کد خبر: ۱۵۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 01
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت پیشرفت‌های بی‌سابقه در طول دهه گذشته بیماری‌هایی مانند تریپانوسومیاسیس آفریقایی و فیلاریاسیس لنفاوی را به زانو درآورده است.
شفا آنلاین:بیماری‌های نادیده گرفته‌شده گرمسیری (NTDs) آن چنانکه سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دیگر نادیده‌ گرفته‌شده نیستند.

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت <world Health Organization>پیشرفت‌های بی‌سابقه در طول دهه گذشته بیماری‌هایی مانند تریپانوسومیاسیس آفریقایی و فیلاریاسیس لنفاوی را به زانو درآورده است.

مارگرت چن، مدیرکل این سازمان هم می‌گوید که پیکار برای شکست دادن NTDها یکی از کارآمدترین همکاری‌های جهانی در بهداشت عمومی نوین بوده است؛ بنابراین اگر NTD ها دیگر نادیده گرفته‌شده نیستند، بیماری‌های نادیده‌ گرفته‌شده امروز کدام هستند؟
یک پاسخ باید بیماری‌های غیر واگیردار (NCDs) باشد و نادیده ‌گرفته‌ترین در میان این گروه بیماری‌های نادیده‌ گرفته‌شده بیماری مزمن کلیوی (CKD) است.
نادیده گرفته شدن گسترده بیماری‌های کلیوی در کانون بحث‌ها در اجلاس سیاست‌های کلیوی قرار داشت که در جریان کنگره جهانی نفرولوژی در مکزیکوسیتی برگزار شد. بر اساس گزارش منتشرشده در این اجلاس ۶۲ درصد بار جهانی بیماری‌ها اکنون در جهان مربوط به NCDها است. کارزار جهانی بر ضد بیماری‌های غیر واگیر که زمانی بسیار نیرومند و پرانرژی بود، از هنگامی‌که مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ قطعنامه سیاسی پیشگیری و کنترل NCD ها را صادر کرد، عمدتا به حال رکود درآمدهاست. مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن کلیوی در طول ۲۵ سال گذشته دو برابر شده است.
اطلس جهانی سلامت کلیه
بیماری مزمن کلیه (CKD) به معنای از دست رفتن تدریجی توانایی‌های کلیه برای انجام کارکردهای حیاتی‌اش یعنی دفع مواد زائد و زیادی آب و کنترل تعادل اسیدیته خون است. بیماری مزمن کلیه می‌تواند ناشی از فشارخون بالا، چاقی، سیگار کشیدن و سایر عوامل خطرساز باشد. از هر سه نفر در جمعیت عمومی یک نفر در معرض افزایش خطر دچار شدن به CKD هستند و گرچه تخمین زده می‌شود که ۱۰ درصد از جمعیت جهان CKD داشته باشند، از ۱۰ نفر این افراد ۹ نفرشان از بیماری‌شان بی‌خبر هستند.
اطلس جهانی سلامت کلیه که به‌وسیله جامعه بین‌المللی نفرولوژی و کارشناسان بهداشت کلیه و در اجلاس هفته پیش و ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، بیانگر وجود کمبودهای عمده‌ای در مراقبت از بیماری‌های کلیوی و پیشگیری از آن‌ها هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای درحال‌توسعه است. در میان کشورهای با درآمد بالا، عربستان سعودی و بلژیک بیشترین میزان تخمینی شیوع CKD را داشتند (۲۴ درصد) و در رده‌های بعدی لهستان (۱۸ درصد)، آلمان (۱۷ درصد) و بریتانیا و سنگاپور (۱۶ درصد) قرار داشتند. نروژ و هلند کمتر میزان تخمینی این بیماری را داشتند (۵ درصد).
در سطح جهان شیوع تخمینی CKD از ۷ درصد در آسیای جنوبی و ۸ درصد در آفریقا تا ۱۱ درصد در آمریکای شمالی و ۱۲ درصد در اروپا، خاورمیانه، آسیای شرقی و آمریکای لاتین متفاوت بود.
این اطلس نشان می‌دهد باوجوداینکه از هر ۱۰ نفر یک نفر به بیماری مزمن کلیوی دچار هستند، بسیاری از کشورها بهداشت کلیه را در اولویت قرار نمی‌دهند.
پروفسور دیوید جانسون، استاد پزشکی و بهداشت جمعیت در دانشگاه کوئینزلند در بریسبین استرالیا که سرپرستی تهیه این اطلس را به عهده داشته است، می‌گوید تا نیمی از موارد CKD با دیابت ارتباط دارد.
او می‌گوید: «ناآگاهی گسترده‌ای درباره CKD هم در میان بیماران و هم پزشکان خانواده وجود دارد و فقدان علائم در مراحل اولیه این بیماری باعث می‌شود در زمان بروز علائم مقدار زیادی از کارکرد کلیه ازدست‌رفته باشد. برای همین است که ما توصیه می‌کنیم هرکسی عوامل خطرساز برای این بیماری‌ها را دارد، از پزشک خانواده‌اش بخواهد کلیه او را چک کند. یک آزمایش ساده خون و ادرار و اندازه‌گیری فشارخون برای این چک‌اپ کافی خواهد بود.»
عوارض بیماری مزمن کلیوی
در صورت CKD درمان‌نشده باقی بماند، یک عامل عمده خطرساز برای نارسایی کلیه و متعاقبا بیماری قلبی- عروق و مرگ است و حتی بیمارانی که زنده می‌مانند به بیماری کلیوی در مرحله انتهایی دچار می‌شوند که در کشورهای ثروتمندتر به معنای دیالیز یا پیوند کلیه است و در کشورهای که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مشکل است، به معنای مرگ زودرس است.
تخمین زده می‌شود که هر سال یک میلیون نفر در سراسر جهان به علت نارسایی درمان‌نشده کلیه می‌میرند. به‌علاوه افراد دچار CKD پیش از آنکه به مرحله دیالیز یا پیوند کلیه برسند، با احتمال تا ۲۰ برابر بیشتر ممکن به علل دیگر (عمدتا بیماری‌های قلبی- عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی) بمیرند.
تشخیص CKD به معنای آن نیست که شما حتما به دیالیز پیوند کلیه نیاز خواهید داشت، اما نشانه آن است که شما در معرض خطر بسیاری از مشکلات بهداشتی هستید، ازجمله بیماری قلبی، سکته مغزی و عفونت‌ها. افرادی که در مراحل ابتدایی‌تر CKD قرار دارند را می‌توان با داروهای پایین آورنده فشارخون، رژیم غذایی و سبک زندگی درمان کرد و کیفیت خوب زندگی را حفظ کرد.
کارشناسان می‌گویند ضروری است که همه کشورها میزان‌های تشخیص و درمان زودرس این بیماری را بالا ببرند. هزینه‌های درمان بیماری کلیوی در مراحل انتهایی بسیار زیاد است و اثرات مصیبت‌باری بر بیماران و خانواده‌هایشان می‌گذارد.سپید

منبع: MedicalXpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: