کد خبر: ۱۵۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 03
مدیرگروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین: مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و به طور خاص طرح تحول سلامت گفت:ازآنجا که در قرن 21 زندگی می کنیم و برای صحبت در مورد طرحی به گستردگی تحول سلامت و به حساسیت سلامت مردم، باید به ارائه مستندات آن هم در قبال مشاهدات پرداخت تا بیانی کاملاً علمی را ارائه دهیم.

دکترعلی دباغ، ضمن بیان این مطلب و با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره کنونی مدیریت وزارت بهداشت در مورد عملکرد 4 ساله این وزارت خانه و نقاط ضعف و قوت طرح تحول سلامت به شفاآنلاین گفت: به نظر می آید طرح تحول تا حدودی در اجرای اهداف خود موفق بوده حالا اگر بخواهیم بدانیم تا چه حد ودر چه بخش هایی موفق بوده باید بررسی علمی شود و یک تیم محقق مجرب اهداف اولیه طرح را با نتایج فعلی آن مقایسه کنند.

وی افزود: در این کار تحقیقاتی باید از همه نمایندگان پزشکان و متخصصان رشته های مختلف هم تحقیق و نظرخواهی به عمل آید. یعنی از پزشکان عمومی که زیر ساخت و ستون های نظام سلامت هستند تا دیگررشته های تخصصی و فوق تخصصی، پیراپزشکان و پرستاران و... از طرف دیگر سازمان های بیمه گر و از همه مهم تر مردم .

وی تصریح کرد: من هیچ برآورد و آمار دقیقی دراین باره ندارم که بتوانم بگویم  پزشکان و مردم از این طرح چقدر راضی هستند یا نیستند. اما اگر روش و متدلوژی پیشنهادی انجام شود بسیار می تواند به رفع معایب و نقایص کمک کند و به هر حال هر طرحی قابلیت ارتقاء دارد و هیچ طرحی صد در صد بی عیب و نقص نیست.

دکتر دباغ تأکید کرد: برای ارتقاء طرح تحول سلامت این متدولوژی علمی که ساز و کار آن هم در کشور ما مهیاست می تواند بسیار کمک کنده باشد ولی متاسفه اغلب ما عادت کرده ایم بر اساس تعمیم دیدگاه های شخصی حرف بزنیم در صورتی که باید با آمار و ارقام و مستندات حرف بزنیم.

وی بیان کرد: ما در قرن 21 به سر می بریم و در این دوران همه چیز مستند به آمار و ارقام و بررسی های علمی است و من نقاط ضعف و قوت مطروحه در این طرح را نه می توانم رد و نه قبول کنم. چون هیچ کار پژوهشی در این مورد انجام نداده ام که بگویم نارضایتی یا رضایت در بین مردم و پزشکان وجود دارد و اگر بخواهم صحبتی کنم بیشتر سلایق شخصی ام را گفته ام تا اینکه حرف علمی بزنم .ضمن اینکه معتقدم که نباید بدون پایه و اساس علمی حرف بزنم.

مدیرگروه بیهوشی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در یک پژوهش درست، یک تیم مجرب متشکل از متخصصان آمار، پزشکی، بیمه، اقتصاد، سلامت، مدیریت، نظام سلامت، علوم پزشکی، دندانسازی، پیراپزشکی، پرستاری و...ضرورت دارد و اگر می خواهیم به نتیجه منطقی و درست برسیم باید این کار را انجام دهیم من به یاد دارم چند سال پیش در اولین سالگرد طرح تحول سلامت وزارت بهداشت یک سمینار یک روزه بررسی طرح تحول سلامت را گذاشت که کار بسیار ارزشمندی بود و هر کسی دیدگاه های علمی اش را مطرح کرد و نه دیدگاه های شخصی را.

وی اظهار کرد: با تحقیقات کارشناسی و علمی به جای نظرسازی صحبت با پایه علمی و مستندات انجام می شود چرا که نظرات علمی با مشاهدات است و ما در مجموعه وزارت بهداشت نیازداریم که حرف صد درصد علمی بزنیم.

دکتر دباغ اشاره کرد: سلامت مردم یک امانت است و همه ما چه پزشک، پرستار، پیراپزشک و... سوگند پزشکی خورده ایم و متعهدیم که بر اساس اخلاق رفتار کنیم و یکی از قسمت های مهم اخلاق این است که فرد حرف علمی و متقن بزند و حرف علمی و متقن بی تردید نیازمند پژوهش است.

وی ادامه داد: ما برای اینکه ببینیم یک داروی ساده اثر دارد یا نه چند پژوهش متعدد می کنیم و حال سووال اینجاست که آیا طرح تحول سلامت با این همه گستردگی نیازمند کار پژوهشی نیست؟ و هیچ کس نمی تواند بگوید که اقدام و طرحی صد در صد مثبت یا منفی است بلکه باید مشاهدات داشته باشد و مستندات ارائه دهد.

وی در پایان گفت: سلامت بحثی است که از قبل از تولد تا زمان مرگ همه افراد جامعه را درگیر می کند و هیچکدام دیگر از پدیده های اجتماعی به این شدت نیست از تغذیه گرفته تا دارو، هوا و.. طبق مستندات هم 20 الی 25 درصد از مؤلفه هایی که بر سلامت مردم تأثیر می گذارند به دست وزارت بهداشت است و حدود 75 الی 80 درصد آن خارج از وزارت بهداشت است. مثلاً اگر استاندارد های آلایندگی رعایت نشود هزینه آن را وزارت بهداشت باید بپردازد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: