیماری هانتینگتون (Huntington's Disease)
بیماری هانتینگتون یک اختلال مغزی است که درنتیجه نقص ژنتیکی ارثی حاصل می‌شود. ممکن است که یک فرد از بدو تولد ژن بیماری هانتینگتون را در خود داشته باشد، اما علائم این بیماری معمولا بین 30 و 50 سالگی آشکار می‌شوند. افراد مبتلابه بیماری هانتینگتون علائمی را دارند که شبیه به دیگر انواع زوال عقل هستند که برای مثال می‌توان به مشکل داشتن افراد مبتلابه بیماری هانتینگتون در موارد زیر اشاره کرد: تفکر و استدلال؛ حافظه؛ قضاوت؛ برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی و تمرکز
بیماری کروتزفلد جاکوب
(Creutzfeldt-Jakob Disease;CJD)
این یک بیماری نادر است که در اثر آن پروتئین‌های معروف به پریون (Prio- ) باعث می‌شوند که پروتئین‌های معمولی در مغز شروع به تا خوردن به شکل‌های غیرطبیعی کنند. این آسیب منجر به علائم زوال عقلی می‌شوند که به‌طور ناگهانی رخ می‌دهند و به‌سرعت بدتر می‌شوند. فردی که مبتلابه این بیماری می‌شود علائم زیر را دارد: مشکلات حافظه‌ای و تمرکزی؛ قضاوت ضعیف؛ گیجی؛ نوسانات خلق‌وخویی؛ افسردگی؛ مشکلات خواب؛ لرزیدن یا عضله‌های لرزان و مشکل در پیاده‌روی
هیدروسفالی فشار عادی
(Norma- Pressure Hydrocephalus;NPH)
این نوع از زوال عقل به دلیل انباشت مایع در مغز ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل مشکل در پیاده‌روی، تفکر و تمرکز و تغییرات شخصیتی و رفتاری است. بعضی از علائم آن را می‌توان با تخلیه کردن مایع اضافی مغز به شکم درمان کرد. این تخلیه توسط لوله بلند و نازکی به نام Shu- انجام می‌گیرد.
سندروم ورنیکه-کورساکوف
(syndrome Wernicke-Korsakoff)
این اختلال به دلیل کمبود شدید تیامین (ویتامین B1 ) در بدن ایجاد می‌شود. این اختلال عمدتا در میان افرادی اتفاق می‌افتد که به مدت طولانی مشروبات الکلی زیادی را مصرف کرده‌اند. مهم‌ترین نشانه زوال عقل مربوط به این بیماری مشکل در حافظه است. معمولا فردی که دچار این بیماری می‌شود مهارت‌های فکری او تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: