کد خبر: ۱۴۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 10
عدم فرهنگ سازی مناسب و مغفول ماندن زمینه‌های تاثیرگذار در این حوزه، موجب می‌شود روزانه بین 7 تا 10 نفر از بیماران نیازمند اعضای پیوندی جان خود را در لیست انتظار از دست بدهند

شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه، پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیأت دولت قرار دارد.

به گزارش شفا آنلاین، بیش از 28 سال از اولین روزی که دکتر ایرج فاضل فتوای اهدای عضو فرد مرگ مغزی(Brain death) را از امام خمینی(ره) گرفت، می‌گذرد.

پس از گذشت سال‌ها فعالیت مستمر در راستای فرهنگ سازی اهدای عضو در کشور، اکنون ایران در جایگاهی است که با وجود 8000 مرگ مغزی در سال که بیش از 50 درصد آن‌ها قابلیت اهدا دارند، کمتر از 1000 خانواده به اهدای عضو(organ donation) عزیزشان رضایت می‌دهند.

عدم فرهنگ سازی مناسب و مغفول ماندن زمینه‌های تاثیرگذار در این حوزه، موجب می‌شود روزانه بین 7 تا 10 نفر از بیماران نیازمند اعضای پیوندی جان خود را در لیست انتظار از دست بدهند.

یکی از موثرترین راه‌های ارتقای فرهنگ اهدای عضو در جامعه و نجات جان بیمارانی که پیوند تنها راه ادامه حیاتشان است، اعلام تمایل به اهدای عضو قبل از بروز حادثه است که تصمیم‌گیری برای خانواده را در آن شرایط دشوار بسیار ساده می‌کند.

در حال حاضر 46 درصد بزرگسالان آمریکا و یک سوم بزرگسالان انگلستان اعلام تمایل به اهدای عضو پس از مرگ مغزی کرده اند. این در حالی است که از میان 50 میلیون بزرگسال ایرانی تنها حدود 4 میلیون نفر کارت اهدای عضو دریافت نموده‌اند. یکی از علل مهم این اختلاف بارز، درج نشان تمایل به اهدای عضو بر روی کارت‌های گواهینامه رانندگی در کشورهای غربی است.

با وجود روش‌های حضوری، اینترنتی و..... در کشور، در حالت عادی روزانه تنها حدود 2000 نفر برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام می‌کنند این در حالی است که هر روز بیش از 16000 نفر کارت گواهینامه رانندگی می‌گیرند.

بدیهی است در شرایطی که حدود 50 درصد مرگ‌های مغزی در کشور بر اثر سوانح رانندگی اتفاق می‌افتد، درج نشان تمایل به اهدای عضو می‌تواند یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش آمار رضایت به اهدای عضو باشد، زیرا به خانواده فرد این امکان را می‌دهد تا با توجه به خواست قبلی عزیزشان در سخت‌ترین شرایط درست‌ترین تصمیم را بگیرند.

انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز برای نیل به اهداف خود در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو، اقدامات پیگیرانه و رایزنی‌های فراوانی را با اداره راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و وزارت کشور برای عملیاتی ساختن این طرح موثر انجام داده است.

کتایون نجفی زاده مدیرعامل این انجمن گفت: از سال‌ها قبل اقدامات و رایزنی‌های فراوانی را در این زمینه انجام دادیم که متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه با تشکیل انجمن در سال گذشته و نامه‌ای که از سوی رئیس هیات مدیره و رئیس هیأت امنای انجمن (علی نوبخت و ایرج فاضل) به وزیر بهداشت نوشته شد، این مساله به عملیاتی شدن نزدیک شد.

وی با اشاره به مراحل این درخواست گفت: در حال حاضر نامه درخواست درج نشان تمایل اهدای عضو بر روی کارت گواهینامه پس از ارجاع به وزارت بهداشت، راهنمایی ورانندگی و وزارت کشور برای تدوین لایحه در دست هیأت دولت قرار دارد و در آخرین مراحل عملیاتی شدن خود به سر می‌برد و این انجمن مجدانه پیگیر به ثمر رساندن آن است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پایان گفت: به نظر می‌رسد هیأت دولت نیز با جدیت این طرح را دنبال می‌کنند و امید آن می‌رود در آینده نزدیک بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای با ارزش خود را به زیر خاک نبرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بیمار دیالیزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
0
0
با سلام و خسته نباشید
این پیشنهاد بسیار خوبی است و باید پیگیری شود تا این جدل پیوند از زنده فامیل نیز خاموش شود و فقط خانواده درجه یک و مرگ مغزی بتواند کفاف اهدا عضو را بدهد و عضوهای دیگری مانند قلب و چشم و پوست نیز از بین نرود . موفق باشید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: