کد خبر: ۱۵۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
دکتر علی ربیعی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: نیاز ایران امروز نیاز به برانگیختن درونی است و آنچه رهبری چند سالی است در مورد اقتصاد مقاومتی می گوید، بدین معنی است که کشور برای اینکه بتواند پرقدرت و با عظمت شود باید در یک فرصت محدود خود را نیرومند سازد و جامعه به یک جامعه تولید و اشتغال محور تبدیل شود.
شفاآنلاین>اجتماعی>وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران گفت: با تلاش هایی که انجام شده، شاهد کمترین تنش ها در چهارسال گذشته میان کارگر و کارفرما بودیم.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر علی ربیعی در سخنرانی پیش از خطبه  نماز جمعه  تهران با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: نیاز ایران امروز نیاز به برانگیختن درونی است و آنچه رهبری چند سالی است در مورد اقتصاد مقاومتی می گوید، بدین معنی است که کشور برای اینکه بتواند پرقدرت و با عظمت شود باید در یک فرصت محدود خود را نیرومند سازد و جامعه به یک جامعه تولید و اشتغال محور تبدیل شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این بدان معناست که گفتمان اشتغال، گفتمان حاکم کشور شده است، افزود: کارگران در چنین گفتمانی عزت می‌یابند و کارگران در چنین گفتمانی احساس غرور می‌کنند و فرزند کارگر بودن و کارگر بودن در چنین گفتمانی در جامعه جایگاه خودش را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و عدالت محوری و مردمی بودن و درون‌زایی بیان داشت: در سایه تلاش‌های انجام شده، در سه جانبه‌گرایی مناسب هیچ دوره‌ای مانند دوره‌های اخیر بین کارگر و تولید‌کننده کم تنش نبوده است و محیط‌های ما محیط‌های کم‌تنشی را تجربه کرده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حوادث ناشی از کار در این دوره کاهش یافته و ما به سمت یک امنیت شغلی با مفاهمه‌ در حال حرکت هستیم و تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر منجر شده که طی ٤ سال نزدیک به ٢ میلیون شغل ایجاد کنیم.
دکتر ربیعی گفت: اما به دلایل متعدد از جمله باز شدن پنجره جمعیتی که نیروها با تأخیر وارد بازار کار شدن و همچنین به دلیل اینکه نیروهایی که وارد بازار کار می‌شوند، در این دوره خصوصیات خاصی دارند و به دلایل دیگری نیازمند ایجاد شغل بیشتری هستیم.
وی افزود: روزگاری با ٦٠٠ هزار شغل می‌توانستیم پاسخگوی بازار کار باشیم اما امروز باید یک میلیون و ٢٠٠ هزار شغل ایجاد شود که بیش از ٧٠٠ هزار نفر از آنها فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در فرماندهی اقتصاد مقاومتی، زیر فرماندهی کمیته اشتغال را در اقتصاد مقاومتی تشکیل داده‌ایم، گفت: شورای عالی اشتغال یکسان شد و در مجلس بحث مطرح شد و امروز طرحی قابل قبول را دنبال می‌کنیم که در یک جهت این طرح به شکلی ساماندهی کرده است که سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، اشتغال ایجاد کند.
وی افزود: ما برای اینکه به پدیده رشد بدون اشتغال هم پاسخ دهیم، برنامه‌های ١٠ گانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که به صورت آزمایشی این برنامه‌ها در ٧ استان از سال ٩٤ آغاز به کار کرده‌اند و در  قالب طرح‌های اشتغال عمومی، یارانه دستمزد، مهارت‌آموزی در محیطی واقعی و برنامه جامع متکی بر مزیت‌های منطقه‌ای اشتغال را دنبال می‌کنیم.
دکتر ربیعی به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرموده‌اند که باید به وضع کارگران بیشتر رسیدگی شود و مراقب بازنشستگان بود، اشاره کرد و گفت: ما این موضوع را می‌فهمیم، من خودم هم کارگرزاده بوده‌ام، در محله کارگری به دنیا آمده‌، کارگری کرده و زندگی تلخ و فقر را درک می‌کنم.
وی با اشاره به حقوق کم بازنشستگان برای اداره زندگی گفت: ما در این مدت به نوعی برنامه‌ریزی کردیم که مزد را بر تورم پیشی دهیم، هر چند که کافی نیست و باید بر روی قدرت خرید برنامه‌ریزی بیشتری کرد.
دکتر ربیعی با بیان اینکه تعداد زیادی کارگر غیر رسمی بودند و ١٠ میلیون فقیر و حاشیه‌نشین فاقد دفترچه بیمه سلامت بودند، اظهار داشت: طی این مدت به لطف خدا و سایه مقام معظم رهبری ما این کار را به جلو بردیم.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: طی این مدت برنامه‌ریزی و پایه‌ریزی کرده‌ایم تا قدرت خرید و افزایش دستمزد(wage) به مرور افزایش یابد و تثبیت شغل از جمله برنامه‌های ما بوده است.
وی با تأکید بر اینکه من معتقدم که راه نجات کشور، راه تولید‌گرا شدن و راهی است که در اقتصاد مقاومتی نهفته است، افزود: در طی این سال‌ها سعی کردیم با فراز و نشیب همین مسیر را دنبال کنیم.
دکتر ربیعی گفت: علامت درست، جامعه‌ای است که فرهنگ کار در آن شکل گرفته باشد و همه تولید کنند و ارزش افزوده ایجاد کنند که همین راه نجات جامعه است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: راه نجات جامعه آن است که کارگر در آن با شرافت زندگی کند و به کارگر بودن خود افتخار کند و ما سپاسگزار هستیم که در فرمایشات رهبری این مطالب را می‌بینیم و پشت‌گرم می‌شویم و این مطالب را دنبال می‌کنیم.
وی افزود: امروز دیگر کسی از درد درمان با داشتن نگرانی از درمان به فقر سقوط نمی‌کند و ما به دنبال آن هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که هر ایرانی که دفترچه بازنشستگی ندارد، بتواند یک بازنشستگی ارزان قیمت بگیرد.
دکتر ربیعی با بیان اینکه نیروی کار غیر رسمی زیاد است، بیان داشت: اینها را باید به سمت رسمی شدن آورد و به سمت ایجاد امنیت زندگی آینده حرکت دهیم.
وی افزود: من امروز آمدم تا به نمایندگی از همه تولید‌کنندگان از مقام معظم رهبری سپاسگزاری کنم و همه توان خودمان را برای ایجاد امنیت شغلی و برای بهبود زندگی بازنشستگان و کارگران و برای آنانی که چشم امید به یافتن کاری دارند، تلاش کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در جامعه تولید محور، پول، پول نمی آورد و سفته بازی جایی ندارد، بلکه تولید و کارگر در آن شرافت دارند.
وی تاکید کرد:  امسال باید همه ارکان جامعه و سیاست و فرهنگ، تولید محور شوند و کرامت انسانی در آن ها اتفاق بیفتد.
دکتر ربیعی ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد گفتمان اشتغال در کشور گفت: در چهار سالی که این گفتمان ایجاد شده است، بچه کارگر بودن حرمت پیدا کرده است و من خود افتخار می کنم که کارگر زاده بوده و خود نیز کارگر بوده ام و سختی های زندگی کارگری را به خوبی می دانم.
دکتر ربیعی در مورد کارهای صورت گرفته برای اقتصاد مقاومتی گفت: زیر فرماندهی کمیته اشتغال ایجاد شده است و طرح قابل قبولی را دنبال می کنیم که در آن، سرمایه گذاری، رشد و اشتغال ایجاد می کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همچنین یک برنامه دهگانه به طور آزمایشی در چند استان کشور اجرا شده در آن برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید، مشوق های خوبی پیشنهاد شده است.
دکتر ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین طوری برنامه ریزی کرده ایم که مزد بر تورم پیشی گیرد، کارگران بیمه(insurance)خرید افزایش یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: