کد خبر: ۱۴۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 25
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو باشفاآنلاین تأکید کرد:
شفا آنلاین: قانون سازمان نظام پزشکی در برخی زمینه‌ها نیازمند اصلاح است ولی وجودش برای کشور لازم، ضروری و کارگشا است .درعین حال شرکت فعال گروه‌های مختلف پزشکی در انتخابات سازمان نظام پزشکی ضروری وبسیارحائزاهمیت است.
رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب گفت: در ضرورت وجود سازمان نظام پزشکی هیچ بحثی نیست وهمانطور که از اسمش پیداست التزام امور پزشکی به عهده  سازمان نظام پزشکی است. این سازمان با شماره نظام پزشکی که به یک فارغ التحصیل پزشکی می دهد، به او هویت می بخشد واین اتفاق مانند این است که بچه ای متولده می شود، ولی تا آن بچه شناسنامه نداشته باشد هویت ندارد.

وی اظهار کرد: پزشکانی که از دانشگاه های ایران و یا دانشگاه های خارج از کشورفارغ التحصیل می شوند تا زمانی که نظام پزشکی برایشان مجوزصادر نکند هویت شغلی ندارند وحتی شخص وزیر بهداشت کشور و معاونین ایشان هم اگر شماره  نظام پزشکی نداشته باشند نمی توانند درحرفه پزشکی فعالیت کنند.

دکتر نوبخت درادامه گفت: تعریف رابطه ی پزشک و بیمارو همینطورحفظ منافع پزشک و بیمارنیز بر عهده سازمان نظام پزشکی است. همچنین دادگاه ها و محاکم پزشکی کشور درحوزه ی تخلفات پزشکی نیز در این سازمان مستقر هستند. پس این سازمان هویت بخشنده به پزشکان و ناظربر عملکردشان نیز می باشد. در مورد تخلفات مربوط به امور پزشکی هم باید به سازمان نظام پزشکی مراجعه شود تا سره از ناسره تشخیص داده شود.
وی تآکید کرد: در این سازمان به حقوق پزشکان و همچنین مردم رسیدگی می شود. زمانی که ما سازمان نظام پزشکی را تشکیل دادیم نیت و شعارمان این بود که از پزشکان صحیح العمل دفاع کنیم ومعدود افراد پزشک نما رانیز بازخواست و مطرود کنیم.

نگاهی به تاریخچه  سازمان نظام پزشکی
دکترنوبخت گفت: نظام پزشکی یک واحد صنفی بینا بینی است یعنی نه دولتی و نه خصوصی است که طبق قانون در کشور ما مشغول فعالیت است و سوابقی قبل از انقلاب دارد . بعد از انقلاب هم چندین بار قوانینی برای تشکیل و اصلاح سازمان نظام پزشکی به تصویب رسید که مهم‌ترین آن در سال 70 بود ومجلس برخی اختیار خود را در اختیار کمیسیون بهداشت و درمان قرار داد.
وی اظهار کرد: کمیسیون بهداشت آن زمان، به خواست ما که در وزارت بهداشت و دولت بودیم در اصل این پیشنهاد ولایحه را دادند و به تصویب رساندند. متعاقب آن هم اولین انتخابات سازمان نظام پزشکی بعد از انقلاب در سال 1370 برگزار شد. ریشه آن هم این بود که از سال 68 که در وزارت بهداشت حضورداشته و درتلاش بودیم کل مسائل پزشکی کشور را حل کنیم بنابراین فکر کردیم این مسئله جز با یک سری حرکات دموکراتیک که از درون خود جامعه ی پزشکی برخاسته باشد و نمایندگان را خودشان انتخاب کنند، امکان پذیر نیست.


نوبخت اظهار کرد: تازه جنگ تمام شده بود و در دوران سازندگی بودیم و می خواستیم بخش بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی را پایه گذاری کنیم پس نیاز داشتیم به همکاری جامعه ی مقدس پزشکی. چرا که تا آنها آموزش ندهند، تربیت نیروی انسانی نیست و تا فارغ التحصیلان در شبکه های بهداشتی و درمانی کار نمی کردند وزارت بهداشت به هدفش که تأمین سلامت آحاد ملت است نمی توانست برسد؛ از این رو خواستیم به بدنه ی جامعه ی پزشکی وصل شویم و خودمان در اتاق های در بسته برای پزشکی کشور تصمیم نگیریم.

وی ادامه داد: آن موقع انجمن های علمی ،پزشکی پرتعدادی وجود ندارشت به همین خاطر آنها راباکمک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مساعدت های دکتر فاضل-وزیروقت بهداشت- تشکیل دادیم و شاهد این بودیم که این انجمن ها لازم هستند ولی کافی نیستند و باید یک سازمان دیگری وجود داشته باشد که البته وجود داشت ولی انتصابی اداره می شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درادامه گفتگو با شفاآنلاین گفت: بعد از منحل شدن سازمان نظام پزشکی در سال 64 و تعیین یک رئیس انتصابی برای اداره آن،پی بردیم اگر بخواهیم کار اساسی انجام دهیم خوب است که این سازمان را انتخابی شکل دهیم. بنابراین لایحه را به مجلس فرستادیم و مجلس محترم هم توجه کرد و کمیسیون بهداشت و درمان هم اجازه داد و آنها هم قانون را وضع کردند و ما هم انتخابات سازمان نظام پزشکی را برگزار کردیم.

وی افزود: در اوایل کار دکتر فاضل و من به عنوان وزیر و معاون وزیر وارد نظام پزشکی شدیم و در یک زمان هم بخش دولتی و هم بخش غیر دولتی سلامت را اداره می کردیم تا کارها را پایه گذاری کنیم و بعد به دست دیگران بسپاریم. در همان زمان انتخابات نظام پزشکی شکل گرفت و تا سال 1375 دور اول را ادامه داد و در سال 1375 دیگر درانتخابات شرکت نکردم که علت آن دو تغییر عمده به وجود آمده بود که ازنگاه ما به صلاح نبود.

وی تصریح کرد: اگر پزشکی جرمی مرتکب شود باید محاکم قضایی عمومی، به جرم اش رسیدگی کنند ولی در صورت تخلف، محاکم قضایی موجود در سازمان نظام پزشکی با حضور کارشناسان پزشکی، قاضی عالی رتبه دادگستری، نمایندگان پزشکی قانونی به تخلف وی رسیدگی می کنند و امکان تجدید نظر هم در آن هست و این حکم دیگر باید قطعی ولازم الاجرا باشد .ولی متأسفانه این قانون شکسته شد و همزمان با آن حرمت جامعه ی پزشکی هم شکست.

رسیدگی به تخلفات پزشکی در سازمان نظام پزشکی
دبیرمجمع انجمن های علمی، پزشکی کشورتصریح کرد: این محاکم اختصاصی در دستگاههای دیگر هم دیده شده از جمله دادگاه های کانون وکلا، قضات و روحانیت که به تخلفات این افراد هم در دادگاه تخصصی رسیدگی می شود. حال آنکه ما چنین ادعایی نداریم و فقط خواستار رسیدگی به تخلفات پزشکی در محاکم تخصصی موجود در نظام پزشکی هستیم. آن هم به این دلیل است که این کار تخصصی است. این قانونی است که هم به نفع بیمار و هم به نفع پزشک بوده است. به عنوان مثال در تهران پزشک متخلفی داشتیم که به واسطه ی این قانون از کار برکنار شد ولی متاسفانه با حذف این قانون، پزشک ناصالح در عین بی صلاحیتی دوباره مشغول به کار شد که این بیشتر به ضرر بیمار بود.
وی تأکید کرد: این بحثی بسیار پیچیده و تخصصی است که امیدوارم مجلس، نظام پزشکی و دولت برای اصلاح این قانون که هم به اعتبار پزشکان آسیب میزند و هم به واسطه ی آن جان و ناموس مردم در خطر می افتد دست به دست هم این مسئله را حل کنند.

وی تصریح کرد: من هر سال به عنوان یک عضو نظام پزشکی در انتخابات شرکت می کنم و معتقدم که باید این کانون صنفی را حفظ کنیم وقوی نگه داریم وبا محاکم سالم به مردم خدمت کنیم.
وی عنوان کرد:نمایندگان پزشکی شهری مانند تهران با آماربالای پزشکان، فقط هشت کارت برای شرکت درمجمع عمومی نظام پزشکی دارد. واین روند قدرت تصمیم گیری عمومی را درسازمان نظام پزشکی برای تشکیل ارکان اساسی مثل شورای عالی نظام پزشکی و... کاهش می دهد. بنابراین معتقدم بهتر است که تا زمان باقی مانده به انتخابات نظام پزشکی، این ایرادات رفع شود تا شاهد حضور پررنگ پزشکان در انتخابات باشیم.
وی بیان کرد: در قانون پیش بینی شده بود  کسی که می خواهد بیاید و کاندیدای عضویت در هیأت مدیره ی نظام پزشکی شود شرایط عضویتش باید مشابه شرایط عضویت نماینده ی مجلس باشد و هیأت نظارت بر انتخابات هم بسیار سخت می گرفت و صلاحیت بسیاری از کاندیدا ها را رد می کرد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان راغب به کاندیدا شدن نیستند. اما امیدواریم با همکاری دولت و مجلس ا ترکیب هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی طوری باشد که مصالح دراز مدت نظام پزشکی را ببینند و خیلی سخت نگیرند. در همین راستا برای هیأت نظارت برانتخابات نظام پزشکی سه نفر را از کمیسیون انتخاب کردیم.

وی در پایان تأکید کرد: غیر از اینکه قانون سازمان نظام پزشکی در بعضی زمینه ها اصلاحیه نیاز دارد وجودش برای کشور لازم، ضروری و کارگشا است و شرکت فعال اعضای محترم پزشکی را در انتخابات سازمان نظام پزشکی ضروری می دانم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: