کد خبر: ۱۴۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 18
یک دانشجوی دکتری رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رساله خود به بررسی «ارزشیابی تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر بهبود رفتارهای ارتقاءدهنده بهداشت دهان و دندان کودکان ۶-۱ ساله»، پرداخته است.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد مداخله آموزشی نظریه‌محور بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان کودکان سودمند است و استفاده از راهبردهای آموزشی و محتوای آموزشی مناسب می‌تواند بر ارتقای کیفی مداخلات آموزشی بیفزاید.

به گزارش شفاآنلاین، یک دانشجوی دکتری رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نام راحله سلطانی، در رساله خود به بررسی «ارزشیابی تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر بهبود رفتارهای ارتقاءدهنده بهداشت دهان و دندان کودکان ۶-۱ ساله»، پرداخته است.
مطابق این پژوهش نوع مطالعه پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل تصادفی شده، بر روی ۱۴۸ مادر دارای کودک ۱-۶ ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر تبریز انجام شد. مادران بر اساس معیارهای ورود انتخاب و به شکل تصادفی به گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.
هر دو گروه از خدمات معمول ارائه شده در مراکز برخوردار شده و گروه مداخله علاوه بر آن، در پنج جلسه مداخله آموزشی گروهی متمرکز بر استراتژی‌های نظریه یکپارچه رفتاری شرکت کردند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه در مقاطع قبل، بلافاصله ۳ و ۶ ماه بعد از مداخله آموزشی جمع‌آوری شد. داده‌ها ‌با به‌کارگیری آزمون آماری مناسب به وسیله نرم افزار SPSS نسخه۱۶ تجزیه و تحلیل شدند.
قبل از مداخله آموزشی از نظر متغیرهای مورد بررسی بین دو گروه تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد. بلافاصله ۳ و ۶ ماه پس از مداخله آموزشی در میانگین نمرات رفتارهای بهداشت دهان و دندان<oral health>، آگاهی، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد و خودکارآمدی افزایش معنی‌داری در گروه مداخله در طی زمان و در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. همچنین اثرات متقابل زمان گروه نیز در تمام متغیرهای مذکور معنی دار بود.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مداخله آموزشی نظریه محور بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان کودکان سودمند بوده و استفاده از راهبردهای آموزشی و محتوای آموزشی مناسب می‌تواند بر ارتقای کیفی مداخلات آموزشی بیفزاید. البته هنوز مطالعات بیشتری لازم است تا پیامدهای طولانی مدت این نوع مداخلات را بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان و پوسیدگی دندان ارزیابی کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: