کد خبر: ۱۵۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 02
پوپولیسم؛ آثار شوم خود را بر حوزه بهداشت و درمان هم برجای گذاشت و با نفی واکسیناسیون ؛ عامل انتشار بیماری 'سرخک' در ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی شد
شفا آنلاین>سلامت>نیویورک تایمز خود نوشت: پوپولیسم؛ آثار شوم خود را بر حوزه بهداشت و درمان هم برجای گذاشت و با نفی واکسیناسیون ؛ عامل انتشار بیماری 'سرخک' در ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی شد.

به گزارش شفا آنلاین،یکی از تراژدی های دوران پسا حقیقت امروز این است که شبکه های اجتماعی(social) دارند افسار گسیخته دروغ پراکنی و توطئه چینی می کنند فرضیه های توطئه را مطرح می کنند و دائما یک سری توهمات را به جامعه تلقین می کنند.

بدیهی است که یک چنین فضایی, طلایی ترین فرصت برای رشد و نمو سیاستمداران پوپولیست(Populist)  است که به طرزی خطرناک خود را در جامعه مطرح کنند.

یکی از مصادیق بارز اینگونه حرکتهای مذبوحانه؛ منکر شدن مسئولیت نوع بشر در بوجود آمدن تغییرات آب و هوایی کره زمین است.

و اما مصداق دیگر؛ منسوخ شمرده شدن واکسیناسیون(vaccination) است.
پیامد فاجعه بار این توطئه و یا توهم ؛ شیوع بیماری سرخک در کشور ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی است که نشر تفکرات در نفی واکسیناسیون عامل اصلی آن بوده است .در اروپا شایع شده است که این شیوه پیشگیری از بیماریها ؛ متضمن خطراتی است.

واکسیناسیون یکی از عظیم ترین دستاوردهای بشر امروز و علم پزشکی است.
واکسیناسیون یک راه آسان و ایمن برای بالا بردن توان دفاعی بدن در مقابل بیماری هایی است که تا پیش از این مهلک بوده اند از جمله سرخک ؛ فلج اطفال ؛ آبله ؛ سیاه سرفه و سرطان های مربوط به زنان.

اما ظرف دو دهه گذشته در سطح جهان شایع شد که واکسیناسیون متضمن خطراتی برای انسان است. منشاء انتشار این نظریه دروغ؛ یک گزارش مطالعاتی ننگین بود که روزنامه پزشکی ' لانست ' Lancet آن را در سال 1998 به چاپ رسانده بود.

شایعات در خصوص خطرناک بودن واکسیناسیون ، همین اواخر توسط رئیس جمهور ' ترامپ' هم مطرح شد .

ترامپ در یک توئیت خود در اظهارنظری کاملا بی اساس و غیر مسئولانه نوشت :' کودکان سالم به پزشک مراجعه می کنند و بدنشان با واکسن های بیشماری پمپاژ می شود اما وقتی از مطب پزشک خارج می شوند نه احساس خوبی دارند و نه حالشان تغییر می کند و بالطبع دچار بیماری 'اوتیسم' ( توهم گرایی) می شوند'.

در ایتالیا هم یک جنبش پوپولیست به نام ' جنبش پنج ستاره' به رهبری ' به په گریلو' بازیگر ایتالیایی همین شایعات را در مورد واکسیناسیون مطرح کرد و این نظریه دروغ را نشر داد که واکسیناسیون منجر به اوتیسم می شود.

این وضعیت که در ایتالیا و به تبع آن در اروپا اوج گرفته است؛ یعنی یک زنگ خطر , یک هشدار.

انسانهای امروز هیچگاه به یاد ندارند که بیماری هایی مانند سرخک، اوریون و یا فلج اطفال ؛ بیماریهایی پیش پا افتاده باشد.

البته در ایتالیا 'جنبش پنج ستاره' عامل شیوع بیماری سرخک نیست ؛ اما به هر حال این جنبش مسئول شایعه پراکنی در مورد خطرناک بودن واکسیناسیون است و همین تفکر به انتشار بیماری در جامعه دامن زده است.

ظرف سالهای اخیر میزان درصد کودکان 2 ساله ای که واکسینه شده اند به طرزی نگران کننده کاهش پیدا کرده است و از 88 درصد در سال 2013 به 86 درصد در سال 2014 و 85.3 درصد در سال 2015تنزل یافته است . 'سازمان بهداشت جهانی' آمار 95 درصدی را بهترین شرایط ممکن برای ریشه کن شدن بیماری و رفع خطر برای انسان از ابتلاء به این بیماری بر می شمرد.

مقابله کردن با این جو بدبینی که نسبت به واکسیناسیون در سطح جهان به راه افتاده است کار چندان ساده ای نیست . به رغم آنکه تحقیقات بیشمار ثابت کرده است هیچ ارتباطی بین واکسیناسیون و اوتیسم وجود ندارد ، اما فضای مه آلودی که 'گریلو' و دار و دسته اش در سطح اروپا منتشر کرده اند آنقدر قوی است که اجازه تفکر و تمیز دادن سره از ناسره را در این زمینه به مردم نمی دهد.

به هر روی؛ معضل شیوع بیماری سرخک در ایتالیا اگرچه مایه تاسف است؛ اما فرصتی است در دست مسئولان امور تا شواهد و مستنداتی محکم ارائه دهند که ثابت کند اگر واکسیناسیون بکلی منسوخ گردد، چه عواقب غیرقابل اجتنابی برای جامعه بشری به دنبال خواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: