وی اظهارداشت: طراحی برنامههای کوریکولوم آموزشی بر اساس
منابع خارجی در دسترس و بدون توجه به محدودیتهای موجود در کشور انجام شده
بود.
دکترشادنوش با اشاره به این که طی سالهای اخیر تحولات
زیادی در کوریکولوم رشته پزشکی ایجاد شده است؛ اظهار داشت: با توجه به
اجرای طرح تحول نیاز به طراحی و اجرای گایدلاینها و دستورالعملهای اجرایی
برای درمان بیماران بیش از پیش احساس میشود.
رییس
دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: بطور حتم بدون وجود دستورالعمل اجرایی در درمان که بر اساس شواهد
دقیق علمی طراحی شده باشد و مورد نظر و توافق عمومی کلیه متخصصین مربوطه
باشد، منجر به خسارات جبران ناپذیر در روند درمان و هزینه کرد منابع سلامت
میشود.
وی
ادامه داد: این موضوع با کاهش پرداختی از جیب مردم پررنگتر و شدیدتر
نمایان شد و از سوی دیگر در صورت همراه نشدن آموزش پزشکی در فرآیند آموزش
گایدلاینها بدون شک اجرایی شدن این دستورالعملها با شکست مواجه خواهد شد.
به
گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تجربه اجرای دستورالعمل مانا در مراکز
بهداشتی درمانی نشان داد که نبود اجماع و توافق بر سر مفاد دستورالعمل منجر
به جدا شدن مراکز آموزشی و بهداشتی در فرآیند اجرای این دستورالعمل شد به
گونهای که در نهایت از فرآیند آموزش واقعی کارآموزان و کارورزان و نیز
دستیاران خارج و به یک دستورالعمل بدون کارایی تبدیل گردید.
شادنوش
تصریح کرد: این دستورالعمل و سایر راهنماهای ابلاغی در سیستم بهداشتی کشور
به علت عدم ورود به سیستم آموزشی اقبال قابل توجهی در کشور نداشتند.
وی
در بیان راهکارهای برون رفت از این معضل گفت: پیشنهاد میشود گایدلاینهای
طراحی شده یا در دست طراحی با توافق بوردها و دبیرخانههای مربوطه و بر
اساس شواهد علمی به روز طراحی و به تصویب شوراها و انجمنهای علمی برسد.
رییس
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: سپس در کوریکولوم درسی هر یک از
رشتههای مرتبط وارد شود تا در نهایت فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها با
آگاهی از دستورالعملها بتوانند اجرا کننده این گایدلاینها باشند.
ضرورت توجه به شرایط بومی و منطقهای کشور در طراحی راهنماهای بالینی
شادنوش
با تاکید بر اینکه شرایط بومی و منطقهای هر بخش از کشور باید در طراحی
کوریکولومها و راهنماهای بالینی مد نظر قرارگیرد، تصریح کرد: این
راهنماها باید در برگیرنده تمام کشور و بر اساس مشکلات هر استان و منطقه
باشد.
وی با بیان
این که باید در طراحی رشتههای جدید دستیاری مانند پزشک خانواده و نیز
بازنگری کوریکولومهای دستیاری مستقر بر اساس این گایدلاینها انجام شود،
افزود: با اجرای این مهم میضمن استقرار آموزش تمام سطوح علوم پزشکی، شرایط
مناسب را برای آموزش کارآموزان و کارورزان در عرصه فراهم کرد.
رییس
دانشگاه علوم پزشکی سمنان استقرار شرایط اجرا و فراهم کردن زیرساختهای
مناسب برای گاید لاینها را یکی از مهمترین اجزای پیاده سازی گایدلاینها
در امور بالینی دانست و گفت: تجهیز مراکز آموزشی درمانی به زیرساختهای
مناسب این گایدلاینها امری ضروری است.
استقرار گایدلاینهای بالینی مشروط بر وجود زیرساختها
شادنوش
وجود زیرساخت مناسب در مراکز تربیت دانشجو، دستیار و آموزش مناسب آبشاری
این دستورالعملها و همچنین توافق عمومی اکثریت متخصصین بر اساس شواهد علمی
راشرط لازم استقرار این گایدلاینهای بالینی در کشور عنوان کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان یکی از مهمترین ارکان در نظام آموزش علوم پزشکی کشور را کوریکولومها و
برنامههای درسی مرتبط دانست و گفت: این مهم باید بر اساس برنامههای تدوین
شده در دانشگاههای معتبر دنیا و نیازهای بومی هر کشور طراحی و اجرا
گردد.
شادنوش تصریح کرد: بر اساس قوانین و دستورالعملهای موجود، هر دانشگاه و کلان
منطقه نیز مجاز است بر اساس نیازهای بومی منطقه بخشی از این برنامه درسی را
بازنگری و بومی سازی نماید.