کد خبر: ۱۴۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 13
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین: جراح پیوند کلیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:معتقدم که مسئله خرید و فروش کلیه موضوعی است که نخبگان پیوند کلیه باید دور هم بنشینند و با بحث و گفتگوی علمی آن را حل کنند.زیرا درواقع سیستمی که ما در زمینه پیوند کلیه از زنده غریبه داریم از سی سال پیش وبه علت فقدان زیر ساخت های لازم درباره پیوند در کشورشکل گرفته واصلاح هم نشده است.
شفاآنلاین>سلامت>جراح پیوند و هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی  تهران گفت:معتقدم که مسئله خرید و فروش کلیه موضوعی است که نخبگان پیوند کلیه باید دور هم بنشینند و با بحث و گفتگوی علمی  آن را حل کنند.زیرا درواقع سیستمی که ما در زمینه پیوند کلیه از زنده غریبه  داریم از سی سال پیش وبه علت فقدان زیر ساخت های لازم درباره پیوند در کشورشکل گرفته و در این سالها اصلاح   و بهینه سازی هم نشده است.



 به گزارش شفا آنلاین،دکترسعیدی که دارای سالها تجربه پزشکی وجراحی پیوند در کشور امریکاست درباره خرید و فروش کلیه در کشور گفت: در ابتدا باید بگویم که هیجانی و داغ کردن مسئله ما را ازرسیدن به واقعیت دور می کند .پس بهتر است نخبگان پیوند، فارغ از هیجان ها و با رعایت اخلاق حرفه ای و پزشکی موضوع را بررسی نمایند تا درنهایت به جمع بندی وتصمیم منطقی دست یابند.

وی اظهار کرد: شیوه کنونی پیوند کلیه زنده ازغریبه  به عنوان یک راه حل ازسالها قبل فراگیر شد که البته یک سری جنبه های مثبت دارد وبه نظر می رسد برای گیرنده های کلیه، دستاوردهای خوبی داشته است. ولی با دهندگان کلیه عادلانه رفتار نشده است.

 

 وی تصریح کرد: به نظر می رسد درزمینه روش پیوند کلیه از زنده غیر فامیل سه راهکار وجود دارد که هر کدام نیز طرفدارانی دارد؛ یکی اینکه سیستم را اصلاح کنیم و تغییراتی در آن بدهیم که حقوق دهندگان کلیه در آن رعایت شود. روش دیگرکه تعدادی از متخصصین به آن قائل هستند این است که کل سیستم پیوند از غریبه  به دلیل غیر اخلاقی بودن جمع شود و عده ای هم  معتقد به ادامه همین سیستم هستند.

 دکتر سعیدی بیان کرد: این مسئله ای است که جامعه دست اندرکاران درزمینه پیوند کشور باید روی آن کار و بحث کند تا به نتیجه برسد.اما در کل نظر شخصی من این است که این سیستم برای دهندگان کلیه ناعادلانه رفتار کرده و حقوق آنها را نتواسته به خوبی تأمین کند.

وی ادامه داد: مطالعات متعددی هم در کشور انجام شده که اکثریت دهندگان کلیه با رغبت ومیل باطنی وازمنظرانسانی ماجرا این کار را انجا نمی دهند بلکه ازسرناچاری و اضطرار مالی تن به این کار می دهند و خیلی از دهندگان  حتی برای پیگیری های بعدی نیز مراجعه نمی کنند و این مشکلی است که باید حل شود.



وی افزود: من به دلیل رعایت نشدن حقوق دهندگان پیوند موافق اصلاح این شیوه هستم و در کل معتقدم که این سیستم از لحاظ گیرندگان پیوند نتایج بسیار خوبی داشته ولی در مورد رعایت حقوق دهندگان کلیه موفق نبوده است.ضمن اینکه در حال حاضر ما می توانیم با گسترش پیوند از مرگ مغزی و همچنین تبلیغ فرهنگ اهداء عضو توسط فامیل، دوست و آشنا از این شیوه جنجالی وپرچالش کمتر استفاده کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با پیشرفت در زمینه پیوند از مرگ مغزی باید آن را بیشتر گسترش داد وباید تمرکزاصلی پیوند از زنده را روی پیوند زنده از فامیل، آشنا و دوست قرار داد و در نهایت پیوند از زنده غیر فامیل را در شرایط خاص و در موارد استثناء مورد  استفاده قرارداد آن هم با حفظ حقوق کامل و همه جانبه فرد دهنده.

دکتر سعیدی با اشاره به سالها تجربه جراحی پیوند کلیه در امریکا،ضمن تائید وجود لیست های طولانی بیماران پیوند کلیه برای پیوند از مرگ مغزی  گفت: در کشور های پیشرفته از جمله امریکا همواره تعدادی از بیماران در لیست انتظارپیوند مرگ مغزی و به علت کمبود عضو کافی جان می سپارند و این یک چالش جدی در کشورهای پیشرفته است.

وی با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر رو آوردن برخی  کشورهای پیشرفته به مدل ایرانی پیوند کلیه گفت: آنها بسیار در زمینه پیوند  پیشرفت  کرده اند و هر ساله به تعداد افراد پیوندی اضافه می شوند. البته با این پیشرفت روز افزون هنوز نتوانسته اند  فاصله تعداد افراد نیازمند پیوند و افراد پیوند شده را جبران کنند.

وی ادامه داد: البته تعدادی از متخصصان امریکایی هم معتقد به پیوند از زنده غیر فامیل و چیزی مشابه مدل ایرانی هستند.البته نه به این شکل که در کشور ما اجرا می شود. یعنی سیستمی که در آن خرید و فروش با رعایت تمامی موازین حقوقی و اخلاقی صورت گیرد .ولی البته  تاکید می نمایم خرد جمعی جامعه پیوند در امریکا این نظر را قبول ندارد. بلکه این نظر گروهی از متخصصین جامعه پیوند امریکا است ولی هنوز جامعه پیوند در امریکا آنرا نپذیرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که:" آیا تأیید می کنید مدل پیوند ایرانی مدل قابل قبولی از طرف سازمان جهانی بهداشت است"نیز پاسخ منفی داد و گفت: من این موضوع  را تأیید نمی کنم و این تنها مقاله ای است که یکی از متخصصان در مجله سازمان جهانی بهداشت چاپ کرده و مدل ایرانی را با کاری که در هندوستان و پاکستان انجام میداده اند و توریسم پیوند داشته اند  مقایسه کرده است. درعین حال ذکرشده که ایران توریسم پیوند ندارد و کسی خارج از کشور نمی تواند در آنجا پیوند عضو کند. ولی این به معنای تأیید مدل پیوند ایرانی نیست و تنها مقاله ای چاپ شده در مجله سازمان جهانی بهداشت است و نظر مولف ان است.

وی تصریح کرد :پیوند از مرگ مغزی و پیوند از زنده در کل با هم متفاوت است. وقتی که از فرد زنده کلیه گرفته می شود معمولاً فرد سالم و جوانی انتخاب می شود و از همه جهت بررسی و آزمایش می شود تا هیچ مشکل زمینه ای وجود نداشته باشد .همچنین دو اتاق عمل مهیا است و به محض اینکه کلیه از بدن فرد دهنده خارج شد با فاصله بسیار کمی به فرد گیرنده منتقل می شود.

 دکترسعیدی ،درادامه اظهارداشت :باید بدانیم که در پیوند از مرگ مغزی بسیاری از فاکتورها را نمی توانیم کنترل کنیم. اولاً فردی که دچار مرگ مغزی شده ممکن است سن بالایی داشته باشد و یا اینکه گرفتارمشکلات و بیماری های زمینه ای بوده باشد. همچنین فاصله زمانی خروج کلیه از بدن فرد مبتلا به مرگ مغزی تا پیوند به فرد گیرنده کلیه زمان طولانی تری است.. ولی در هر حال هدف از هر دو روش پیوند این است که فرد کیفیت زندگی بهتری نسبت به قبل پیدا کند و دیالیز نشود و در نهایت طول عمر بیشتری داشته باشد.  مطالعات متعدد علمی نشان داده است که هر دو روش پیوند (از فرد زنده و مرگ مغزی)  در نیل به این اهداف موفق عمل کرده اند.

 

وی در مورد موقعیت کنونی ایران در دنیا درباره مدل ایرانی پیوند کلیه نیزگفت: در این مورد قطعاً اختلاف نظر وجود دارد و نمی توان گفت همه دنیا به ایران به یک صورت نگاه می کند.زیرا یکسری از افراد نگاه شان این است که این سیستم، خوب نیست و غیر اخلاقی است. گروه دیگری هم معتقند که این سیستم نتایج مثبتی داشته پس آنها هم باید این سیستم را جدی تر بگیریم و به آن فکر کنیم و سیستمی شبیه این سیستم که اجازه خرید و فروش در چهارچوب قانون بدهد را ایجاد کنیم.


دکتر سعیدی تأکید کرد: من معتقدم که ما باید سیستمی را داشته باشیم که نفع جامعه و بیماران را در شرایط کشور خودمان تأمین کند.حال آنکه کشور های مختلف مدل های مختلفی را ارائه داده اند ولی مدلی که بیشتر کشور ها روی آن کار کرده اند تلفیقی از مرگ مغزی، اهداء عضو از فامیل و دوست و  یا حتی غریبه است. در واقع تلفیقی از این روش ها با توجه به شرایط هر کشور،می تواند مشکل را حل کند.

دکتر سعیدی گفت: درسیستم پیوند از غریبه نباید حقوق دهندگان کلیه را به نفع گیرندگان مورد بی عدالتی قرارداد. اینجا مسئله این است که هم باید حقوق دهنده و هم حقوق گیرنده را رعایت کنند.ضمن اینکه کشور های مختلف هم استاندارد های مختلفی دارند که چطور می خواهند مسائل را حل کنند. به طور مثال در امریکا قانون می گوید خرید و فروش عضو ممنوع است والبته قانون را هم بشر وضع کرده و قابل تغییر است . در هر صورت این نکته مسئله ای است که هر کشور با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی  خود حل می کند.

 وی خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم بگوییم که تمام دنیا یک کار را انجام دهد یا ما همان کاری را کنیم که آمریکا می کند ویا بلعکس. من معتقدم شرایط هر کشوری متفاوت است و مسائل فرهنگی و اخلاقی در نحوه حل این مسائل بسیار نقش دارد. ولی ایران در زمینه پیوند از زنده غریبه موفقیت هایی داشته و کشورهایی در صدد الگو گرفتن از روشی شبیه آن هستند.  ضمن اینکه گروهی از متخصصان در امریکا سالهاست که دنبال الگو برداری از این روش هستند و عده ای هم کاملاً مخالف این شیوه اند.

وی عنوان کرد: باید متخصصان  شرایط را همه جانبه بررسی کنند و و با توجه به شرایط بررسی کرد که چه سیستمی در حال حاضر برای ما کارایی دارد. مثلاً 30 سال پیش با توجه به اینکه زیر ساخت های پیوند از مرگ مغزی در کشور ما وجود نداشت به این نتیجه رسیدند که پیوند از زنده غیر فامیل را راه اندازی کنند. ولی در حال حاضر حتی بسیاری از افرادی که این سیستم را راه اندازی کرده اند مخالف آن هستند و معتقدند که این سیستم با شرایط آن زمان تطبیق داشت و در شرایط حاضر کارهای دیگری می توان انجام داد.



 وی اظهار کرد: در حال حاضر زیر ساخت های پیوند از مرگ مغزی درکشور فراهم است و باید آن را توسعه داد. در هر صورت تمامی این مسائل را باید در یک محیط علمی و دوستانه و با رعایت اخلاق پزشکی و حرفه ای به بحث و گفتگو بگذاریم و ببینیم با توجه به شرایط کشور ما نیازمان به چه صورت است و چگونه می توانیم نیازمان را برطرف کنیم و جلوی مرگ و میر بیماران و را بگیریم و حقوق دهندگان پیوند را  هم رعایت کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: