کد خبر: ۱۴۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
دبیر انجمن رادیولوژی ایران ضمن انتقاد از اقدام متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی و دریافت وجه از بیماران، درخواست‌هایی را از وزارت بهداشت مطرح کرد

شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن رادیولوژی ایران ضمن انتقاد از اقدام متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی و دریافت وجه از بیماران، درخواست‌هایی را از وزارت بهداشت مطرح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر وحید کریمی دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: انجمن رادیولوژی ایران در طول بیش از نیم قرن فعالیت، سی و دو کنگره سالیانه برگزار کرده است که در ۲۰ سال اخیر این کنگره‌ها بصورت منظم و سالیانه برگزار شده است.
وی گفت: کنگره رادیولوژی(Radiology) ایران از بزرگ‌ترین همایش‌های علمی کشور است و با هدف ارتقای علمی و به روزرسانی خدمات رادیولوژی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

کریمی، از جمله محورهای اصلی سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران را تصویربرداری دستگاه عصبی، تصویربرداری مداخله‌ای سیستم عصبی، تصویربرداری زنان و تصویربرداری سیستم عضلانی اسکلتی عنوان کرد. در کنگره امسال در سالن اصلی و ١٠سالن جانبی آن ٣١٧سخنرانی علمی، ١١میزگرد و ٦٤ کارگاه عملی برگزار می‌شود.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: علاوه بر اساتید برجسته داخلی از هشت کشور جهان ٢٥ سخنران حضور دارند که علاوه بر سخنرانان خارجی، امسال رادیولوژیست‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، پاکستان و عراق بعنوان میهمان شرکت خواهند کرد و از کنگره و برنامه‌های آن استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: در راستای آشنایی دستیاران با کنگره‌های بین‌المللی طی تفاهم نامه انجمن رادیولوژی ایران و انجمن رادیولوژی فرانسه، دستیارانی از کشور فرانسه در کنگره حضور خواهند داشت.

کریمی اظهار داشت: سطح خدمات رادیولوژی ارایه شده در کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی از کیفیت بالایی برخوردار است و به جرات می‌شود گفت که همه خدمات تعریف شده در تخصص رادیولوژی در کشورمان با سطح مطلوب ارایه می‌شود و متخصصان رادیولوژی در سراسر کشور حتی در مناطق مرزی حضور دارند و امورات تشخیصی را مدیریت می‌کنند.

وی همچنین افزود: در چند سال گذشته در امور خدمات مربوط به سونوگرافی(sonography) و آموزش سونوگرافی درگیر مشکلاتی هستیم که متاسفانه این مشکلات سلامت جامعه راتهدید می‌کند.

وی در همین خصوص ادامه داد : برخی از متخصصان زنان بابت انجام سونوگرافی از بیماران تعرفه اخذ می‌کنند که این کار کاملا خلاف قانون بوده و متخصصان زنان در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سونوگرافی، نمی‌تواند بابت استفاده از سونوگرافی وجهی دریافت کنند و انجمن رادیولوژی بارها از وزارت بهداشت خواسته است تا با تشدید نظارت، اجازه بروز چنین تخلفاتی را ندهد، ولی در عمل همچنان متخلفان از بیماران وجوه غیر قانونی اخذ می‌کنند و باید از مسولان نظارتی پرسید که چرا باتوجه به صراحت قوانین، برخورد موثری انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن رادیولوژی افزود: هر از گاهی بخشنامه‌هایی صادر می‌شود که نتیجه این بخشنامه‌ها حذف رادیولوژیست‌ها از چرخه تشخیص و درمان است. حضور رادیولوژیست‌ها در چرخه تشخیصی - درمانی به مثابه وجود جعبه سیاه در هواپیماست و رادیولوژیست‌ها جعبه سیاه خدمات پزشکی هستند و باید از برخی سیاستگذاران پرسید که هدف‌شان از حذف این جعبه سیاه چیست؟ و با حذف رادیولوژیستها مسوولیت آسیب‌هایی که به بیماران وارد می‌شود بر عهده کیست؟

دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: شرکت‌هایی نیز هستند که برای فروختن دستگاه سونوگرافی اقدام به برگزاری کلاس‌های سونوگرافی یک تا دو روزه می‌کنند و به بهانه دادن مدرک سونوگرافی هزینه‌های هنگفتی از پزشکان متخصص دریافت می‌کنند که این کار خلاف قانون است.

بنابر اعلام روابط عمومی این کنگره، کریمی گفت: در بازآموزی‌های رشته‌های تخصصی متاسفانه برخی از نبود نظارت سوء استفاده کرده و ادعا می‌کنند که در کلاس‌های دو روزه یا چند ساعته مدارک بین‌المللی سونوگرافی ارایه می‌کنند. این قضیه نه تنها دور زدن قوانین آموزشی است، بلکه به نوعی تمسخر و به ابتذال کشاندن علم و تخصص است. مگر می‌شود سونوگرافی که خدمتی تخصصی است و متخصصان رادیولوژی در طول چهار سال آموزش بیمارستانی فرا می‌گیرند را در طول کلاس‌های دو روزه و چند ساعته آموزش داد؟

وی افزود: اغلب این قبیل موارد متاسفانه در کنار بازآموزی‌های برخی رشته‌های تخصصی از جمله طب اورژانس(Emergency) و ...ارایه می‌شود و از مدیریت کل آموزش مداوم وزارت بهداشت درخواست داریم اجازه ندهند در دوره‌های بازآموزی از این موارد خلاف قانون اتفاق افتد. چراکه اگر بنا باشد برخی رشته‌های تخصصی با استناد به آموزه‌های محدود دوران دستیاری در حدود و اختیارات رشته‌های تخصصی دیگر وارد شوند، با ایجاد هرج و مرج در امورات تشخیصی - درمانی، بیماران آسیب‌های جدی از بعد مالی و جانی خواهند دید.

گفتنی است؛ سی و سومین کنگره سالیانه رادیولوژی از تاریخ ١٩ تا ٢٢ اردیبهشت در محل همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: