کد خبر: ۱۵۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 30
عضو هیأت مؤسس انجمن مشاوره و روان شناسی کشوردرگفتگوباشفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :عضو هیأت مؤسس انجمن مشاوره و روان شناسی کشور بر لزوم ارائه وعده ها و برنامه های منطقی و عملی کاندیداهای ریاست جمهوری تأکید کرد و گفت:بی تردید کاندیداها باید بدانند در صورت پیروزی و عدم عمل به وعده ها، مردم نسبت به مشارکت در انتخابات دلسرد و دچار نوعی انفعال می شوند ضمن اینکه دروغگویی، بی مسوولیتی و عدم پاسخوگویی نیز در جامعه ترویج پیدا می کند.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر بهروز بیرشک،  در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در مورد وعده های غیر واقعی کاندیداها به شفاآنلاین گفت: بحث انتخابات برای خیلی از افراد ممکن است که دغدغه ای باشد و حتی بر سر دوراهی قرار گیرند که در انتخابات شرکت کنند یا خیر؟ اما من فکر می کنم با توجه به اینکه انتخابات بخشی از زندگی ماست و در سرنوشت ما مؤثر است نیاز داریم که بی تفاوت از کنار این مسئله نگذریم.

عضو هيات مؤسس بورد تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار کرد: شرکت در انتخابات بسیار اهمیت دارد و حتی یک رأی هم می تواند روی سرنوشت ما و انتخاب کاندیدای مورد نظرمان تأثیر داشته باشد. اما متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما با تا به حال با آن روبرو بوده ایم این مسئله بوده که خیلی از کاندیداها برای انتخاب شدن برنامه های خاص خودشان را می گویند و قول ها وعده هایی را می دهند که به نظر می رسد خیلی واقع بینانه نیست. ضمن اینکه اگر با دید کارشناسانه به مسئله نگاه کنیم می بینیم که این فقط یک قول و حرف است و اجرایی شدن آن نمی تواند امکان پذیر باشد.

عضو هیأت مؤسس انجمن روانشناسان گفت: تشخیص واقعی و غیر واقعی بودن وعده های کاندیداها نیاز به اطلاعات و آشنایی کامل هریک ازآنها درباره مسایل کلان دارد .به همین خاطر کارشناسان می توانند تشخیص دهند که آیا این وعده ها واقعاً قابل اجرا شدن هست یا خیر. و من معتقدم برای کاندیداها بسیار مهم است که صرفا انتخاب شدن را در نظر نگیرند و با وجدان روشن در صحنه حاضر شوند و وعده های امکان پذیر را مطرح کنند .نه اینکه صرفاً قول هایی را بدهند که بعداً هم نتوانند اجرایی شان کنند که حاصل این وعده های پوچ می تواند دلسردی، بی تفاوتی، دلزدگی و عدم باور افراد باشد.

وی تصریح کرد: متأ سفانه افرادی نسبت به انتخابات دلسرد شده اند و این نیاز به یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی دارد تا مشخص شود که چرا این دلسردی ایجاد شده و چرا فکر می کنند که رای آنها تأثیری در انتخاب یک فرد ندارد و آنکه باید انتخاب شود انتخاب می شود .در عین حال معتقدم که این دیدگاه جز برخورد منفعلانه با موضوع نیست و البته شاید هم موارد و سابقه ای که در این مسئله در دوره های گذشته گهگاه وجود داشته باعث شده که تعدادی از افراد به صورت منفعل به این موضوع نگاه کنند.

دکتربیرشک ادامه داد: کاندیداها و تیمی که با آنها همکاری می کنند باید در نهایت صداقت با مردم رو برو شوند و وعده کارهای قابل اجرا را به مردم بدهند و پیشنهادات و برنامه هایی را که ارائه می دهند در دسترس و قابل اجرا باشد .این اقدام خود می تواند یک مقداری ایجاد انگیزه کند ولی در حال حاضر به نظر می رسد که برای تعدادی از افراد انگیزه شرکت در انتخابات کمتر شده و ما باید ببینیم که چگونه می توانیم انگیزه را در افراد تقویت کنیم تا به موضوع مثبت نگاه کنند و در نقشی که به عنون یک شهروند دارند بتوانند این این همکاری و مشارکت را داشته باشند.

وی تأکید کرد: این وظیفه خطیری است که به عهده کاندیداها است تا در بین مردم اعتماد سازی کنند و اینکه صرفاً برای رسیدن به پست و مقام این کار را نکنند و وعده های غیر واقعی به مردم ندهند. چراکه این کار ساده انگاشتن و نادیده گرفتن مردم است.

عضو هیأت مؤسس انجمن مشاوره کشور گفت: از دیگر پیامد های دادن وعده های غیر عملی و عمل نکردن به وعده ها این است که مردم بعد از انتخاب شدن کاندیدا وی را جدی نخواهند گرفت و همیشه به عنوان افرادی که به حق طلبکار هم هستند می توانند خواسته های شان را مطرح کنند و این روند می تواند بین مردم و مسؤلین ایجاد فاصله کند و مردم نسبت به جامعه و فرد منتخب شده تعلقی را حس نکنند .بر همین اساس احساس پشتوانه بودن را به فرد منتخب شده ندهند و این اتفاق نوعی انفعال را در پیشبرد کارهای جامعه به وجود می آورد.

دکتر بیرشک اذعان کرد: با وعده های غیر عملی کاندیداها نوعی دروغ گویی، بی مسوولیتی و عدم پاسخگویی در جامعه رواج داده می شود و اگر مردم حتی نتوانند این مسایل را در جایی بگویند به صورت طنز و کاریکاتور در سطح جامعه مطرح می کنند و معتقدم این عدم عمل به وعده ها و یا حتی حرکت در جهت عکس وعده ها به صورت برچسب هایی است که به این افراد منتخب شده در جامعه زده می شود که این افراد دروغگو هستند و واقعیتی را در حرف و عمل خود ندارند و ما باید این را در جامعه مان نهادینه کنیم که اگر توقع و انتظار این را داریم که مردم دولت خودشان را قبول داشته باشند به عنوان پشتوانه حکومتی و دولتشان باشند و همچنین مشارکت و همکاری کنند لازمه اش صداقت با مردم است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: رئیس جمهور منتخب و تیم وی باید نسبت به تاریخ و شرایط جامعه وقوف کامل داشته باشند و بدانند که تند روی، سخت گیری و ایجاد محدودیت های بیشتر جز دور شدن  مردم از آنها چیز دیگری ندارد و اگر می خواهیم که وحدت و همبستگی در کشور وجود داشته باشد و افراد و به خصوص جوان ترها در این کشور بمانند و بتوانند فعالیت کنند و مثمر ثمر باشند باید آن انعطاف را داشته باشیم و ببینیم که دنیا چگونه اداره می شود و به کجا می رود. به روز باشم و اطلاعاتمان را به روز کنیم و بدانیم که حالت  اجبار و دستور نمی تواند نتیجه مثبتی را داشته باشد.

وی در مورد اهمیت حضور یک رئیس جمهور معتدل در کشور گفت: بی تردید ما در زمانی زندگی نمی کنیم که همه چیز متعلق به خودمان باشد و نیاز به تعامل های اجتماعی داریم و نیاز به این داریم بتوانیم با کشورها و مسوولان مختلف همکاری داشته باشیم و در تعامل باشیم و رئیس جمهوری که بتواند چنین ارتباطی را برقرار کند و از دید جامعه بین الملل و دیپلماسی به مسائل نگاه کند و شخصیتی میانه رو باشد و برخوردها و سیاستش مورد تأیید باشد. این رئیس جمهوری است که می تواند وجهه بین المللی داشته باشد و چنین شخصیتی می تواند برای جامعه و کشور ما در جهان هم نقش خیلی اساسی داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: