کد خبر: ۱۴۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 08
محققان می گویند که افزایش 10 درصدی سطح مواد شیمیایی در بدن پسران، آنها را به احتمال بالغ بر 110 درصد در مرحله پیشرفته ای از بلوغ جنسی قرار می دهد
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آفت کش ها می تواند باعث بلوغ جنسی زودرس پسران شود.

به گزارش شفا آنلاین، محققان می گویند که افزایش 10 درصدی سطح مواد شیمیایی در بدن پسران، آنها را به احتمال بالغ بر 110 درصد در مرحله پیشرفته ای از بلوغ جنسی قرار می دهد.

آفت کش ها سطح هورمون ها را که باعث تولید تستوسترون(testosterone) می شود، افزایش می دهد.
تِستوستِرون از هورمون های استروئیدی مهم در بدن پستانداران از جمله انسان است که اثرات آندروژنیک جنسیتی و آنابولیک سازنده، رشددهنده دارد.

تحقیق قبلی نشان داده بود که بلوغ جنسی زودرس خطر ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان بیضه(testical cancer) در مردان و سرطان سینه در زنان را در دوران بزرگسالی افزایش می دهد.
بلوغ جنسی زودرس همچنین می تواند مانع رشد و باعث مشکلات رفتاری شود.

محققان دانشگاه ژجانگ در چین دسته ای از آفت کش ها موسوم به پیرتروئیدها (pyrethroids) را بررسی کردند که بیش از 30 درصد از مصرف جهانی را تشکیل می دهد.
پیرتروئیدها برای از ببن بردن پشه ها و سایر حشرات در داخل و خارج از خانه و برای محصولات زراعی استفاده می شود و انسان ها به احتمال زیاد از طریق غذا و کاربردهای خانگی در معرض آسیب های آن قرار می گیرند.

به گفته دکتر جینگ لیو از محققان دانشگاه ژجیانگ، باقی مانده پیرتروئیدها را اغلب می توان در سبزیجات، شیر و غذای کودک یافت.

نشانه های قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به عنوان یک متابولیت یا مولکول موسوم به 3- فنوکسی بنزوئیک اسید (3-PBA) در ادرار ظاهر می شود. اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی را متابولیت می‌نامند.

محققان با بررسی بیش از 460 پسر چینی بین سنین 9 تا 16 سال دریافتند که یک افزایش 10 درصدی در 3- فنوکسی بنزوئیک اسید با افزایش 4 درصدی در سطح هورمون جسم زرد یا لوتئینی (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) ارتباط دارد.

هر دو این هورمون ها باعث تولید تستوسترون در مردان می شود.
افزایش سطح 3- فنوکسی بنزوئیک اسید در ادرار پسران، این احتمال را که در مرحله پیشرفته ای از رشد اندام تناسلی قرار گیرند؛ بین 73 تا 110 درصد افزایش می دهد.

براساس نظر کارشناسان، پسران به طور متوسط بین 9 تا 14 سالگی به بلوغ می رسند.
محققان معتقدند فاکتورهای بسیاری از جمله سموم محیطی باعث بلوغ جنسی زودرس دختران و پسران می شود.

با این همه، محققان به صراحت بیان نکردند که اثرگذاری آفت کش ها مستلزم چه میزان قرار گرفتن در برابر انها است و یا چگونه می توان از شدت قرار گرفتن در برابر این مواد شیمیایی کاست

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: