کد خبر: ۱۴۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 16
رئیس هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی درگفتگو با شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین:رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی کشور از طرح تحول سلامت به عنوان بزگترین اقدام در حوزه سلامت و رفاه پس از انقلاب یاد کرد و گفت: بدون تردید با اصلاح برخی از نقاط دراین طرح به نتایج بهتری در دوره های بعد خواهیم رسید.

دکترعلی تاجرنیا،درگفتگو با شفاآنلاین، پیرامون عملکرد وزارت بهداشت دردولت روحانی و نقاط ضعف و قوت این وزارتخانه  گفت: من معتقدم نقطه قوت وزارت بهداشت و در واقع بزرگترین اتفاقی که در تاریخ سلامت ایران افتاد طرح تحول سلامت بود و نگاه به حوزه سلامت برعکس دوره های گذشته که یک نگاه حاشیه ای بود به یک نگاه اصلی وریشه ای تبدیل شد.

عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم اظهار کرد: در این دوره دغدغه اصلی دولت دکترروحانی، سلامت و درمان مردم بود و توجه ویژه ای به این مقوله شد که بی تردید این یک اقدام بی نظیر بود و پیرو همین اقدام هم به نوعی سازوکارهای مناسب مانند افزایش بودجه و ترسیم یک سری ساختارها در حوزه های وزارتخانه شکل گرفت.

عضو پیشین شورای عالی نظام پزشکی کشور  در پاسخ به این سوال شفاآنلاین که به عملکرد وزارت بهداشت چه نمره ای می دهد گفت: من به عملکرد وزارت بهداشت نمره 18 می دهم و معتقدم شخص وزیر بهداشت هم فرد بسیار پر تلاشی بود و حضور، سرکشی ها و رسیدگی هایش در جای جای کشور خود شاهدی بر این ادعاست.

دکتر تاجرنیا نقاط ضعف این وزارتخانه را دربرخی تصمیم گیری های مربوط به طرح تحول سلامت دانست و گفت: با اصلاح برخی تصمیم گیری ها این امکان وجود داشت که از برخی پیامدهای منفی طرح جلوگیری شود و همچنین برخی از مسایل هم که در حوزه نظارتی بر بحث تعرفه ها انجام شد اگر با درایت و تدبیر بیشتری انجام می شد طبیعتاً نتایج بهتری داشت.

عضو هیأت عالی انتظامی نظام پزشکی اظهارداشت: در گذشته پرداخت هزینه از جیب مردم برای درمان بسیار زیاد بود و سهمی که مردم برای هزینه های درمان می پرداختند متاسفانه باعث می شد به بسیاری از خانواده هایی که توان پرداخت نداشتند فشار جدی وارد شود.حتی بسیاری ازخانواده های بیماران فقط با بیماری یکی ازاعضای خانواده به زیر خط فقر سقوط می کردند. طرح تحول در مورد بیماران بستری که شاید مهمترین عامل و هزینه برترین درمانها باشد باعث شد بسیاری از اقشار آسیب پذیر به بیمارستان های دولتی مراجعه کنند و درمان های خود را با هزینه حداقل انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته تعرفه ها و میزان کارانه تخصیص یافته به جامعه پزشکی اندک بود و طبیعتاً اغلب همکاران آنگونه که باید و شاید انگیزه برای درمان در بخش دولتی نداشتند و ازسوی دیگر افزایش تعرفه در بخش دولتی و همچنین تخصیص کارانه های مناسب انگیزه ایجاد کرد که با وجود همان ظرفیت ها میزان پذیرش به نوعی اصلاح شد .و همین امر باعث شد که هم درآمد پزشکان افزایش پیدا کند و  در عین حال بیماران بتوانند خدمات را به صورت ارزان تر و مناسب تر بگیرند.

وی افزود: در عین حال به نظر من یارانه ای که دولت به پزشکان حاضر در مناطق دور افتاده  و مقیم در بیمارستانهای دولتی پرداخت باعث شد که کیفیت خدمات درمانی وسلامت حتی در نقاط دور افتاده نیزبه شکل مطلوبی افزایش پیدا کند و این ازدیگر نقاط مثبت  طرح تحول سلامت بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: البته افزایش تعرفه باعث شد که به دولت فشار آید و تأمین بودجه برای مسایل مربوط به حق الزحمه پزشکان خصوصاً با ناهماهنگی که در ارتباط بین بیمه ها در مقطعی صورت گرفت باعث شد که یک مقدار به تأخیر افتد.

وی تصریح کرد: در عین حال بخشی از آحاد جامعه در حالی که می توانستند هزینه های خدمات درمانی شان را در بخش خصوصی یا نیمه دولتی دریافت کنند به سمت بیمارستان های دولتی سرازیر شدند و این باعث شد که فشار زیادی به دولت وارد شود .

وی عنوان کرد: من معتقدم اگر طرح تحول با همین جهت گیری کلی ادامه پیدا کند و در عین حال آن نقاطی که هزینه بر وغیر ضروری است اصلاح گردد همچنان می شود طرح تحول را  پیگیری کرد وبه مردم محروم و نیازمند خدمات رسانی مطلوب داشت .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: