کد خبر: ۱۴۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 27
امروزه، استفاده از اینترنت در بین عموم مردم و به خصوص دانشجویان افزایش قابل توجهی یافته و این فناوری به بخش مهمی از زندگی آن ها تبدیل شده است.
شفا آنلاین: اینترنت، بدون شک یکی از بزرگ‌ترین گام‌های علمی و فناورانه بشر در قرن اخیر بوده و کمک‌های بسیاری را به پیشرفت سایر علوم نموده است. ولی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده ناصحیح از آن، می‌تواند به کاهش شادکامی افراد منجر شود.

به گزارش شفا آنلاین:امروزه، استفاده از اینترنت در بین عموم مردم و به خصوص دانشجویان افزایش قابل توجهی یافته و این فناوری به بخش مهمی از زندگی آن ها تبدیل شده است. ولی واقعیت این است که اینترنت در کنار تمام مزایایی که دارد، در صورتی که به صورت نابجا و افراطی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند باعث بروز وابستگی های بیمارگونه و مشکلات  ناشی از آن ‌شود.

این مسئله مورد توجه گروهی از پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی شهرهای دزفول و اهواز قرار گرفته و موجبات انجام مطالعه ای را در خصوص بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با احساس شادکامی و نشاط در دانشجویان فراهم آورده است.

اینترنت در کنار تمام مزایایی که دارد، در صورتی که به صورت نابجا و افراطی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند باعث بروز وابستگی های بیمارگونه و مشکلات  ناشی از آن ‌شود.

برای انجام مطالعه توصیفی تحلیلی فوق، ۲۷۶ نفراز دانشجویان واجد شرایط دانشگاه علوم پزشکی دزفول مشارکت داشته اند. این دانشجویان با پاسخ گویی به پرسشنامه های استانداردی در مورد «اعتیاد به اینترنت» و «میزان شادکامی» اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را ارائه داده اند. این داده ها سپس با استفاده از روش ها و نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار گرفته است.

بر اساس یافته‌های این مطالعه علمی پژوهشی که در مجله «پژوهش پرستاری ایران» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران انتشار یافته، 8.1 درصد از دانشجویان دختر مورد مطالعه، دچار پدیده اعتیاد به اینترنت بوده اند، در حالی که این میزان در پسران، فقط 0.9 درصد بوده و به مقدار قابل ملاحظه ای کمتر از دختران بوده است.

این نتایج همچنین نشان می دهد که ارتباط آماری معنی‌داری بین استفاده ازسایت های مختلف و همچنین میزان استفاده روزانه با اعتیاد به اینترنت مشاهده می شود.

و اما نتیجه بسیار مهم دیگری که از این تحقیق به دست آمده، نشانگر آن است که استفاده بیش از حد از اینترنت و اعتیاد به آن، باعث کاهش شادی و شادکامی در افراد می گردد.

نتایج کلی این پژوهش نشان از آن دارد که استفاده روزانه بیش از حد از اینترنت بالاخص توسط دانشجویانی که اعتیاد به اینترنت دارند می تواند باعث کاهش قابل ملاحظه ای در احساس شادکامی آنان گردد.

مجریان این پژوهش با توجه به نتایج حاصله توصیه نموده اند که برای مقابله با این موضوع ناهنجار،  برنامه‌های آموزشی مناسبی در جهت سوق دادن دانشجویان به سمت استفاده صحیح از اینترنت و سایت‌های علمی و مفید موجود در پهنه آن در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

برچسب ها: فناوری ، اینترنت ، آفت ، شادکامی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: