کد خبر: ۱۵۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 07
رئیس هیأت بدوی سازمان نظام پزشکی کشور:
شفاآنلاین:رئیس جامعه متخصصین داخلی کشور ضمن انتقاد از پژوهشگاه ها که به بنگاه های مقاله سازی تبدیل شده اند آن هم مقاله هایی که در کشور کاربرد ندارند و فقط هزینه های هنگفتی را در بر می گیرند گفت: کشور به پزشکان عمومی، جراحان عمومی و متخصصین داخلی بیشتر احتیاج دارد چراکه اینها رشته هایی پایه ای هستند ولی موج فوق تخصص گرایی پزشکان ما را گرفته است.

دکتر ایرج خسرو نیا،درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین در پاسخ به این سوال که اگر شما وزیر بهداشت بودید چه می کردید به شفاآنلاین گفت: کسانی که پست های این چنینی می گیرند مشکلات عدیده ای دارند ما ظاهر را می بینیم که طرف وزیر شده و در رفاه هست چه وزارت و چه هر پست دیگری فرد شب و روز را باید فدای کار کند.

وی افزود: طبیعتاً کسی که در هر پستی بخواهد کار کند و قدم مثبت بردارد دشمن هم پیدا می کند و این دشمنان آسایش را سلب می کنند و مدام باید پاسخ انتقادات دشمنان را بدهید و امیدوارم تمام کسانی که وزیر می شوند استعداد این کار را داشته باشند و از پشتیبانی مقامات بالاتر از خود برخوردارشوند و بودجه کافی در اختیارشان باشد تا بتوانند قدم های مثبتی بردارند.

وی تأکید کرد: البته فردی که وزیر می شود باید یک سابقه خوب و درخشانی هم در کارهای اجرایی داشته باشد و تمام مشکلات را درک کند تا وقتی که پشت میز وزارت نشست متوجه باشد که وقتی که یک رئیس بیمارستان از شهرستانی دور افتاده درخواستی می کند در رفع نیاز های او اقدام کند.

دکتر خسرونیا تصریح کرد: در حال حاضر ما در زمینه آموزش خیلی عقب هستیم و آموزش فدای درمان و پیشگیری شده و توجه خاصی به تربیت پزشک عمومی و متخصص در دانشگاه های مان نمی شود و وقتی که استاد هم درس می دهد بیشتر سعی می کند مطالبی بگوید در جهت همکاران فوق تخصص که آن دوره را می بینند در صورتی که در کشور در ابتدا به یک پزشک عمومی خوب نیاز دارد که بتواند در یک روستا و شهرستان آموزش ببیند و خوب درمان کند.

وی بیان کرد: نیاز نیست که ما اینقدر فوق تخصص داشته باشیم و از 10تا بیمارستان آموزشی ما باید یک بیمارستان فوق تخصصی باشد و نه اینکه برعکس این باشد و توجه وزارت بهداشت و درمان باید به آموزش باشد و در غیر این صورت باید آموزش را از وزارت بهداشت و درمان گرفت و به یک وزارت خانه دیگر داد.

رئیس جامعه متخصصین داخلی کشور گفت: در آموزش بسیار مشکل داریم و در حال حاضردر بعضی از شهرستان ها و روستا های کوچک نیز دانشگاه پزشکی ایجاد شده بدون اینکه دانشجو بیمار ببیند و بدون اینکه استاد بالینی داشته باشد و فقط تئوری می خوانند و از دانشگاه فارغ اتحصیل می شوند و همین پزشکان هستند که طبابت را رها می کنند و به دنبال کار دیگری می روند.

وی اظهار کرد: ما احتیاج به پزشک عمومی و متخصص داخلی و جراح عمومی داریم و با این رشته ها پایه پزشکی ما قوی می شود مدام که به فوق تخصص احتیاج نداریم. مراکز پژوهشی ما الان تبدیل شده به مراکز مقاله سازی که مقاله های شان را ارسال کنند به خارج و امتیاز بگیرند در صورتی که تمام مراکز پژوهشی باید به مسیری بروند و مسائلی را در نظر بگیرند که به درد کشور بخورد.

وی گفت: باید مقاله ها کاربردی شود تا در مسائل و مشکلات کشور راه گشا باشد ولی پزشکان سریع می خواهند استاد شوند و بدون توجه به کاربردی بودن مقاله ها فقط مقاله سازی می کنند واگر مقاله ای هم خوب باشد خارجی ها از آن استفاده می کنند. ما ایرانی ها از آن استفاده نمی کنیم و مراکز پژوهشی ما بودجه های هنگفتی دارند ولی هیچکدام از این اقدامات پژوهشی به درد مردم نمی خورد و فقط به درد گروهی می خورد که امتیاز بگیرند و استاد شوند و وقتی هم که استاد شدند دور تحقیقات و آموزش وپژوهش راخط می کشند و آن را رها می کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: