کد خبر: ۱۴۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 22
مشاور وزیر بهداشت:
پیرحسین کولیوند گفت: انتظار اورژانس کشور از شوراهای شهر این است که در برنامه‌ریزی‌های شهری و طراحی مبلمان شهری به خصوص در طرح های تفصیلی شهری طوری عمل کنند که مردم در سریعترین زمان ممکن به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند.
شفاآنلاین>سلامت>مشاور وزیر بهداشت و سرپرست اورژانس کشور گفت: شوراهای شهر در طراحی مبلمان شهری به نیازهای سلامت مردم به خصوص خدمات فوریت‌های پزشکی توجه نکرده‌اند،پایگاه‌های اورژانس جای مناسب ندارند و در ساخت مجتمع‌ها نیازهای بیماران مغفول مانده است.

به گزارش شفاآنلاین،پیرحسین کولیوندافزود: انتظار اورژانس کشور از شوراهای شهر این است که در برنامه‌ریزی‌های شهری و طراحی مبلمان شهری به خصوص در طرح های تفصیلی شهری طوری عمل کنند که مردم در سریعترین زمان ممکن به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند.
وی افزود: شوراهای شهر باید مشخص کنند که با توجه به تراکم و بافت جمعیتی کجاها باید مرکز درمانی ایجاد شود،‌مراکز تجمع جمعیتی کجاهاست و چه نیازهایی دارند، وضعیت ترافیک و خطراتی که به سلامت مردم وارد می‌کند، چیست و در این وضعیت اگر بیمار و مددجویی درخواست کمک کرد، چطور می‌توانیم در سریعترین زمان ممکن به او برسم و نجاتش دهیم.
کولیوند گفت: تقویت و افزایش بالگردهای اورژانس اکنون یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت است اما به فرض اینکه در شهر بزرگی مانند تهران تعدادی بالگرد اورژانس اضافه کنیم، پد بالگرد (محل فرود هلی کوپتر) آن برای اینکه بتواند برای نجات بیماران فرود بیاید کجاست؟ به جز تعداد انگشت شمار پد بالگرد در چند بیمارستان بزرگ و مراکز نظامی کجای شهر پد هلی‌کوپتر داریم.
وی ادامه داد: برای خدمات رسانی سریع از طریق بالگرد<helicopter> به مصدومان و نجات آنان باید در اتوبان‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و مراکز اجتماع مردم پد بالگرد داشته باشیم و این یکی از نیازهای جدی خدمات اورژانس در شهرهای بزرگ از جمله تهران است که نادیده گرفته شده است.
مشاور وزیر بهداشت گفت: با همکاری نیروی انتظامی 32 نقطه تهران برای ایجاد پد بالگرد شناسایی شده است اما برای ایجاد این مکان‌ها نیازمند همکاری شورای شهر و شهرداری هستیم.
وی افزود: علاوه بر آن در ایستگاه‌های مترو و پایانه‌های مسافربری نیز باید ایستگاه‌های اورژانس ایجاد شود، متروی تهران هم اکنون 130 ایستگاه دارد و لازم است برای خدمات رسانی سریع اورژانس به مردم در تمام این ایستگاه‌ها پایگاه اورژانس نیز ایجاد شود.

**کمبود پایگاه اورژانس در تهران
کولیوند اضافه کرد: تعداد کل پایگاه‌های اورژانس در تهران به 200 پایگاه نمی‌رسد که تعداد زیادی از آنها نیز به صورت کانکس هستند، در حالی که نیاز پایتخت به پایگاه اورژانس بسیار بیش از این تعداد است.
سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: همان طور که شهرداری برای واحدهای خدماتی دستگاه‌های دیگر مکان‌هایی را آماده می‌کند، انتظار وزارت بهداشت<Ministry Of Health> این است که پایگاه‌هایی ثابتی را برای اورژانس پیش بیمارستانی آماده و تجهیز کند و در اختیار اورژانس قرار دهد تا اورژانس بدون دغدغه به خدمات رسانی بپردازد.
وی گفت: به عنوان مثال باید در کنار هر ایستگاه آتش نشانی یک پایگاه اورژانس هم دایر شود و نیروهای فوریت‌های پزشکی در کنار آتش نشانان جایی برای استقرار داشته باشند و در صورت وقوع حوادث همراه با هم برای نجات مردم اقدام کنند.

**موتورآمبولانس‌های بی‌جا
کولیوند افزود:‌ یک نمونه دیگر از نیازهای اورژانس این است که قرار است، در شهر تهران 200 موتورآمبولانس برای سریعتر رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان و حرکت سریع در ترافیک این شهر، مستقر شوند، سوال این است که ماموران و این موتورها را در کجای شهر باید مستقر کنیم.
وی گفت: نیروهای اوژانس هم انسان هستند و نمی‌شود در سرما و گرما، بدون هیچ امکاناتی در کنار خیابان در یک شفیت کاری 12 ساعته کنار موتور بنشینند یا بایستند، انتظار این است که شهرداری و شورای شهر به این نیاز مهم خدمات اورژانس پیش بیمارستانی توجه کنند.
وی گفت: در شهرهایی مانند تهران که ترافیک مهمترین عامل دیر رسیدن آمبولانس است باید خط ویژه برای تردد آمبولانس در تمام معابر شهری وجود داشته باشد، چرا که نجات یک انسان،نجات یک جامعه است و چه کاری مهمتر از آن وجود دارد.

**مجتمع‌های بزرگ دستگاه الکتروشوک می‌خواهند
مشاور وزیر بهداشت افزود: یکی از علل مهم مرگ در ایران و دنیا، مرگ بر اثر فیبریلاسیون قلب است، شورای شهر باید مانند خیلی از کشورهای اروپایی امکاناتی فراهم کند که در مجتمع های بزرگ دستگاه های الکتروشوک اتوماتیک وجود داشته باشد که به صورت خودکار فرد را دفیبره می‌کند و جان او را نجات می‌دهد، هیچ نیازی به پرسنل و آموزش تخصصی هم ندارد و فقط وجود این دستگاه می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.
وی گفت: در مجتمع‌های بزرگ مسکونی یا تجاری حتما باید آسانسوری که امکان حمل برانکارد را داشته باشد، وجود داشته باشد تا بتوان در صورت لزوم، بیماران را جابه جا کرد.
کولیوند گفت: اورژانس کشور برنامه‌های خود را برای تامین نیازهای فوریت‌های پزشکی اعلام کرده است، امیدواریم نمایندگان شوراهای شهر و مسئولان شهرداری در دور آینده به این نیازها و الزامات مبلمان شهری برای تامین سلامت مردم، توجه کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: