کد خبر: ۱۵۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
کشور ایران چندان ثروتمند نیست که بتوان از وسایل و تجهیزات روز دنیا استفاده کرد، اما تاسیسات پزشکی در بسیاری از مراکز درمانی به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطابق با استانداردهای روز دنیا در اختیار همگان قرار دارد و هیچ‌کم و کاستی در این زمینه وجود ندارد.
شفاآنلاین>سلامت>حوزه بهداشت و درمان کشور در دولت گذشته حدود دو سال عملا بدون هیچ‌مسئول پاسخگو اداره شد. می‌توان هزینه‌های کمرشکن تجهیزات پزشکی، تجهیزات پزشکی فرسوده و از رده خارج شده، مشکلات شدید خدمات هتلینگ، وضعیت نامناسب اقتصادی و ورشکستگی مالی بیمارستان‌ها، ارجاع ۱۰۰‌درصد بیماران بستری به خارج از بیمارستان‌ها برای تهیه دارو و تجهیزات، سهم ۶۰درصد پرداختی از جیب مردم، پرداخت هزینه دارو و تجهیزات، پرداخت‌های غیررسمی به پزشکان خارج از بیمارستان، کمبود جدی متخصص در مناطق محروم، نبود متخصص در شیفت شب بیمارستان‌ها، کمبود جدی تخت «آی سی یو»، آمار بالای سزارین و اوضاع وخیم بهداشت در حاشیه شهرها و روستاها را به ناکارآمدی مدیریت حوزه سلامت در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم گره زد.

به گزارش شفاآنلاین، طبیعتا در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم این حوزه رها شده نیازمند دمیدن روح تازه بود. هم اکنون که چهار سال از آن شرایط بحرانی می‌گذرد می‌توان به ارزیابی اقدامات در این حوزه پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت حوزه بهداشت و درمان کشور  است.


اقدامات دولت یازدهم را در حوزه بهداشت و درمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با اجرای طرح تحول سلامت اقدامات انجام شده در حوزه سلامت مورد حمایت مردم است. این امر توانسته رضایت نسبی را برای همگان به دنبال داشته باشد. هم اکنون سهم پرداختی مردم از جیب نسبت به گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. با اجرای این طرح سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت از حدود 60‌درصد در ابتدای دولت یازدهم با کاهش 20‌درصدی به 40‌درصد رسیده است. همچنین ارائه خدمات نیز ارتقا یافته است. هم اکنون دو‌هزار و 500 خانه‌ بهداشت و درمانگاه در روستاهای کشور ساخته شده، ‌هزار تخت بر تخت‌های بیمارستانی کشور افزوده و 250 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در کشور ساخته شده است. درضمن تخت‌های موجود نیز با ارتقای کیفیت همراه بوده است. هم اکنون نیروهای درمانگر در بخش بهداشت و درمان کشور در دورترین نقاط توزیع شده‌ و از لحاظ نیرو انسانی در اغلب نقاط کشور شاهد فعالیت نیروهای متخصص هستیم. برای مثال هم اکنون بنده در حوزه انتخابیه‌ام به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور شاهد حضور پزشک متخصص هستم. در سال‌های اخیر خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان کشور مناسب بوده است. به نظر بنده اقدامات دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان نمره مناسبی کسب می‌کند.

اقدامات در زمینه نظام ارجاع و پزشک خانواده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این در حالی است که این امر در دوره‌های مدیریتی گذشته مطرح شد و با نارسایی‌های فراوانی همراه بوده است.

سیستم ارجاع و پزشک خانواده(familiy doctor) برای اجرا به زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد. ابتدا برای دستیابی به سیستم ارجاع مناسب باید پرونده الکترونیک تشکیل داد. این در حالی است که زیر ساخت‌ها برای ایجاد پرونده الکترونیک در اختیار مخابرات است، اما هم اکنون شرایط لازم در این شبکه مهیا نیست تا بتوان در سطح کشوری این اقدام را عملی کرد. در اغلب شهرهای کشور کلینیک‌های تخصصی سیستم نظام ارجاع مورد نیاز است، اما تاکنون زیرساخت‌های آن چندان مهیا نبوده است. هم اکنون 255 کلینیک در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال 96 سیستم مخابرات تکمیل و به این شکل پرونده‌های الکترونیک به شکل کامل ایجاد شود. با این تفاسیر در آینده نزدیک نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور اجرایی می‌شود.

با توجه به برخی پیام‌ها و نویدهایی که هر کاندیدا قبل از انتخابات سر می‌دهد، اقدامات دولت یازدهم و شعارهای انتخاباتی‌اش را به چه میزان در راستای یکدیگر در زمینه حوزه سلامت ارزیابی می‌کنید؟

بی شک در چهار سال اخیر اقدامات انجام شده در بخش بهداشت و درمان کشور کاملا بر مبنای نویدهای این دولت در روزهای آغاز به فعالتیش بوده است.

هم‌اکنون کیفیت وسایل و تجهیزات پزشکی را در مراکز درمانی کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این تجهیزات مطابق با استانداردهای روز دنیا در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کشور ایران چندان ثروتمند نیست که بتوان از وسایل و تجهیزات روز دنیا استفاده کرد، اما تاسیسات پزشکی در بسیاری از مراکز درمانی به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطابق با استانداردهای روز دنیا در اختیار همگان قرار دارد و هیچ‌کم و کاستی در این زمینه وجود ندارد. درضمن دستگاه‌ها و تاسیسات پزشکی کشور استاندارد است. باید توجه داشت که هر روز در زمینه تاسیسات پزشکی یک وسیله جدید تولید می‌شود و به‌کارگیری این محصولات جدید به معنای عدم کارایی دیگر دستگاه‌ها نیست. در سال‌های گذشته کشور تحت تحریم بود و عدم دستیابی به دستگاه‌ها مطابق علم روز و عدم انتقال پول را شاهد بودیم، طبیعتا این مقوله در سیستم بهداشت و درمان کشور تاثیرگذار بود. امید است در آینده نزدیک با استفاده از شرایط ضد تحریم بتوان تاسیسات پزشکی جدید را وارد یا زمینه ساخت‌و‌ساز آن را در کشور ایجاد کرد. همچنین هرگونه اقدام در این زمینه منوط به تزریق بودجه مضاعف در طرح تحول سلامت است.

نقش برجام را در حوزه بهداشت و درمان کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این مقوله در زمینه‌های گوناگون کشور تاثیرگذار بوده است. همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره شد با رفع تحریم‌ها (sanctions)بخش قابل ملاحظه‌ای از کمبودها در زمینه تاسیسات پزشکی و دارویی کشور برطرف شد. این در حالی است که در گذشته برای واردات تجهیزات پزشکی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم، اما بعد از برجام توانستیم با رایزنی‌های انجام شده به واردات دستگاه‌های مورد نیاز پرداخته که اینها در زمینه ارتقای خدمات کشور اقداماتی اساسی است.

طرح تحول سلامت و پرداختی از جیب مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر مردم با اجرای طرح تحول سلامت مبلغ گزاف را در این حوزه هزینه می‌کردند به نسبت از آن راضی نبودند. همین که در بین مردم شاهد رضایت نسبی از اجرای این طرح هستیم به این معناست که این طرح توانسته به رسالت خود دست یابد. هم اکنون بر اساس آمار در روستاها پرداختی‌ها از جیب مردم سه‌درصد و در شهرها حدود شش تا 10‌درصد است.

در سال‌های اخیر معضل آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم برای همگان به ویژه ساکنان در کلانشهرهاست. تاکنون اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بر اساس آمار مستند در دولت یازدهم تعداد روزهای پاک در مقایسه با گذشته افزایش یافته است، اما در کشور از بین بردن معضل آلودگی هوا یک اقدام زمانبر و نیازمند بودجه است تا بتوان صنایع آلاینده را از کلانشهرها دور کرد و در زمینه ارتقای سوخت خودرو اقدامات اساسی انجام داد.

سال‌هاست در کشور شاهد بروز چالش‌های فراوان بین سازمان‌های بیمه‌گر و بخش بهداشت و درمان کشور هستیم. به نظر شما چه زمانی نارسایی بین این دو نهاد از بین می‌رود؟

اگر امروز بیمه‌ها با چالش رو به رو هستند، به این دلیل است که تاکنون منابع طرح تحول سلامت در این زمینه تزریق نشده است. برای مثال در ابتدا قرار بود 10‌درصد از هدفمندی یارانه‌ها به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یابد، اما تاکنون حتی یک‌درصد هم به این طرح اختصاص داده نشده است، طبیعتا با عدم پرداخت بودجه بیمه‌ها به ویژه بیمه سلامت هم توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند. درضمن اگر بیمه‌ها با نظارت مناسب به ارائه خدمات توجه می‌کردند، طبیعتا هم‌ اکنون شاهد بدهکاری کلان آنها نبودیم. این امر با اختصاص بودجه در سال 96 برطرف می‌شود.

آقای دکتر! هم اکنون چالش اصلی حوزه بهداشت و درمان کشور چیست؟

تنها راهی که بتوان چالش‌های فراروی بخش سلامت کشور را کاهش داد و به نقطه مطلوب رساند اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است. هم اکنون باید با رفع نواقص در طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده بتوان آن را در اسرع وقت در کشور اجرایی کرد، چون اقدامات در این زمینه در ارتقای نظام سلامت کشور تاثیرگذار است.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: