کد خبر: ۱۴۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 05
عضو هیأت رئیسه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران درگفتگو با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین:عضو هیأت رئیسه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، از طولانی بودن تعطیلات نوروزی انتقاد کرد و گفت: بهتر است این تعطیلات در طول سال تقسیم شود و تمهیداتی در نظر گرفته شود تا مانند کشورهای پیشرفته ،در تعطیلات با کاهش هزینه ها رو برو شویم و نه افزایش آن تا همه مردم بتوانند از تعطیلات به خوبی بهره ببرند.

دکتر بهروز بیرشک،درباره تأثیرتعطیلات و تفریح در کارایی افراد به شفاآنلاین گفت: یکی از جنبه های بسیار مهمی که باید در زندگی مورد توجه قرار بدهیم مسئله برنامه ریزی است و اینکه در زندگی میزان کار و تفریح را مشخص کنیم چراکه تفریح در زندگی موجب بالا رفتن کارایی فرد می شود و سلامت روان فرد را بهبود می بخشد.


وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها و جوامع دراین باره به طورجدی کار شده و تأثیر این مسئله بر روان انسان، کیفیت و کمیت فعالیت ها و همچنین ارتباط بین فردی و خانوادگی شناخته شده و امکانات و حتی گاهی اجبار برای استفاده از تعطیلات وجود دارد تا افراد از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: فراهم آوردن امکانات بیشتر در راستای تفریح افراد به این خاطر است که طبق بررسی ها بعد از تفریح مطلوب، افراد کارایی بسیار بالاتری نسبت به قبل پیدا می کنند و از لحاظ سلامت روان هم در شرایط مطلوب تری قرار می گیرند.

دکتر بیرشک بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم این است که بیشترین تجمع تعطیلات در نوروز است و اینکه آیا زمان این تعطیلات زیاد است یا خیر خودش قابل بحث است.حال انکه در بسیاری از جوامع، تعطیلاتی طولانی مدت وجود ندارد/ چراکه معتقدند مشکلات متعددی را برای جامعه به وجود می آورد.

وی ادامه داد: بهتر است تصمیم گیرندگان کشور، تعطیلات را به زمانهای کوتاه تر و در طول سال تقسیم کنند و در هر فصل یک الی دو بخش از تعطیلات را قرار دهند که معمولاً در کشورهای پیشرفته این تعطیلات را به تعطیلات آخر هفته وصل می کنند و در حقیقت فرصتی مناسب برای تجدید انرژی افراد به وجود می آورند.


عضو هیأت رئیسه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران گفت: در کشور ما متأسفانه از قبل از تعطیلات نوروزی تمام هزینه ها از جمله هزینه های ایاب و ذهاب، هتل و... افزایش می یابد ولی در کشور های پیشرفته امکاناتی را به وجود می آورند که هزینه ها پایین تر بیاید وهمه مردم این امکان را داشته باشند که از تعطیلات حد اکثر استفاده را ببرند.


عضو هیأت علمی دانشگاه ایران گفت: با هزینه های بالایی که در تعطیلات نوروزی در کشور به چشم به چشم می خورد، برای بسیاری از افراد امکان تفریح فراهم نیست .به همین خاطربخش قابل توجهی ازمردم با چادر زدن و استفاده از اماکن غیر استاندارد سعی می کنند که تعطیلات را به نحوی بگذرانند چون امکانات کافی نیست و در چنین شرایطی واقعاً آن رفع خستگی که انتظارش را داریم صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: در مسافرت های نوروزی استفاده از چادر و مستقر شدن در آن هم صحنه های نازیبایی را در شهرها به وجود می آورد که ساکنین شهرها هم معمولاً از بی نظمی و به هم ریختگی شکل ظاهری شهرهایشان گلایه دارند و هم خود افراد مستقر در چادر با تغییرات آب و هوایی و سرما و گرما به نحو کافی نمی توانند آرامش کسب کنند.


وی تأکید کرد: ترافیک های وحشتناک نوروزی درجاده های کشورنیز به عنوان مسئله ای است که جنبه استرسی مسافرت های نوروزی را افزایش می دهد .یعنی وقتی مردم ساعت های طولانی و حتی نیمی و یا تمامی روز را در ترافیک سپری کنند تا به مقصد برسند بی تردید مشکلات فراوانی را به وجود می آورد. بنابراین باید برنامه ریزی صحیحی برای حل این مشکلات داشت.

وی خاطر نشان کرد: در تعطیلات نوروزی عدم تطابق برنامه ها یکی از مشکلات دیگر است .به عنوان نمونه کارمندان دولت 5 الی 6 روز تعطیل هستند اما مدارس و دانشگاه ها و... دو هفته تعطیل هستند و این ناهماهنگی هم می تواند در برنامه ریزی های خانوادگی تأثیر منفی داشته باشد.

وی در انتقاد از طولانی بودن تعطیلات گفت: با شروع تعطیلات حدود یک ماه تمام برنامه های مملکتی ما به هم می ریزد چون خیلی ازدستگاههای دولتی و ارگان ها از یک هفته قبل از تعطیلات سرویس دهی لازم را ندارند و بعد هم تا اواخر فروردین کارها جدی گرفته نمی شود و این زمان هایی است که کشور از دست می دهد. در صورتی که برای جامعه ای که رو به پیشرفت است، تعطیلات بیش از حد موجب کندی و تعلل در مسیر پیشرفت خواهد شد.

وی اظهار کرد: حتی مطبوعات کشورنیز دوهفته تعطیل می شوند .حال سوال اینجاست که آیا در این مدت اخبار مهمی در کشور و دنیا رخ نمی دهد؟ در صورتی که با یک برنامه ریزی صحیح مطبوعات به صورت مشترک و یا نوبه ای می تواند منتشر شود.


وی بیان کرد: ایام طولانی تعطیلات غالباً باعث می شود که فرد پس از بازگشت به محیط کار آمادگی لازم را نداشته باشد .در صورتی که مسئولان مربوطه باید نهایت سعی شان را نمایند تا استفاده از تعطیلات برای همه خوشایند باشد و خستگی مردم را به در کند. در عین حال افراد جامعه را برای شروع کار دوباره آماده نگه دارند تا بعد از تعطیلات به راحتی به فعالیت های خاص خود بپردازند. به خصوص برای محصلان و دانش آموزان .چراکه آنها آزادی بیشتری دارند و برنامه زندگی و حتی برنامه خواب شان به هم می خورد و شروع هر کاری برای آنها می تواند با خستگی و بی انگیزگی در روز های اول همراه باشد .پس ما باید با به واسطه برنامه ریزی و نظم ،این مشکلات را به راحتی حل کنیم.

دکتر بیرشک گفت: نقش خانواده ها در روند بازگشت فرزندان به برنامه های خود بعد از تعطیلات این است که باید چند روز قبل از شروع مدارس نوع فعالیت هایشان را مشخص کنند. چراکه بچه ها توانایی زیادی را از لحاظ جسمانی ندارند و حتی خوابشان را باید با برنامه ریزی انجام دهند تا بتوانند از لحاظ جنبه های بیولوژیکی مورد نیازشان آرامش داشته باشند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد می خواهند حداکثر استفاده را از تعطیلات ببرند. حتی روز 13 بدر را هم جزء تعطیلات می گذارند و خود را خسته می کنند.پس با این خستگی طبیعی است که آمادگی زیادی را برای شروع کار ندارند.

وی تأکید کرد: باید برنامه ریزی هایمان در تعطیلات به گونه ای باشد که از لحاظ جسمی خود را خسته نکنیم و بدانیم که چه فعالیتی و در چه بازه زمانی مورد نظر هست و زمانی را هم برای استراحت در نظر بگیریم.درعین حال دست اندرکاران دستگاههای اداری وشغلی هم باید سعی کنند که کار را ازهمان روزهای نخست به صورت جدی تر شروع کنند تا اینکه افراد زودتر مسئولیت های شان را بپذیرند و شروع به کار کنند.


وی در مورد افسردگی در فصل بهار و بعد از تعطیلات هم گفت: گاهی ما دچار افسردگی فصلی می شویم و این موضوع در فصل بهار زیاد به تعطیلات ارتباط پیدا نمی کند.چراکه افسردگی فصلی بیشتر در فصل پاییز و زمستان است که آن هم به دلیل سرما و کمبود نور خورشید است و برای این بیماران طبعاً شیوه های درمانی را پیش می گیریم.

وی عنوان کرد: برای برخی از افراد افسردگی فصلی در بهار و تابستان برعکس بیمارانی که در فصل پاییز و زمستان دچار این بیماری می شوند به وجود می آید. البته ما باید توجه داشته باشیم که با شروع بهار یک سری آلرژی ها و حالت های رخوت و واکنش هایی در بدن به وجود می آید که باید این موضوع را مد نظر قراردهیم و با افسردگی فصلی اشتباه نگیریم.

این روانشناس به شفاآنلاین گفت: در حالت عادی واقعاً بحث نوروز یکی از جنبه های زیبایی است و اینکه یکی از مسائلی که کشور ما را از بسیاری از کشورها متفاوت می کند این است که ما سال جدید را با بهار شروع می کنیم که شکوفایی طبیعت و زندگی است و این خود برانگیزنده است و ایجاد انگیزه می کند.

وی اظهار کرد: کسانی که حالت شور و شعف در این فصل زیبا و بر انگیزاننده را ندارند بهتر است که پیگیر موضوع شوند که چه چیزی این حالت را برایشان ایجاد می کند. این حالت فقط به دلیل جنبه های ذهنی است و حالت بیولوژیکی هم تأثیر دارد.پس افراد باید در این زمینه با مشاوره کوتاهی مسئله را مشخص کنند.چراکه این کار بسیار کمک کننده است ولی بی تردید دیگران هم می توانند در ایجاد انگیزه نقش داشته باشند.پس بهتر است سعی کنیم موقعیت و محیط خودمان را به گونه ای شکل دهیم که با تغییرات مثبت همراه باشد.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: