کد خبر: ۱۵۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 02
حیدرعلی عابدی اظهار کرد: سازمان مدیریت و استخدامی اگر به موضوع درمان و سلامتی مردم اهمیت می دهد باید نسبت به جذب نیرو و تامین کادر درمانی پرستاران اقدام کند.
شفاآنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از افزوده شدن ۲۰ هزار تخت به ظرفیت بیمارستان های کشور طی سه سال خبر داد و گفت: از سال ۹۶ به بعد سالانه، حدود ۱۵ هزار پرستار فارغ التحصیل می شوند.

به گزارش شفاآنلاین،حیدرعلی عابدی از کمبود  پرستار در کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه وزارت بهداشت باید با طراحی برنامه مدون نسبت به جذب نیروی پرستاری اقدام کند، گفت: سازمان مدیریت و استخدامی اگر به موضوع درمان و سلامتی مردم اهمیت می دهد باید نسبت به جذب نیرو و تامین کادر درمانی پرستاران اقدام کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سه سال گذشته 20 هزار تخت به ظرفیت بیمارستان های کشور افزوده شد، افزود: با توجه به افزایش تخت ها انتظار می رود زمینه بکارگیری بیش از 40 هزار پرستار فراهم شود؛ البته از سال 96 به بعد سالانه 15 هزار پرستار(nurse) فارغ التحصیل می شوند.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه طرح تربیت نیروی پرستاری در بیمارستان ها از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای رفع کمبود نیروی پرستاری است، یادآور شد: اجرای این طرح می تواند دغدغه های پرستاران را افزایش و بازار کار آنها را آشفته کند زیرا ممکن است پرستارانی وارد سیستم شوند که آموزش های آکادمیک و لازم را ندیده و حوزه سلامت را با مشکلات زیادی مواجه کند.

وی یادآور شد: اگر چه وزارت بهداشت و درمان  بخشی از کمبود نیروی پرستاری را از طریق درآمد اختصاصی بیمارستان ها به صورت شرکتی می تواند تامین کند اما مهمترین راهکار کمبود پرستار، استخدام نیروی انسانی است.

عابدی ادامه داد: انتظار می رود وزارت بهداشت به جای هر نوع طرح جدیدی که با قانون مغایرت دارد نسبت به راه اندازی دانشکده های غیرانتفاعی در چارچوب قوانین و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام و برای جذب نیروی انسانی به این سمت و سو حرکت کند؛ نیاز است قبل از راه اندازی این دانشکده ها آمایش مناسبی انجام شود  تا در بازار کار پرستاری هرج و مرج به وجود نیاید زیرا برای جامعه قابل تحمل نخواهد بود که نیروهای پرستاری فارغ التحصیل در کشور بیکار باشند.

وی افزود: در این رابطه نیاز است کمبود نیروی پرستاری در تمامی استان ها برآورد و مشخص شود سالانه به چه تعداد نیرو نیاز دارند تا در قالب برآوردها مجوز نیرو از دانشکده های پرستاری دولتی، آزاد و غیرانتفاعی اخذ شود تا بتوان طی مدت کوتاهی کمبود پرستار را در کشور رفع کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی(parliament) گفت: وزارت بهداشت باید برنامه ریزی دقیقی را در رابطه با خدمات مراقبت های پرستاری در منزل و نیاز مراقبتی در مراکز بهداشتی و نیازهای مراکز درمانی به پرستاران داشته و برآورد کند که سالانه چه تعداد از نیروهای پرستاری بازنشسته، جذب می شوند تا برای تامین کسری نیرو برنامه ریزی کند به طور قطع اگر وزارت بهداشت چنین برنامه ای داشته باشد به هیچ وجه با معضل کمبود پرستار مواجه نخواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر بتوان قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در کشور اجرا کرد حتی عده ای از پرستارانی که تمایل به کار و فعالیت در مراکز درمانی ندارند به دلیل عدالت در پرداخت به سمت فعالیت در مراقبت های پرستاری در منزل روی می آورند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: