کد خبر: ۱۴۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 09
کاهش مصرف میوه، سبزیجات و تحرک موجب ابتلای افراد به یبوست می‌شود و این امر به ژنتیک و سابقه خانوادگی افراد ارتباطی ندارد
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: کاهش مصرف میوه، سبزیجات و تحرک موجب ابتلای افراد به یبوست(Constipation) می‌شود و این امر به ژنتیک و سابقه خانوادگی افراد ارتباطی ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد جعفر فره‌وش درباره علل ابتلای افراد به یبوست، گفت: یبوست اگر با درد و نفخ همراه باشد نیاز به درمان روده تحریک‌پذیر دارد اما اگر بدون درد و نفخ همراه باشد یبوست یا سختی در اجابت مزاج است که با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی قابل درمان خواهد بود.


وی با بیان اینکه کاهش تحرک و مصرف نکردن میوه و سبزیجات(vegetables) منجر به بروز یبوست می‌شود، عنوان کرد:‌ از دیگر دلایلی که منجر به ابتلای افراد به یبوست می‌شود می‌توان به تنبیه کودکان در دوسالگی توسط والدین اشاره کرد. والدین به طور طبیعی کودکان خود را در دو سالگی برای اجابت مزاج و استفاده از سرویس بهداشتی آموزش می‌دهند که اگر در این میان کودکی اختیار خود را از دست بدهد والدین با او پرخاشگری می‌کنند که این پرخاشگری و بروز رفتارهای خشونت‌آمیز منجر به ابتلای کودک به یبوست در سنین بزرگ‌سالی می‌شود.

وی افزود: به طور طبیعی قسمت انتهایی روده به اسفنکترها دستور خروج مدفوع را می‌دهد که در مرحله اول اسفنکتر داخلی مدفوع را آماده برای تخلیه می‌کند اما افرادی که در دوران کودکی دچار تنبیه و پرخاشگری توسط والدین شدند اسفنکتر بیرونی آنها به خوبی کار نخواهد کرد و در زمان اجابت مزاج سفت خواهد شد به گونه‌ای که اجازه خروج مدفوع را نخواهد داد که این امر یبوست گفته می‌شود.


این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود علاوه‌بر آموزش صحیح تغذیه و سبک زندگی در انتخاب صندلی دستشویی در سنین تربیت(2سالگی)به سلیقه کودکان توجه کنند بدین صورت که کودک خود رنگ، اندازه و نوع صندلی دستشویی را انتخاب کند تا بتواند در هنگام اجابت مزاج به صورت خود خواسته و با تمایل به سرویس بهداشتی مراجعه کند.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برخی پزشکان اعلام کرده‌اند ابتلا به یبوست دارای زمینه ژنتیکی و سابقه خانوادگی است، عنوان کرد:‌ ابتلا به یبوست به هیچ عنوان به عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ارتباط ندارد صرفا یک عادت غلط است که بر اساس سبک زندگی و آموزش غلط اجابت مزاج در افراد ایجاد می‌شود.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: به افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود به مقدار فراوان میوه و سبزیجات مصرف کنند و تحرک کافی داشته باشند و اگر دچار اضافه وزن هستند حتما نسبت به کاهش وزن اقدام کنند.


فره‌وش یادآور شد: همچنین به این دسته از بیماران توصیه می‌شود هر زمان که احساس اجابت مزاج داشتند حتما به سرویس بهداشتی مراجعه کنند و به هیچ عنوان مدفوع خود را به مدت طولانی نگه ندارند.

برچسب ها: یبوست ، سلامت ، سبزیجات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: