کد خبر: ۱۴۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 25
براى بهبود وضعيت سلامت دهان و دندان مردم، به جای درمان بايد روى بهداشت تمركز کرد
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد شیراز با اشاره به این که در هر فرد ايرانى حداقل ٢ دندان پوسيده، ترميم شده يا كشيده شده ( DMFT )وجود دارد؛ گفت : مهمترين عامل سلامت دهان و دندانها، رعايت بهداشت و پيشگيرى از بروز بيماريهاى مربوط به آن است.

به گزارش شفا آنلاین،نوید ناصری رییس دانشکده دندانپزشکی(Dental) آزاد شیراز با اشاره به اینکه آمار حداقل 2 دندان خراب در هر شخص ايرانى،  چه در ابعاد سلامت و دندانپزشكى و چه در ابعاد بندگى پروردگار نشانه خوبى براى كشور نيست، اظهار داشت: وقتى بيمارى دهان و دندان در شخصى عارض شد، تنها اقدام لازم درمان آن است كه متأسفانه به دليل عدم حمايت بيمه ها از خدمات درمانى دندانپزشكى، تمام بار مادى درمان‌هاى دندانپزشكى بر دوش مردم مى افتد.

وی با بیان اینکه عدم رعايت بهداشت دهان و دندان، هزینه های بالای درمانی را در پی دارد، افزود: براى بهبود وضعيت سلامت دهان و دندان مردم، به جای درمان بايد روى بهداشت تمركز کرد زیرا انجام هر نوع درمان دندانپزشكى، وضعيت شاخص بهداشتى (DMFT)  را بهبود نمى بخشد و فقط از ميزان معلوليت جسمى و از دست دادن دندانها جلوگيرى مى كند.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد شیراز با تاکید بر لزوم اجراى طرحهاى بهداشتى مانند آموزش بهداشت به كودكان و ساير افراد در تمام سنين تصریح کرد: نهادينه كردن مسواك زدن و به بيانى بهتر، عادت به خوب مسواك زدن و  عدم آسيب رسانى به دندانها با رفتارهاى صدمه زننده  از ضروریات است.

ناصری با اشاره به انجام طرح وارنيش فلورايد در كودكان مدارس ابتدايى بیان کرد: این اقدام جزء طرحهاى بلند مدت محسوب مى شود و در كوتاه مدت شاهد آثار پيشگيرانه آن نخواهيم بود، بنابراين بديهى است كه پس از اجراى دو ساله طرح وارنيش فلورايد در كودكان دبستانى، هنوز هم شاخص ( DMFT ) و آمار پوسيدگى هاى دندانى بالا باشد.

وی با بیان اینکه انجام طرحهاى بهداشتى مانند وارنيش فلورايد، به مثابه كاشت بذر يا نهالى است كه در آينده بايد شاهد ثمرات و ميوه هاى آن باشيم، تصریح کرد: تأكيد اصلى بايد بر روى رعايت بهداشت دهان و دندان و مراجعات مكرر 6 ماهه مردم به دانپزشكان باشد تا بتوان مشكلات، بيماريهاى موجود و پوسيدگى دندانها را قبل از تشديد آنها، برطرف کرد. 

این متخصص ارتودنسی یادآور شد: در كوتاه مدت و بصورت جهادى هم مى توان بيمه هاى پايه را موظف كرد كه تمام دندانهاى دانش آموزان زير ١٢ سال را بيمه دندانپزشكى كنند تا در كوتاه مدت، تمام دانش آموزان تحت درمان خدمات دندانپزشكى قرار گيرند و از دهان و دندانهايى سالمتر برخوردار باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: