کد خبر: ۱۴۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
شرکت خودروسازی تویوتا می‌گوید در نظر دارد به تولید انبوه روبات‌هایی برای کمک به سالمندان در این کشور بپردازد که با توجه به کاهش میزان زادوولد با سرعتی بیش از هر کشور دیگر جهان در حال پیر شدن است.
شفا آنلاین:شرکت‌های خودروسازی ژاپنی می‌خواهند از گرایش فعلی به ساختن خودروهای بدون راننده عبور کنند و بر ساختن روبات‌هایی متمرکز شده‌اند که به راه رفتن جمعیت سالمند به سرعت در حال افزایش این کشور کمک کنند.

به گزارش شفا آنلاین:شرکت خودروسازی تویوتا می‌گوید در نظر دارد به تولید انبوه روبات‌هایی برای کمک به سالمندان در این کشور بپردازد که با توجه به کاهش میزان زادوولد با سرعتی بیش از هر کشور دیگر جهان در حال پیر شدن است.

تغییرات جمعیتی در ژاپن شرکت‌های خودروسازی در این کشور را در موقعیتی خاص قرار داده است. ژاپن علاوه بر مشکلات معمول مربوط به کاهش رشد جمعیت مانند کمبود نیروی کار و کاهش حقوق‌های بازنشستگی، همچنین با افت تقاضای داخلی برای خودرو هم روبرو است.

تویوتا که دومین شرکت خودروسازی بزرگ جهان است، برای نخستین بار در هفته پیش برنامه‌هایش برای تجاری کردن روبات‌های توان‌بخشی سالمندان را علنی کرد و سیستم روباتی تولیدی‌اش برای کمک به راه رفتن سالمندان را به نمایش درآورد که به صورت یک سرویس اجازه‌ای در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این سیستم روباتی توانبخشی به افراد دچار اختلال حرکتی به علت سکته مغزی یا سایر بیماری‌ها برای راه افتادن مجدد یاری می‌رساند.
این سیستم روباتی که WelWalk WW-1000 نام دارد، از پاییز سال ۲۰۱۷ شروع به کار می‌کند و تویوتا امیدوار است که ۱۰۰ واحد از این سیستم را به بیمارستان و سایر تسهیلات پزشکی اجاره دهد.
این سیستم روباتی ساخت شرکت تویوتا پس‌ازآن معرفی می‌شود که شرکت دیگر خودروسازی ژاپنی، هوندا در سال ۲۰۱۵، یک سیستم مشابه به نام «پاهای روباتی» وارد بازار کرد.
توشیوکی ایزوب، مدیر ارشد مرکز پژوهش‌های فراتر تویوتا درباره برنامه‌های این شرکت دراین‌باره گفت: «اگر بتوانیم به افراد سالمندتر پس‌ازاینکه توانایی رانندگی کردن را از دست می‌دهند، کمک کنیم تا همچنان در حال حرکت باقی بمانند، باید از مرحله تولید صرف خودرو بگذریم و تویوتا را به یک شرکت سازنده روبات تبدیل کنیم.»
او در یک گردهمایی خبری گفت که تولید انبوه روبات‌ها تحولی طبیعی برای تویوتا است که در ابتدای تاسیس‌اش در سال ۱۹۰۵ تولیدکننده دستگاه‌های بافندگی بود و بعد به یک شرکت خودروسازی تحول یافت که شعارش «ساختن محصولات مفید برای کاربردهای معین است».
ژاپن سریع‌تر از هر کشوری در جهان در حال پیر شدن است و شمار افراد ۶۵ ساله و بالاتر در آن در سال ۲۰۱۵ به 7/26 درصد رسید، درحالی‌که میانگین جهانی این گروه سنی ۸.۵ درصد است.
درنتیجه تقاضا برای سرویس‌های مراقبت سالمندان اوج گرفته و جمعیت کاری کاهش یافته است، به این معنا که شمار کمتری از بزرگسالان دارای توانایی بدنی برای مراقبت از سالمندان در دسترس هستند.
بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روباتیکز میزان فروش روبات‌ها برای کمک به سالمندان و افراد دچار معلولیت در دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ درمجموع به حدود ۳۷۵۰۰ واحد خواهد رسید و انتظار می‌رود در طول ۲۰ سال آینده به‌طور عمده‌ای افزایش یابد.
در همین زمان، فروش ماشین در ژاپن در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ هشت و نیم درصد نزول کرده است، چراکه رانندگان سالمندتر دیگر ماشین نمی‌خرند و در همین حال اولویت مالکیت ماشین در میان رانندگان جوان دارد کاهش می‌یابد.
تویوتا که مانند اغلب شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو هنوز در حال رقابتی شدید با سایر شرکت‌های برای ساختن ماشین‌های بدون راننده است، تخصیص یک میلیارد دلار برای ساختن یک مرکز روباتیکز و هوش مصنوعی تعهد کرده است.

ایزوب پذیرفت که تویوتا زمان بیشتری برای تولید روبات نسبت به تولید ماشین صرف کرد، چراکه باید منابع مالی زیادی را برای این کار تخصیص می‌داد. درنتیجه ۱۰ سال طول کشید تا سیستم روباتی جدید کمک‌کننده به راه رفتن این شرکت به بازار بیاید.

بااین‌وجود، کارشناسان صنعتی می‌گویند، شرکت‌های خودروسازی در موقعیت خوبی برای رقابت با سایر شرکت‌های تکنولوژی پزشکی قرار دارند، ازجمله شرکت سوئیسی هوکوما و شرکت‌های تولیدکننده روبات مانند Robotics ReWalk که هر دویشان سیستم‌های کمک به راه رفتن ساخته‌اند.
ناگایوشی ناکانو، معاون پژوهشی مرکز پژوهشی گارتنر دراین‌باره گفت: «ماشین‌ها با استفاده از موتورها و اجزای دیگری عمل می‌کنند که امکان حرکت و کنترل را به آن‌ها می‌دهد.»
او افزود: «از همه مهم‌تر اینکه، بسیاری از آن‌ها در حال همکاری با شرکت‌هایی مانند گوگل و سایر شرکت‌ها هستند که قصد به کار بردن هوش مصنوعی را دارند. همه این عوامل شرکت‌های خودروسازی را در موقعیت محکم در رقابت برای عرضه سرویس‌های روباتی برای سالمندان قرار می‌دهد.»سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: