کد خبر: ۱۴۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 20
در حال حاضر مشکلات اقتصادی، اعتیاد و عدم تفاهم همه از مسائلی هستند که باعث جدایی و گسسته شدن روابط عاطفی و احساسی افراد می‌شود که شاید ریشه اصلی آن را بتوان زندگی بی‌روح، خشک، خالی از شادی و نشاط دانست که این روزها با گسترش فضای مجازی نیز بیشتر شده است.
شفاآنلاین>اجتماعی>امروز فضای مجازی دیوارها را فروریخته است و نمی‌توانیم بگوییم ما در محدوده جغرافیایی ایران زندگی می‌کنیم و می‌توانیم آن را محصور کنیم.

فضای مجازی همه چیز را خورد کرده و از بین برده است. در فضای مجازی داخلی می‌بینیم که جوانان ما بدآموزی‌ها را یاد گرفته‌اند نه خوب‌آموزی‌ها را؛ رابطه‌های مجازی، بی‌بند و باری جنسی، طلاق، روابط نامشروع و بی‌اخلاقی‌ها را بالا می‌برد. بالا رفتن سطح توقعات زوج‌ها و پیشرفت تکنولوژی نه‌تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت‌ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است.

در حال حاضر مشکلات اقتصادی، اعتیاد و عدم تفاهم همه از مسائلی هستند که باعث جدایی و گسسته شدن روابط عاطفی و احساسی افراد می‌شود که شاید ریشه اصلی آن را بتوان زندگی بی‌روح، خشک، خالی از شادی و نشاط دانست که این روزها با گسترش فضای مجازی نیز بیشتر شده است. به ظاهر افراد زندگی مشترک را حفظ می‌کنند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما در واقع ممکن است ساعت‌ها با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته و با گوشی یا تبلت‌های خود مشغول بازی و ارتباط با دوستان مجازی خود باشند.

تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده می‌شود و افراد به‌جای هم‌صحبتی و مشاوره از یکدیگر، وقت خود را با دوستان مجازی<virtual freinds> و در فضاهای مجازی <cyberspace>می‌گذرانند. یکی از مشکلات جامعه ما جایگزین کردن شبکه‌های مجازی به جای ارتباط و تعامل بین زوج هاست که زن و مرد ناخواسته درگیر ارتباط‌های پوچ و نادرست می‌شوند .تنها راه تحکیم خانواده این است که زن و شوهر ارتباط خود را مدیریت کرده و با انجام تفریحات سالم و مشترک، روابط بین اعضای خانواده را مستحکم کنند.

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: