کد خبر: ۱۵۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 04
افراد مبتلابه میگرن و پزشک‌های آن‌ها باید بدانند که وزن اضافی و کاهش وزن بیش‌ازحد برای میگرن خوب نبست و حفظ یک وزن سالم می‌تواند خطر میگرن را کاهش دهد.
شفا آنلاین:نتایج یک نقد و بررسی جدید نشان می‌دهد که وزن شما می‌تواند سردردهای میگرنی را تحت تاثیر قرار دهد. دکتر بی لی پترلین، نویسنده مسئول این تحقیق می‌گوید:«افراد مبتلابه میگرن و پزشک‌های آن‌ها باید بدانند که وزن اضافی و کاهش وزن بیش‌ازحد برای میگرن <Migraine>خوب نبست و حفظ یک وزن سالم می‌تواند خطر میگرن را کاهش دهد.»

به گزارش شفا آنلاین: دکتر پترلین، مدیر مرکز تحقیقاتی سردرد در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور می‌گوید:«انتخاب‌های سبک زندگی سالم که مرتبط با مدیریت وزن و تغذیه و ورزش هستند می‌توانند کیفیت خوب زندگی شما را تضمین کنند.»

 
بر اساس گزارشی که محققان دانشگاه جان هاپکینز ارائه داده‌اند باید گفت که میگرن‌ها حدود 12 درصد از بزرگ‌سال‌های آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده‌اند. سردردهای ناتوان‌کننده غالبا همراه با تپش قلب، حالت تهوع و حساسیت به نور و صداها هستند. دکتر پترلین و همکارانش در این نقد و بررسی خود 12 تحقیقی را مورد بررسی قراردادند که پیش‌تر انجام‌گرفته و 300000 شرکت‌کننده در آن‌ها شرکت کرده بودند. این محققان دریافتند که افراد چاق در مقایسه با افرادی که وزن نرمال داشتند 27 درصد بیشتر در معرض سردردهای میگرنی بودند.


و افرادی که وزن آن‌ها کمتر از حد عادی بود در مقایسه با افراد دارای وزن نرمال 13 درصد بیشتر در معرض سردردهای میگرنی بودند. محققان این 12 تحقیق از تعاریف مربوط به استاندارد چاقی (شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر) و تعاریف مربوط به وزن کمتر از معمول (شاخص توده بدنی کمتر از 5/18) استفاده کردند. شخصی که قدش حدود 162 سانتی‌متر و وزنش 80 کیلوگرم است شاخص توده بدنی (Body Mass Index;BMI) 30 دارد، درحالی‌که یک شخص دارای همان قد و وزن 47. 5 کیلوگرمی شاخص توده بدنی 18 دارد.


تیم تحقیقاتی دکتر پترلین در تحقیقات پیشین خود دریافت که رابطه میان چاقی و میگرن‌ها برای خانم‌ها و افراد کمتر از 55 سال بیشتر است. این تحقیق جدید تیم تحقیقاتی دکتر پترلین نیز نتایج قبلی را تایید می‌کند.

دکتر پترلین می‌گوید که نتایج تحقیق جدید نشان داد که پیوند میان چاقی و میگرن‌ها یک پیوند متعادل است. او اضافه می‌کند که پیوند میان میگرن‌ها و سردرد شبیه به پیوند میان میگرن‌ها و بیماری ایسکمیک قلبی است.

یک فردی که مبتلابه بیماری ایسکمیک قلبی است خون به‌قدر کافی به قلبش نمی‌رسد. دکتر پترلین می‌گوید که او به‌طور دقیق نمی‌داند که ترکیب بدن چگونه خطر میگرن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما او گمان می‌کند که بافت چربی یک غدد درون‌ریز است و به‌مانند دیگر غدد درون‌ریز همچون تیروئید، کم یا زیاد آن می‌تواند موجب مشکلاتی شود.»

دکتر پترلین توضیح می‌دهد که بافت چربی که همراه با افزایش وزن و کاهش شدید وزن رخ می‌دهد عملکرد و تولید چندین پروتئین و هورمون را دگرگون می‌سازد و موجب تغیر محیط التهابی درون بدن می‌شود. او ادامه می‌دهد که چنین پیشامدی شخص را به میگرن مستعدتر می‌سازد و می‌تواند منجر به یک میگرن شود. باوجوداین، در این تحقیق یک پیوند و نه یک ارتباط علی و معلولی میان وزن و خطر میگرن یافت شده است.

این نقد و بررسی در شماره 12 آوریل 2017 ژورنال Neurology به چاپ رسید. دکتر پترلین می‌گوید که ما مطمئن نیستیم که کاهش وزن یا افزایش وزن بتواند به درمان میگرن کمک کند.

او می‌گوید:«اطلاعات محدود در مورد انسان‌ها نشان می‌دهد که هم افراد مبتلابه میگرن مزمن و هم افراد مبتلابه میگرن موقتی که بسیار چاق بودند توانستند با جراحی چاقی که به‌منظور بهبود دیگر مشکلات سلامتی انجام دادند تا 50 درصد تکرر سردرد خود را کاهش دهند.» علاوه بر این، بر اساس نتایج تحقیق‌های مختلف تمرین‌های هوازی نیز باعث کاهش سردرد می‌شوند.

دکتر پترلین می‌گوید: «چیزی که هنوز مشخص نیست این است که آیا خود کاهش وزن فی‌نفسه یا دیگر عوامل مرتبط با تمرین موجب این بهبود می‌شوند؟» یکی از متخصصین سردرد به نام دکتر داون بووس که در این تحقیق حضور نداشت یافته‌های این تحقیق را می‌ستاید. دکتر بووس، مدیر بخش طب رفتاری در مرکز سردرد Montefiore در شهر نیویورک می‌گوید:«این تجزیه‌وتحلیل جدید یک کار ارزشمند است که به دانش ما در مورد اطلاعات و نوشته‌های مربوط به میگرن و شاخص توده بدنی می‌افزاید.»

دکتر بووس می‌گوید که شخصا دیده است که افزایش وزن بیماران او باعث تکرر میگرن آن‌ها شده است و این افراد توانستند با کاهش وزن خود باعث کاهش تکرر سردردهای میگرنی خود شوند.
دکتر بووس اذعان می‌کند که اگرچه کاهش وزن ظاهرا به فرد مبتلابه میگرن کمک می‌کند، اما کم کردن وزن یک کار چالش‌انگیز است. حرفه‌ای‌های مراقبت از سلامتی باید با بیماران خود در مورد رابطه میان وزن و میگرن‌ها صحبت کنند و آن‌ها را تشویق کنند که وزن خود را تا حد مطلوب افزایش یا کاهش دهند. به‌عبارت‌دیگر، وقتی‌که حرفه‌ای‌های مراقبت از سلامتی متوجه شدند که فرد مبتلابه میگرن وزن نامطلوبی دارد باید آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را به او بیان دارند تا فرد بتواند وزن خود را به سطح مطلوب برساند. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: