کد خبر: ۱۴۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 31
خطر به دنیا آوردن فرزند مبتلا به سندرم داون در مادران بالای 40 سال بیش از سایر مادران است
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص ژنتیک با اشاره به علایم بیماری سندرم داون در کودکان عنوان کرد: خطر به دنیا آوردن فرزند مبتلا به سندرم داون در مادران بالای 40 سال در مقایسه با مادران جوان به مراتب بیشتر است.

به گزارش شفا آنلاین،میلاد آهنگری، متخصص ژنتیک(Genetics) پزشکی با بیان اینکه مبتلایان به سندرم داون (تری‌زومی 21) عضلات و مفاصل ضعیفی دارند، گفت: مراحل رشد جسمی مانند راه رفتن، نشستن، بلند شدن و دیدن و مراحل رشد ذهنی مبتلایان نسبت به کودکان سالم به کندی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پوست پشت گردن مبتلایان به سندرم داون(Down syndrome) ضخیم است، اظهار داشت: این بیماران دچار عوارضی مانند بیماری های قلبی و عروقی و عقب ماندگی ذهنی می شوند.

آهنگری انجام تست های غربالگری را برای تشخیص این بیماری مفید خواند و افزود: البته همه نتایج غیر طبیعی تست های غربالگری(Screening) نشانه ابتلای کودک به سندرم داون نیست.

این متخصص ژنتیک پزشکی بیان کرد: داشتن گردن کوتاه، صورت صاف، گوش‌های غير طبيعی، زبان بيرون زده، انگشتان کوتاه، سر کوچک، چشمان شيب‌دار، بروز لکه های سفيد در عنبيه چشم و چين های عميق در کف دست از نشانه های بروز بیماری سندرم داون در افراد است.

این متخصص ژنتیک اضافه کرد: خطر به دنیا آوردن فرزند مبتلا به سندرم داون در مادران بالای 40 سال بیش از سایر مادران است.

وی در خصوص عوارض این بیماری عنوان کرد: بیشتر این بچه ها دچار بیماری هایی همچون نارسایی قلبی و عروقی، انسداد روده، اختلال تیروئید، آلزایمر(Alzheimer)، سلياک، تشدید عفونت و مشکلات بینایی و شنوایی می‌شوند.

آهنگری تصریح کرد: امکان ابتلای جنین به عارضه سندرم داون در مادرانی که فرزند اولشان به این بیماری دچار شده بالا است. 20 درصد از ماردان باردار مبتلا به تری‌زومی 21 فرزندشان دچار بیماری سندرم داون می شود.

این متخصص ژنتیک به راه های درمان این بیماران اشاره کرد و گفت: جهت درمان کودکان مبتلا به سندرم داون بعد از تولد باید این گروه از بچه ها تحت نظر متخصصان گفتار درمانی، ارتوپد و فیزیوتراپ قرار گیرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: