کد خبر: ۱۵۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
همانطور که حمایت فرزندان بزرگسال از پدر و مادر نقش حفاظتی دارد، داشتن روابط غیرحمایتی نیز دارای اثر متضاد و بسیار غم انگیز‌تری است.
شفا آنلاین:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، کیفیت رابطه افراد با فرزندان بزرگسال و همسرشان ممکن است بر احتمال ابتلا به زوال عقل (دمانس) تاثیر بگذارد.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته محققان بریتانیایی، همانطور که حمایت فرزندان بزرگسال از پدر و مادر نقش حفاظتی دارد، داشتن روابط غیرحمایتی نیز دارای اثر متضاد و بسیار غم انگیز‌تری است.

میزانور خوندوکر، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه آنجلیا شرقی در نورویچ، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد افراد سالمندی که رابطه قابل اعتماد، نزدیک و قابل درکی با فرزندانشان دارند، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرند.» وی در ادامه می‌افزاید: «بالعکس، رابطه نزدیکی که همراه با رفتارهای سرزنش آمیز، غیرقابل اعتماد و آزار دهنده از سوی همسر یا فرزندان باشد، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.»
محققان برای پی بردن به تاثیر حمایت خانواده بر خطر زوال عقل، داده‌های جمع آوری شده بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ را که شامل بیش از ۱۰ هزار زن و مرد ۵۰ سال به بالا بود، بررسی کردند. تمامی این افراد در شروع مطالعه فاقد علائم زوال عقل بودند.
شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های را تکمیل کردند که در آنها در مورد جزئیات حمایت اجتماعی‌شان، میزان دریافت و فقدان آن حداقل از یک رابطه اصلی سوال شده بود. این روابط می‌توانست شامل فرزندان، همسران، دوستان یا اقوام نزدیک نظیر برادر‌زاده یا خواهر‌زاده‌ها، والدین، خواهر و برادر یا نوه‌ها باشد.
در مصاحبه‌های بعدی که هر دو سال یکبار انجام می‌شد، محققان تمامی موارد جدید ابتلا به زوال عقل را ثبت کرده و روابط اجتماعی را بر اساس مقیاس منفی به مثبت، از یک تا چهار رده‌بندی کردند.
در پایان مطالعه، ۳.۴ درصد از شرکت‌کنندگان (۱۹۰ مرد و ۱۵۰ زن) به نوعی از زوال عقل مبتلا شده بودند.
محققان مشاهده کردند افرادی که از سوی فرزندانشان مورد حمایت مثبت قرار داشتند، با کاهش خطر زوال عقل مواجه بودند. به گفته خوندوکر، به ازای هر یک نمره افزایش در حمایت مثبت فرزندان، خطر زوال عقل به طور میانگین تا ۱۷ درصد کاهش می‌یافت. در مقابل به ازای هر یک نمره افزایش در امتیاز حمایت اجتماعی منفی، خطر زوال عقل تا ۳۱ درصد افزایش می‌یابد. این گروه پژوهشی استدلال کردند که حمایت اجتماعی ممکن است رفتارهای سالم، مانند عدم مصرف الکل و سبک زندگی فعال را ترویج دهد. از سوی دیگر، یک رابطه نزدیک منفی می‌تواند مانع از چنین انتخاب‌های مثبتی شود و همچنین میزان استرس را افزایش دهد.سپید

HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: