کد خبر: ۱۵۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
درمان دردهای زانو به صورت پلکانی است و از ساده‌ترین روش‌ها شروع می‌شود و در مراحل مختلف، پروسه درمان شکل می‌گیرد.
شفاآنلاین>سلامت>تقریباً همه ما در میان دوستان و فامیل کسانی را می‌شناسیم که از درد زانو می‌نالند و مدت‌ها با این درد درگیر هستند؛ دردهایی که فکر می‌کنند دیگر تا آخر عمر همراهشان باقی می‌ماند.
به گزارش شفاآنلاین،دردهای زانو انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی بروز می‌کند و درمان‌های مختلفی نیز دارد. برای اطلاع از همه اینها سراغ دکتر شهرام فیروزی رفتیم و با او به گفت‌و‌گو نشستیم.
به گفته این فوق تخصص درد، دردهای زانو به چند دسته تقسیم می‌شوند: مشکلات مربوط به مفصل زانو که تحت تأثیر سائیدگی‌های استخوانی، پارگی رباط‌ها و امثال آنها به وجود می‌آید؛ دردهای تیرکشنده که از کمردرد یا دیسک‌های کمری نشأت می‌گیرد و با معاینه می‌توان منبع درد را تشخیص داد، دردهای نوع دیگر که مربوط به التهاب، سائیدگی و تحلیل غضروف بین مفصلی است و دلایل ظهور آن هم بالا رفتن سن، آسیب‌های ناشی از ورزش‌های سنگین یا کارهای سنگین است و به مرور زمان هم این آسیب‌ها بیشتر می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه می‌افزاید: آسیب‌های مربوط به رباط‌ها و مینیسک‌ها هم عواملی دیگر هستند که می‌توانند مربوط به بالا رفتن سن یا ضربه و بیماری باشند و منجر به درد زانو شوند، آرتروز هم می‌تواند به زانو درد ختم شود که به علت از بین رفتن غضروف بین مفصلی و سائیدگی استخوان‌ها و کاهش فضای بین مفصلی ایجاد می‌شود و با معاینات بالینی و پاراکلینیکی مانند عکسبرداری و MRI می‌توان به تشخیص رسید.

درمان‌های درد زانو

درمان دردهای زانو به صورت پلکانی است و از ساده‌ترین روش‌ها شروع می‌شود و در مراحل مختلف، پروسه درمان شکل می‌گیرد.
دکترفیروزی با اشاره به اهمیت ورزش در بهبود بیماری می‌گوید: ورزش‌های مربوط به مفصل زانو شامل ورزش‌هایی است که با تقویت عضله چهارسر ران سبب حمایت زانو می‌شود و از پیشرفت آسیب جلوگیری کرده و بتدریج باعث بهبود و درمان بیماری خواهد شد. به یاد داشته باشید که مهم‌ترین قضیه در کنار دارو، ورزش و فیزیوتراپی، توصیه برای اصلاح سبک زندگی(life style) است و باید به بیماران گوشزد کرد که برای کاهش آسیب‌ها و بهبود زانوی آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت ضایعه، شرایط زندگی خود را اصلاح کنند.
او در ادامه می‌افزاید: از جمله آداب غلطی که در فرهنگ ما وجود دارد چارزانو نشستن حتی روی مبل و صندلی است، استفاده نکردن از دستشویی فرنگی هم نمونه متداول دیگری است که منجر به زانو درد می‌شود، افرادی که مبتلا به این درد هستند اشکالی ندارد که هنگام نمازخواندن گاهی از صندلی استفاده کنند؛ همچنین تا جایی که ممکن است نباید از پله بالا و پایین بروند.
شایان ذکر است که آب درمانی برای این دسته از افراد بسیار کمک‌کننده است البته منظور راه رفتن درست در آب و زیر نظر پزشک و فیزیوتراپیست است.
به اعتقاد این فوق تخصص درد، عده‌ای از بیماران با روش‌های یادشده ممکن است بهبود پیدا نکنند، در این صورت از تزریق‌های داخل مفصلی مانند تزریق ژل استفاده می‌شود، تزریق گاز ازن، PRP (استفاده از تغلیظ پلاکت‌ها جهت ترمیم آسیب‌های غضروفی)، لیزر و مگنت نیز روش‌هایی هستند که برای درمان دردهای زانو (knee pain)مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در موارد بسیار شدید در صورتی که بیمار پوکی استخوان نداشته باشد و شرایط عمومی مساعدی داشته باشد در آخرین مرحله درمان از روش تعویض مفصل کمک گرفته می‌شود ولی در آن دسته از بیماران که پوکی استخوان دارند یا شرایط جسمی مساعدی ندارند ، در درمان آرتروزهای بسیار شدید از روش رادیوفریکوئنسی عصب توسط فوق تخصص درد استفاده می‌شود.
دکترفیروزی یادآور می‌شود که حتی  بیمارانی که تعویض مفصل انجام داده و باز هم از درد زانو رنج می‌برند انجام رادیو فریکوئنسی عصب زانو بسیار مؤثر خواهد بود، علاوه بر تمام درمان‌هایی که اشاره شد چنانچه فردی افزایش وزن دارد در نخستین مرحله باید وزن خود را پایین بیاورد چون ممکن است درد زانو فقط به‌دلیل چاقی به وجود آمده باشد و با لاغر کردن درد هم از بین برود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: