کد خبر: ۱۵۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 30
باید تدابیر جدیدی را برای تعیین حوزه‌بندی‌های تولید واکسن‌های حیاتی کشورمان در نظر بگیریم
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت: باید تدابیر جدیدی را برای تعیین حوزه‌بندی‌های تولید واکسن‌های حیاتی کشورمان در نظر بگیریم.

به گزارش شفا آنلاین،سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل بیان کرد: حوزه واکسن(vaccine) سازی در حوزه پدافند زیستی نقش بسیار اساسی و جدی دارد به گونه‌ای که اگر بخواهیم آن را به ساختار‌های دفاعی تشبیه کنیم، باید واکسن سازی را همانند کارخانه‌های ساخت مهمات و تسلیحات نظامی بدانیم.

وی ادامه داد: طی جلسه‌ای که با وزیر محترم بهداشت داشته ام مطرح کردم که ساختار فرآیندهای تولید واکسن در کشور به شدت معیوب و مشکل‌دار است و باید حتما در این مورد بازنگری صورت گیرد. از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که در مجتمع رازی کرج در واقع ترکیبی از واکسن‌های انسانی و دامی ساخته می‌شود و طبیعتا پروتکل‌های بهداشتی، ایمنی و (سیف‌تی) اجازه این کار را نمی‌دهد و باید حتما تفکیک شده و در حوزه‌های مختلفی قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به تعامل و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان پدافند برای ساماندهی ساخت واکسن و دارو در کشورمان افزود: به همین منظور در حال آماده کردن توافقنامه‌ای در این خصوص هستیم که در آن روش‌های نوین تولیدات مربوطه به ساخت واکسن و دارو، هماهنگی‌های مربوطه و حوزه بندی‌های مشخص در مورد ساخت هر دارو و واکسن در آن مشخص می‌شود، توافقنامه‌ای که اواخر اردیبهشت ماه سال جاری رسما به امضای طرفین می‌رسد. 

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور، با بیان اینکه ساختار‌های تولید واکسن‌های انسانی در مجموعه پاستور پیش بینی شده، تاکید کرد: حتما باید ساختار واکسن سازی و داروسازی(Pharmacy) در این حوزه هم بازنگری شود تا اینکه برای واکسن‌سازی، ساختاری منسجم‌تر و منطبق بر ماموریت‌ها و نیازهای کشور پیش‌بینی شود.

وی افزود: ما طبیعتا با تهدیدات زیادی روبرو هستیم که بخشی از آن‌ها شامل بیماری‌هایی‌اند که گستره جهانی دارند. این تهدیدات به واسطه تحولات جهانی اتفاق می‌افتد و با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی کنترل و مدیریت می‌شود.

سردار جلالی همچنین با اشاره به بررسی‌های به عمل آمده سازمان پدافند غیر عامل در زمینه ساخت دارو و واکسن تاکید کرد: بر اساس این بررسی‌ها، بخش خصوصی علی الخصوص مراکز تحقیقاتی و درمانی متصل به نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش‌بنیان، از ظرفیت‌های بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: