کد خبر: ۱۵۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
عمل پروستات معمولا یا به روش جراحی باز(با برش جراحی روی شکم) و یا از راه مجرای ادرار و بدون برش جراحی بر روی پوست انجام می‌‌‌گیرد.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>در صورتی که عمل جراحی برای موارد خوش خیم پروستات صورت بگیرد (دراین جراحی‌‌ها کپسول پروستات باقی می‌ماند) احتمال بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بعد از عمل بسیار کم است.

 

به گزارش شفاآنلاین،عمل پروستات معمولا یا به روش جراحی باز(با برش جراحی روی شکم) و یا از راه مجرای ادرار و بدون برش جراحی بر روی پوست انجام می‌‌‌گیرد. بعد از عمل جراحی پروستات چه به صورت عمل باز و چه TUR(تراشیدن پروستات از راه مجرا) به علت خونریزی از محل عمل جراحی، شستشوی مثانه از طریق سوند ادراری سه راه انجام می‌‌‌شود. در این روش سرم شستشو از یک راه وارد مثانه شده و از راه دیگر لخته‌‌ها  به همراه مایع خروجی شستشو تخلیه می‌‌‌شوند.

این روش شستشوی داخل مثانه گاهی تا چند روز بعد از عمل ادامه خواهد داشت تا مایع خروجی شستشو کاملا زلال و بی رنگ شود. بعد از خروج سوند ادراری و ترخیص بیمار، احساس سوزش ادرار و مجرا تا چندین روز ادامه خواهد داشت و به تدریج بر طرف می‌‌‌شود. پس از یک هفته بعد از طبیعی شدن رنگ ادرار و قطع شدن خونریزی، داروهای ضد انعقاد و آسپرین  را می‌‌‌توان شروع کرد.

سوالی که اغلب توسط بیماران مطرح می‌‌‌شود این است که آیا بعد از عمل پروستات امکان عود و برگشت علائم وجود دارد؟ آیا فردی که پروستاتش عمل شده باز هم سالیانه باید چک شود؟ پاسخ مثبت است. در واقع اگر عمل جراحی پروستات برای بزرگی خوش خیم پروستات انجام گیرد، کپسول پروستات و مقداری از بافت چسبیده به کپسول باقی می‌‌‌ماند که در طی چندین سال بعد رشد می‌‌‌کند و باعث برگشت علائم می‌‌‌شود.  این زمان معمولا برای عمل پروستات از راه مجرای ادراری، کوتاه تر از عمل باز پروستات است. همچنین به دلیل احتمال ایجاد بدخیمی در بافت باقیمانده، چک سالیانه آزمایش PSA بعد از عمل پروستات(prostate surgery) نیز توصیه می‌‌‌شود.

 
احتمال بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بعد از عمل پروستات

در صورتی که عمل جراحی برای موارد خوش خیم پروستات صورت بگیرد (دراین جراحی‌‌ها کپسول پروستات باقی می‌ماند) احتمال بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بعد از عمل بسیار کم است. در صورت جراحی رادیکال پروستات‌ کتومی که برای سرطان پروستات انجام می‌‌‌گیرد و تمامی بافت پروستات و کپسول پروستات از بدن خارج می‌‌‌شود، احتمال بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بیشتر است.

 
مراقبت‌‌های بعد از عمل جراحی پروستات

عمل پروستات معمولا یا به روش جراحی باز(با برش جراحی روی شکم) و یا از راه مجرای ادرار و بدون برش جراحی بر روی پوست انجام می‌‌گیرد. بعد از عمل جراحی پروستات چه به صورت عمل باز و چه TUR(تراشیدن پروستات از راه مجرا) به علت خونریزی از محل عمل جراحی، شستشوی مثانه از طریق سوند ادراری سه راه انجام می‌‌شود. در این روش سرم شستشو از یک راه وارد مثانه شده و از راه دیگر لخته‌‌ها  به همراه مایع خروجی شستشو تخلیه می‌‌شوند. این روش شستشوی داخل مثانه گاهی تا چند روز بعد از عمل ادامه خواهد داشت تا مایع خروجی شستشو کاملا زلال و بی‌رنگ شود. بعد از خروج سوند ادراری و ترخیص بیمار، احساس سوزش ادرار و مجرا تا چندین روز ادامه خواهد داشت و به تدریج بر طرف می‌‌شود. پس از یک هفته بعد از طبیعی شدن رنگ ادرار و قطع شدن خونریزی، داروهای ضد انعقاد و آسپرین (aspirin) را می‌‌توان شروع کرد. سوالی که اغلب توسط بیماران مطرح می‌‌شود این است که آیا بعد از عمل پروستات امکان عود و برگشت علائم وجود دارد؟ آیا فردی که پروستاتش عمل شده باز هم سالیانه باید چک شود؟ پاسخ مثبت است. در واقع اگر عمل جراحی پروستات برای بزرگی خوش خیم پروستات انجام گیرد، کپسول پروستات و مقداری از بافت چسبیده به کپسول باقی می‌‌ماند که در طی چندین سال بعد رشد می‌‌کند و باعث برگشت علائم می‌‌شود.  این زمان معمولا برای عمل پروستات از راه مجرای ادراری، کوتاه تر از عمل باز پروستات است. همچنین به دلیل احتمال ایجاد بدخیمی در بافت باقیمانده، چک سالیانه آزمایش PSA بعد از عمل پروستات نیز توصیه می‌‌شود.

پرسش رایج دیگر در مورد احتمال بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بعد از عمل پروستات است؟ در صورتی که عمل جراحی برای موارد خوش‌خیم پروستات صورت بگیرد (دراین جراحی‌‌ها کپسول پروستات باقی می‌ماند) احتمال بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بعد از عمل بسیار کم است. درصورت جراحی رادیکال پروستاتکتومی که برای سرطان پروستات انجام می‌‌گیرد و تمامی بافت پروستات و کپسول پروستات از بدن خارج می‌‌شود، احتمال بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی بیشتر است.زندگی آنلاین
دكتر حمیدرضا اكبری گیلانی؛ جراح و متخصص ارولوژی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
با سلام
اطلاعات بسیار خوبی بود تشکر.
من حدود یک هفته است که عمل کردم و و سوند نیز خارج شده هنگام ادار کمی سوزش دارم ولی در مجموع حالم خوب است اگر توصیه ای خاص وجود دارد در نهایت اشتیاق آنرا مطالعه میکنم
با تشکر و آررزوی بهترین ها برای شما.
نادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
سلام پدرم ۲۱ روز از عمل پروستاتش میگذره و یهو خونریزی کرد و لخته های خیلی بزرگ ازش خارج شد و الان ۵ روزه بستریه ۲ بار تو اتاق عمل شستشوش دادن بار دوم بیهوشش کردن الان ادارش زرد شده میگن بقایای عمل بوده ک الان زده بیرون و مشکل عفونی و میکروب و شکافت بخیه هم نداره . اگ پدرم ترخیص شه ممکنه بازم لخته خون جمع شه ؟ تروخدا جواب بدین نگرانم
الما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
با سلام
پدرم تقریبا چهار سال است که عمل کرده در این مدت طی دو بار psa به به 1 رسید که دو دوره شش ماهه آمپول پرتو درمانی زدیم و psa به نزدیک صفر رسید و الان دوباره pda به یک رسیده آیا این علائم خطرناکی است نشان دهنده سرطان است اول ایشون خوش خیم بوده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: