کد خبر: ۱۴۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 18
یک بررسی جدید نشان می‌دهد تماشا نکردن تلویزیون هنگام خوردن غذا خطر چاقی در بزرگسالان را کاهش می‌دهد. همچنین بر اساس یافته‌های این بررسی، خوردن غذای تهیه‌شده در خانه با خطر کمتر افراد را در معرض چاقی قرار می‌دهد.
شفا آنلاین: اگر می‌خواهید لاغر شوید، شاید بهتر باشد این کار را با خاموش کردن تلویزیون هنگام غذا خوردن شروع کنید.

به گزارش شفا آنلاین:گرچه خاموش بودن تلویزیون به‌طور مستقیم چربی‌های اضافی<Additional fats> شما را کاهش نمی‌دهد، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد تماشا نکردن تلویزیون هنگام خوردن غذا خطر چاقی در بزرگسالان را کاهش می‌دهد. همچنین بر اساس یافته‌های این بررسی، خوردن غذای تهیه‌شده در خانه با خطر کمتر افراد را در معرض چاقی قرار می‌دهد.



از طرف دیگر، این بررسی رابطه‌ای میان شمار موارد غذا خوردن به همراه سایر اعضای خانواده و وزن افراد بزرگسال وجود ندارد.
راشل تومین، مدیر تحلیل نظرخواهی‌ها و بهداشت جمعیت در مرکز منابع دولتی کالج پزشکی اوهایو در دانشگاه ایالتی اوهایو که سرپرست این بررسی بود، گفت: «شمار موارد صرف غذا با سایر اعضای خانواده چقدر است، مهم‌ترین عامل موثر در وزن نیست، بلکه به نظر می‌رسد آنچه در حین این غذا خوردن‌ها رخ می‌دهد، بیشتر اهمیت داشته باشد.» به گفته او، یافته‌های این بررسی بر آنچه در جریان غذا خوردن رخ می‌دهد، تاکید دارد، ازجمله خاموش بودن تلویزیون یا تهیه کردن غذا در خانه.
این بررسی بر اساس داده‌های مربوط به ۱۳هزار نفر از ساکنان اوهایو انجام شد که در سال ۲۰۱۲ در یک نظرخواهی شرکت کرده بودند و دست‌کم یک بار در هفته پیش از بررسی با خانواده غذا خورده بودند. این پژوهشگران افرادی را چاق می‌شمردند که شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ و بالاتر داشته باشند. سپس از مدل‌های رگرسیون منطقی برای تجزیه و تحلیل میان چاقی و الگوها و روال‌های صرف غذای خانوادگی استفاده کردند. آنان نتایج برحسب عواملی مانند شاغل بودن و وضعیت ازدواج، میزان تحصیلات، قومیت و سن تعدیل کردند.

در اغلب روزهای هفته با خانواده غذا می‌خورند. حدود ۱۳ درصد آنان در موارد معدود و ۳۵ درصد در برخی از روزها هنگام صرف غذا با خانواده بودند. این پژوهشگران همچنین دریافتند که یک‌سوم این افراد چاق هستند و حدود یک‌سوم آنان هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا می‌کردند.

از طرف دیگر ۳۶ درصد در حین غذا خوردن تلویزیون تماشا نمی‌کردند و ۶۲ درصد آنان گفتند که غذاهایشان را در خانه می‌پزند. نتایج نشان داد که بزرگسالانی که هنگام خوردن غذای خانوادگی اصلا تلویزیون یا ویدئو تماشا نمی‌کردند، نسبت به افرادی که همیشه در حین غذا خوردن تلویزیون تماشا می‌کردند، با احتمال ۳۷ درصد کمتر ممکن است چاق شوند. از طرف دیگر، چاقی در بزرگسالانی که یک یا دو روز در هفته با خانواده غذا می‌خوردند، نسبت به افرادی که هر روز با خانواده غذا می‌خوردند، شایع بود.


یافته‌های این پژوهشگران نشان داد که پایین‌ترین خطر چاقی در میان بزرگسالانی است که همیشه غذای تهیه‌شده در خانه را می‌خوردند و هرگز هنگام صرف شام تلویزیون تماشا نمی‌کردند.
این پژوهشگران می‌گویند گرچه در این تحقیق خوردن غذا به همراه اعضای خانواده بر خطر چاقی بزرگسالان تاثیری نداشت، اما ممکن است سودمندی‌های دیگری برای اعضای خانواده داشته باشد، ازجمله بهبود سلامت اجتماعی و عاطفی.
یافته‌های این بررسی در ژورنال انجمن تغذیه و رژیم غذایی آمریکا Journa- of the Academy of Nutritio- and Dietetic منتشر شده است. سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: