کد خبر: ۱۴۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
برای ساخت واکسن، استفاده از ویروس ضعیف شده بهتر از ویروس غیرفعال است، چرا که پایداری آن بیشتر است و زمان ماندگاری طولانی‌تری در بدن دارد.
       

شفا آنلاین:پژوهشگران موفق شدند با استفاده از ویروس مهندسی شده، واکسنی برای مقابله با بیماری ایدز <AIDS>تولید کنند. آنها سوئیچی روی ویروس قرار دادند که ایمنی کار را افزایش می‌دهد.


به گزارش شفا آنلاین:محققان دانشگاه نبرسکا موفق به ساخت ویروس مهندسی شده‌ای شدند که می‌توان از آن علیه بیماری ایدز استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی سوئیچی روی یک نسخه ضعیف‌شده از ویروس HIV قرار دادند که ایمنی این کار را در استفاده از آن به عنوان واکسن افزایش می‌دهد.

برای ساخت واکسن، استفاده از ویروس ضعیف شده بهتر از ویروس غیرفعال است، چرا که پایداری آن بیشتر است و زمان ماندگاری طولانی‌تری در بدن دارد.

در سال 2014، محققان دانشگاه نبرسکا نسخه مهندسی شده را از ویروس ایدز تولید کردند که برای فعالیت نیاز به اسیدآمینه‌ای دارد که در بدن انسان یافت نمی‌شود. این گروه تحقیقاتی سه توالی نوکلئوتید یا کودون را در این ویروس قرار دادند. هر کودون مربوط به ساخت یک نوع RNA برای اضافه کردن اسید آمینه به زنجیره است که در نهایت به یک پروتئین ختم می‌شود، پروتئینی که برای تکثیر ویروس حیاتی است.

این گروه تحقیقاتی با جابه‌جا کردن این کودون‌ها موفق به ساخت سوئیچی در ماده وراثتی این ویروس شدند که در صورت حصول شرایط مناسب می‌تواند امکان تکثیر را برای ویروس فراهم کند و در غیر این صورت ویروس امکان تکثیر خود را از دست می‌دهد.

این فناوری به محققان امکان می‌دهد تا تکثیر ویروس را کنترل کنند و در نهایت با استفاده از آن می‌توان واکسن اثربخشی علیه ویروس ایدز ایجاد کرد. وی نی، از محققان مهندسی زیست‌مولکولی این دانشگاه، می‌گوید: «ایمنی همیشه بزرگترین دغدغه‌ ما بوده است.


در این پروژه ما موفق شدیم یک گام به جلو برای ساخت واکسنی علیه ویروس ایدز برداریم.» پیش از این محققان موفق به ارائه واکسنی شده ‌بودند که قادر به محافظت از 95 درصد میمون‌ها در برابر ایدز شده بود اما ویروس بلاخره بعد از مدتی فعال شده و بیماری ایجاد می‌شد.
اما در این پروژه محققان راهبردی ارائه کردند که قادر است با دقت و ماندگاری بالاتری بدن را در برابر ویروس ایدز محافظت کند.سپید

منبع: NBIC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: