کد خبر: ۱۴۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
غضروف زانو که مانند بالشتکی در میان دو سر استخوان‌ها در مفصل قرار دارد، با افزایش سن تحلیل می‌رود، در نتیجه سرهای استخوان‌ها روی هم ساییده می‌شوند. در چنین شرایطی حرکات طبیعی زانو‌ها به طور فزاینده‌ای دردناک می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>سایش تدریجی استخوان‌ها با افزایش سن، جراحات ناشی از ضربات و همچنین بیماری‌هایی نظیر آرتریت زانو شامل استئوآرتریت(Osteoarthritis) یا آرتروز و ‌آرتریت روماتوئید، ممکن است به غضروف زانو که روی استخوان‌ها را می‌پوشاند، آسیب برساند و مانع درست کار کردن مفصل زانو شود.

به گزارش شفا آنلاین،غضروف زانو که مانند بالشتکی در میان دو سر استخوان‌ها در مفصل قرار دارد، با افزایش سن تحلیل می‌رود، در نتیجه سرهای استخوان‌ها روی هم ساییده می‌شوند. در چنین شرایطی حرکات طبیعی زانو‌ها به طور فزاینده‌ای دردناک می‌شود. این تحلیل رفتن و سایش غضروف مفصل زانو عارضه استئوآرتریت یا آرتروز(Arthritis) را ایجاد می‌کند و در میان افراد بالای 50 سال بیشترین شیوع را دارد.

شایع‌ترین علامت آرتریت زانو بدون توجه به نوع آن، درد، تورم و خشکی یا سفتی در حرکت زانو است. در طول زمان این خشکی مفصل ممکن است آنقدر شدید شود که راه رفتن را برای فرد ناممکن کند.

همچنین بسته به علت آرتریت ممکن است علائم دیگری هم داشته باشید. اگر شما دچار آرتروز شدید زانو باشید ممکن است پزشک‌تان جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه کند. جراح در هنگام تعویض زانو غضروف و استخوان آسیب دیده را از مفصل زانوی شما برمی دارد و آن را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌کند.

این عمل آرتروپلاستی زانو و یکی از رایج‌ترین اعمال جراحی ارتوپدی است که حدود دو ساعت طول می‌کشد و به مفصل امکان می‌دهد نرم‌تر حرکت کند. اغلب افراد پس از تعویض زانو چند شب را باید در بیمارستان بگذرانند.

در این مدت بیمار از داروهای ضد درد استفاده می‌کند و او را تشویق می‌کنند که پا و قوزک پا را هرچه زودتر حرکت دهد. راه رفتن باعث افزایش جریان خون به عضلات پا می‌شود و می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

احتمالاً از همان روز پس از جراحی حرکت دادن به زانو شروع خواهد شد. فیزیوتراپیست(physiotherapist) هم می‌تواند به بیمار نشان دهد که چگونه عضلات پشتیبان مفصل جدید را تقویت کند. پزشک ممکن است دستگاه «حرکت غیرفعال مداوم» که پای بیمار را بالا نگه داشته و آن را به آرامی حرکت می‌دهد، توصیه کند؛ این حرکت به کاهش تورم و بهبود جریان خون کمک می‌کند.
برچسب ها: زانو ، آرتروز ، استخوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: