کد خبر: ۱۴۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 20
به مناسبت سالروز میلاد حکیم اسماعیل جرجانی که از نخستین بزرگانی است که فعالیت‌های آزمایشگاهی را آغاز کرده، روز 30 فررودین با عنوان روز آزمایشگاهیان نام‌گذاری و شناسایی شده و اعضای جامعه بزرگ آزمایشگاهیان سراسر کشورهمه ساله به‌صورت خودجوش مراسمی برگزار می‌کنند.
شفا آنلاین:نایب‌رئیس جامعه آزمایشگاهیان کشور به مناسبت فرا رسیدن «روز آزمایشگاهیان»، ضمن طرح دغدغه‌ها و مشکلات اصلی این گروه، از برنامه‌های روز آزمایشگاهیان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین: حسن قجاوند گفت: «به مناسبت سالروز میلاد حکیم اسماعیل جرجانی که از نخستین بزرگانی است که فعالیت‌های آزمایشگاهی <
فعالیت‌های آزمایشگاهی>را آغاز کرده، روز 30 فررودین با عنوان روز آزمایشگاهیان نام‌گذاری و شناسایی شده و اعضای جامعه بزرگ آزمایشگاهیان سراسر کشورهمه ساله به‌صورت خودجوش مراسمی برگزار می‌کنند.

 البته ما سال‌ها است که پیگیر هستیم تا روز 30 فروردین به این نام «روز آزمایشگاهیان» در تقویم کشوری هم قرار گیرد ولی متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های متعددی از سوی انجمن‌های مختلف و حتی سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، ما هنوز موفق به این امر نشده‌ایم.

 با این وجود همه مسئولین پذیرفته‌اند که این روز، روز آزمایشگاهیان است. کما اینکه معاون وزیر بهداشت هم روز گذشته فرا رسیدن 30 فروردین را به همه اعضای جامعه آزمایشگاهیان کشور تبریک گفته است.»


وی با بیان اینکه در آستانه هفته جهانی آزمایشگاهیان قرار داریم، تصریح کرد: «شعار امسال این هفته این است که «آزمایشگاهیان پزشکی قهرمانان پشت صحنه هستند.» درواقع همه دنیا به این باور رسیده‌اند که افرادی که در این رشته مشغول هستند، به مثابه سربازان گمنام جبهه سلامت، همواره در در پشت این جبهه مشغول نقش‌آفرینی بوده‌اند و همواره دوشادوش پزشکان در تشخیص بیماری‌ها حضور داشته و دارند ولی کمتر از آنها یادی می‌شود. اهمیت فعالیت این افراد به اندازه‌ای است که می‌توان گفت امروزه پزشکان وابسته به این افراد هستند و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در وهله اول بر عهده آزمایشگاهیان است و پزشکان هم بر اساس آن تشخیص، به درمان مردم مبادرت می‌کنند.»


نایب‌رئیس جامعه آزمایشگاهیان کشور اظهار داشت: «همزمان با برنامه‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شود، در تهران هم امروز مراسم جشنی در تالار اجتماعات کتابخانه ملی توسط انجمن‌های مختلف آزمایشگاهی و اعضای بدنه جامعه آزمایشگاهیان کشور به همراه سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود. در این برنامه ضمن اینکه از منتخبین انجمن‌های مختلف آزمایشگاهی کشور تقدیر به عمل می‌آید، برنامه‌های دیگری هم تدارک دیده شده و همچنین دکتر زالی رئیس محترم سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان سخنران اصلی به ایراد سخن خواهد پرداخت. برای این مراسم از وزیر بهداشت و معاونین ایشان و هم دعوت به عمل آمده است.»


قجاوند در ادامه به طرح برخی از دغدغه‌های آزمایشگاهیان کشور پرداخت و گفت: «یکی از گلایه‌هایی که قشر آزمایشگاهی کشور در این چند ساله داشته است، کم‌توجهی مسئولین نسبت به آنها است. علوم آزمایشگاهی مظلوم واقع شده‌است. علی‌رغم این‌که شاید در میان همه وزرای بهداشت گذشته، آقای دکتر هاشمی بیشترین اهمیت را برای آزمایشگاهیان کشور قائل است ولی همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان هستیم.» وی افزود: «علی‌رغم مصوبه آبان‌ماه سال گذشته هیئت دولت مبنی براینکه جامعه آزمایشگاهیان کشور تحت عنوان قانون مشاغل سخت و زیان‌بار می‌توانند سالی 2 ماه کاهش سنوات خدمت داشته باشند و در مجموع با حدود 4 و نیم سال خدمت کمتر می‌توانند بازنشسته شوند، هنوز این مصوبه به اجرا درنیامده و بسیاری از ارگان‌ها و دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها از اجرای آن سر باز می‌زنند و تعداد خیلی کمی از شاغلین هم علی رغم اینکه حائز شرایط بودند، نتوانستند از این قانون استفاده کنند و شاکی هستند.»
حسن قجاوند مشمول نشدن رشته علوم آزمایشگاهی در بحث قانون ارتقای بهره‌روری را از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: «علی‌رغم اینکه موافقت‌های اصلی و تاییدیه آن را از سوی شخص وزیر بهداشت گرفته‌ایم و حتی این موافقت ابلاغ هم شده است، ولی باتوجه به اینکه رشته ما در قانون ارتقای بهره‌وری برای کارکنان بالینی لحاظ نشده بود، همان آبان‌ماه درخواستی از جانب وزیر بهداشت به دولت داده شد که این رشته به قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی الحاق شود و مانند دیگر رشته‌هایی مانند پرستاری از مزایای این قانون بهره‌مند شود.»


نایب‌رئیس جامعه آزمایشگاهیان کشور در ادامه به موضوع امکان ادامه تحصیل محدود در رشته علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: «تا سال 1372 اعضای بدنه این رشته می‌توانستند تا مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه تحصیل دهند.

ولی متاسفانه از آن سال به دلیل فعالیت‌های بعضی از افراد یا انجمن‌های خاصی که بهتر است نامی از آنها نبرم، جلوی ادامه تحصیل این افراد گرفته شد و درنتیجه در حال حاضر دانشجویان و شاغلین رشته‌های علوم آزمایشگاهی فقط تا مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل دارند و مجبور می‌شوند که تحصیلات خود را در رشته‌های دیگری ادامه دهند. احیای دکترای علوم آزمایشگاهی در حال حاضر یکی از خواسته‌های افراد علاقه‌مند به تحصیل در این رشته است که پیگیری‌های زیادی هم در این راستا انجام شده ولی هنوز در این زمینه هم توفیقی حاصل نشده است.»

وی ادامه داد: «یکی از مهمترین مشکلات جامعه آزمایشگاهیان کشور، مربوط به بخش خصوصی شاغل در این رشته است. عزیزانی که در بخش خصوصی به فعالیت‌های آزمایشگاهی مشغول هستند، اولا حقوق‌های ناچیزی دریافت می‌کنند و نکته دوم اینکه به دلیل حضور افراد غیرمرتبط با علوم آزمایشگاهی در بخش خصوصی جایگاه تحصیل‌کردگان این رشته در بخش خصوصی از امنیت کافی برخوردار نباشد. یکی از درخواست‌های همیشگی ما این بوده که نظارت کافی بر بخش خصوصی وجود داشته باشد که متاسفانه این نظارت وجود ندارد.»


قجاوند به یکی دیگر از مشکلات و خواسته‌های جامعه آزمایشگاهیان هم اشاره کرد و گفت: «چالش دیگری که در رشته ما وجود دارد این است که متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از مراکز آزمایشگاهی در سراسر کشور به طور مرتب در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند و این مسئله امنیت شغلی همکاران ما را با تهدید جدی مواجه کرده است.» وی در پایان اظهار کرد: «سخن پایانی من این است که مسئولین به بحث درمان، نگاه اقتصادی نداشته باشند. درمان یک بحث خدماتی است. اینکه گفته شود یک مرکز درمانی اقتصادی و پرسود هست یا نه، رویکرد درستی نیست. مراکز درمانی به جامعه ارائه خدمت می‌کنند ولی متاسفانه دیدگاهی که از سوی بعضی از مسئولین به موضوع سلامت وجود دارد، یک دیدگاه اقتصادی است. از این رو به طور مرتب درمورد مراکز مختلف این‌طور تصمیم می‌گیرند که به بخش خصوصی واگذار کنند و این واگذاری‌ها هم همانطور که اشاره کردم به دلیل نبود نظارت جدی، تبعات خاص خودش را دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: