کد خبر: ۱۵۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 03
جدای از اظهارنظرهای انتخاباتی و ورای این‌که چه دولتی سکاندار قوه مجریه خواهد شد، دستاوردهای حوزه سلامت طی چند دهه اخیر را باید موفقیتی فراجناحی دانست که با عزم همگانی و پشتکار ملی به دست آمده است و وابسته به دولت‌ها نیست.
شفاآنلاین>سلامت>از آن زمان‌ که جان بیماران ایرانی در دست پزشکان هندی و پاکستانی بود، چندین دهه می‌گذرد. حالا دانش پزشکی ما در مرحله‌ای است که هم پاسخگوی نیازهای بیماران داخلی است و هم سالانه حدود 150 هزار گردشگر سلامت، وارد کشور ما می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،جدای از اظهارنظرهای انتخاباتی و ورای این‌که چه دولتی سکاندار قوه مجریه خواهد شد، دستاوردهای حوزه سلامت طی چند دهه اخیر را باید موفقیتی فراجناحی دانست که با عزم همگانی و پشتکار ملی به دست آمده است و وابسته به دولت‌ها نیست.

دستاوردهای حوزه سلامت در چند دهه اخیر هم صرفا به اقدامات یک یا چند دولت خاص محدود نمی‌شود، بلکه برای رسیدن به جایگاهی که ایران از منظر دانش پزشکی، دارو و تجهیزات درمانی(medical equipment) به استقلال و خودکفایی برسد، فرآیند سخت و طولانی طی شده است.

حمایت همه دولت‌ها، حضور فعال نیکوکاران سلامت، فعالیت شبانه‌روزی کادر بهداشت و درمان و ارتقای زیرساخت‌های حوزه سلامت موجب شده امروز مفهوم «عدالت در سلامت» به شکل ملموس و مشهود در نقاط محروم و حاشیه‌نشین کشور گسترش پیدا کند که این دستاورد را باید دستاوردی مردمی دانست که افتخارش متعلق به همه مردم است.

چندی قبل، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در تبیین دستاوردهای حوزه سلامت، پس از دوران انقلاب اسلامی یادآور شد که دانش پزشکی بعد از انقلاب اسلامی، 40 درصد رشد پیدا کرده که این موضوع نشانگر تحولات گسترده در این عرصه است.

پزشکی ایران، شانه به شانه کشورهای توسعه‌یافته

تا همین چند دهه پیش، بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات درمانی مطلوب، راهی کشورهای دیگر می‌شدند و عمل‌های جراحی پیچیده را در این کشورها انجام می‌دادند، اما دکتر علی یعقوبی جویباری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تاکید دارد که امروزه دیگر هیچ ضرورتی برای اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم و همه عمل‌های جراحی پیشرفته در کشور خودمان انجام می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، روند رو به رشد دانش پزشکی ایران در چند دهه اخیر، نشان می‌دهد که نظام آموزش پزشکی در کشور، راه درستی را انتخاب کرده است و حتی اکنون دانشکده‌های آموزش پزشکی راه‌اندازی شده‌اند که در آن به استادان دانشگاهی آموزش می‌دهند که چطور دانشجوی پزشکی را آموزش دهند.

یعقوبی جویباری بر این باور است که از منظر نرم‌افزاری، هیچ کمبودی در نظام سلامت نداریم و در این حوزه، کاملا با کشورهای توسعه‌یافته رقابت می‌کنیم، اما هنوز در تامین برخی تجهیزات سخت‌افزاری حوزه سلامت مشکل داریم، مثلا در تامین تجهیزات رادیوتراپی پیشرفته، با کمبود روبه‌رو هستیم.

تامین دارو و رضایتمندی بیمار؛ دستاوردی عیان

جدای از دستاوردهایی که در حوزه دانش پزشکی و حوزه ارتقای تجهیزات بهداشتی و درمانی طی چند دهه اخیر به‌دست آمده است، علاوه بر آن کشور ما در حوزه‌های تامین و توزیع دارو نیز به استقلال بالایی رسیده است، طوری که هم‌اکنون براساس آمارهای رسمی، بیش از 95 درصد بازار دارویی ایران با کمک تولیدات داخلی تامین می‌شود.

دکتر شهاب‌الدین جنیدی‌جعفری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کشوربه دورنمای بازار دارویی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول چند دهه اخیر، بازار دارویی کشور، رشد بسیار قابل توجهی داشته است، به گونه‌ای که حالا در تولید بسیاری از داروها، حتی داروهایی با فناوری ساخت بالا نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و البته این مسیر رشد و توسعه نیز قابل بازگشت نیست.

به گفته وی، نوآوری‌های بازار دارویی کشور در سال‌های آینده هم تداوم خواهد داشت، چون همه مسئولان ارشد نظام بر سرمایه‌گذاری‌های بازار دارویی برای تامین استقلال ایران در حوزه تولید دارو تاکید دارند.

او بر این باور است که اگر از صنایع داروسازی کشور، حمایت بیشتری به عمل آید و واقعی‌سازی قیمت داروها نیز محقق شود، در آن صورت، بازار دارویی ایران می‌تواند نقش بسیار جدی‌تری را در حوزه تولید و اشتغال برجا بگذارد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کشور از مردم و همه فعالان حوزه سلامت می‌خواهد که به تولیدات ایران در حوزه دارو اعتماد کنند و پزشکان نیز با تجویز داروهای ایرانی که مشابه خارجی دارد، پشتیبان صنعت رو به رشد داروسازی (pharmacy)کشور باشند. با وجود تولید انبوه داروهای ایرانی در زمینه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، موفق شده‌ایم جریان خروج ارز از کشور را هم کنترل کنیم. علاوه بر آن، میزان رضایتمندی بیماران هم طی چند دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ طوری که براساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون حدود 80 درصد مردم از خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی رضایت دارند.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: