کد خبر: ۱۴۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 16
مناظره میان محمدحسین طریقت منفرد وزیر بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد و ایرج حریرچی سخنگوی فعلی وزارت بهداشت ابعاد دیگری از مشکلات وسیع دامن‌گیر نظام سلامت را روشن کرد.
شفا آنلاین>اجتماعی>آن چیزی که در این برنامه محسوس بود و موجی از انتقادات را در پی داشت، آمار متفاوتی بود که هر یک طرفین به عنوان ادله‌ ادعاهای خود مطرح می‌کرد که همین موضوع باعث شد مخاطبین برنامه‌های سلامت، به نتیجه مشخصی از برنامه‌ نرسند.

به گزارش شفا آنلاین: در واقع می‌توان گفت با این وضعیت هر مناظره‌ دیگری نیز که برگزار شود بی‌نتیجه خواهد بود.

طریقت منفرد حریرجی موضوع
مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید کردند که این طرح به ضد خودش تبدیل نشود. قدرمطلق پرداخت مردم به شدت افزایش پیدا کرده است. اغلب صاحب نظران بر این باورند که ادامه این طرح با مشکلات جدی مواجه شده است و آنچه انتظار می‌رفت محقق نشده است.

پرداختی مردم از جیب‌شان افزایش پیدا کرده است. این آمارها، آمارهای امروز و دیروز نیست، بلکه 20 سال است که این آمارها ارائه شده است.

هزینه‌های بستری به جای اینکه 35 درصد اضافه شود 150 درصد اضافه شده و طرح تحول سلامت نیز 52 درصد هزینه خدمات سرپایی را در بر نمی‌گیرد علی رغم تمام مشکلات جدی تمام بسته‌هایی که آغاز کردیم بدون ذره‌ای کم و کاست در حال ارایه شدن به مردم است. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که توانسته در یک سال بیش از ده درصد از پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد و بیش از 10 میلیون نفر نیز بیمه شده‌اند. طبق اعلام رسمی پرداختی از جیب مردم اکنون به چهل درصد کاهش پیدا کرده است. رقم خالص پرداختی از جیب مردم علی رغم تورم به میزان ثابت حدود 35درصد کاهش پیدا کرده است. تعداد خانوارهایی که با هزینه های کمرشکن سلامت مواجه بودند نیز کاهش پیدا کرده است.


آیا طرح تحول سلامت موفق بوده است؟
سال 93 نسبت به سال 91 گردش مالی دارو بیش از سه برابر شده است. قیمت شیر خشکی که در زمان ما 4 هزار تومان بوده در سال 93 به 22 هزار تومان می‌رسد که دقیقا مغایر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت است. این موضوع که هزینه دارو 3 برابر شود قابل قبول نیست و به دلیل اینکه بیمه‌ها این موضوع را قبول نداشتند، بیش از دو برابر هزینه‌ها به مردم تحمیل شد که این موارد براساس آمارنامه، اعلام و توضیح داده می‌شود


علی‌رغم افزایش مصرف مناسب دارو در کشور، این دولت میزان ارزش ریالی واردات دارویی را به 30 درصد کاهش داد. واردات دارو نسبت به سال آخر دولت قبل 350 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. در مجموع 3 سال یک میلیارد دلار در راستای اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی شده است. همچنین 97/8 درصد از بازار داخلی تهیه شده است که سود آن به جیب تولیدکننده داخلی رفته است.

 با اجرا شدن طرح تحول سلامت، اولین سالی است که پرداختی از جیب مردم، تهیه دارو و همچنین خرده‌فروشی پزشکی در سال 93 و 94 به 15 و 16 درصد کاهش پیدا کرده است، در حالی که این عدد در سابق 22 درصد اعلام می‌شد وضعیت دارو ساخت 46 هزار تخت در برنامه دولت دهم وجود داشت که 16 هزار عدد آن توسط بنده افتتاح شد. طوری وانمود نکنیم که قبل از این دولت مردم روی زمین زایمان می‌کردند و یا اینکه درمان آنها در منزل صورت می‌گرفت. این خدمات وجود داشته است و تمام دولت‌ها خدمات بهتری به آن افزوده‌اند.

در دولت قبل سالانه حدود یک‌هزار و 700 تخت ساخته می‌شد، اما این دولت 21 هزار تخت تحویل داد و امیدوار است این آمار به 26 هزار عدد برسد. نوسازی بیش از 50 درصد ظرفیت تختی کشور است. افزایش حدود 147 تخت آی‌سی‌یو به بیمارستان‌ها، ساخت 1830 تخت تک‌نفره برای زایمان و همچنین یک‌هزار تخت روانشناسی در جهت سیاست‌های جمعیتی ساخته شده است.

میزان تخت های بیمارستان  نائب رئیس مجلس امروز هم می گوید:« وزارت بهداشت در در اجرای طرح تحول سلامت در چارچوب قانون حرکت نکرده است و به طور قطع دولت در ادامه با مشکل مواجه خواهد شد.

 ۱۵ تن از نمایندگان مجلس درخواست تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت کرده اند و می خواهند بدانند که درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها و ارزش افزوده کجا هزینه شده است؟» من در این رابطه نظر دکتر نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و نظر آقای ربیعی، وزیر رفاه را دارم که می گوید:« من به حساب و کتاب کارشناسان اعتماد کردم، ولی امروز اقرار می کنم که اشتباه کرده‌ام.» آقای دکتر نوبخت گفته‌اند: « سکان کشتی این طرح در اختیار همکارانی قرار داده شده است که متوجه شدیم این کشتی را به این طرف و آن طرف می کوبند و نتوانستیم به آن چه مد نظر بود، برسیم.» شش تن از نمایندگان معتبر مجلس در حوزه اقتصاد، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و از او درخواست کردند که میزان تعرفه‌ها به زمان قبل برگردد.

 تعرفه‌ها یکباره در سال ۹۳ افزایش پیدا کرده است.آیا به عقل این شش نماینده برجسته مجلس خطور نمی کرد که با افزایش تعرفه ها چه بلایی سر کشور می آید؟ دکتر ربیعی طرح تحول سلامت را بزرگترین پروژه اجتماعی دولت دانسته و بالاترین همکاری را در این زمینه داشته است. به یاد داشته باشید آقای دکتر نوبخت به خاطر عملکرد شما و دوستان تان و به خاطر گروگان گیری بیمار در بیمارستان‌های دولتی، استعفاداد و خود را بازنشسته کرد.

 الان فکر می کنید آقای دکتر نوبخت، فرمایشات شما را تایید می کند؟ دکتر نوبخت به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، همواره از طرح تحول سلامتحمایت کرده اند. نامه رسمی ۲۳۷ تن از نمایندگان مجلس در حمایت قاطع از طرح تحول سلامت و حدود ۲۵۰ رای دکتر هاشمی، در مقایسه با رای نصف به علاوه یک حضرتعالی ، همه نشان دهنده این نکته است که مجلس به کدام سمت گرایش دارد. به نظرم بهتر است درمورد حقایق صحبت کنیم. در زمان شما ۲۰ میلیون یورو، یعنی هفت و نیم میلیون قوطی شیر خشک وارد کشور شد، اما ما یک رقم واردات هم نداریم. قیمت شیر خشک یارانه ای را از سال ۹۱ تا ۹۵، روی عدد ۵۰۰ تومان ثابت نگه داشتیم. پرداختی قیمت مصرف شیر خشک ویژه اطفال ۷۸۰۰ تا ۹۶۰۰ سال ۹۱ به ۱۱ هزار و پانصد تا ۱۴ هزار تومان رسیده است و افتخار می کنیم که در سال ۹۵، جلوی واردات شیرخشک را گرفتیم.سپید

 نظام کارشناسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: