کد خبر: ۱۴۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 16
از مواد مضر دیگر هم می‌توان به آمونیاک و مواد سفیدکننده اشاره کرد. آزاد شدن این ترکیبات فرار ممکن است مشکلات تنفسی، واکنش‌های حساسیت‌زا و سردردهای خفیف تا شدید را ایجاد کند.
شفا آنلاین:بسیاری از مواد شوینده و پاک‌کننده که به‌عنوان محصولات خانگی می‌شناسیم، محرک هستند و چشم‌ها و گلو را تحریک می‌کنند و همچنین باعث بروز سردرد یا مشکلات دیگر می‌شوند. بعضی محصولات، مواد شیمیایی خطرناکی تولید می‌کنند که شامل ترکیبات فرار ارگانیک <Volatile organic compounds>هستند.


به گزارش شفا آنلاین:از مواد مضر دیگر هم می‌توان به آمونیاک و مواد سفیدکننده اشاره کرد. آزاد شدن این ترکیبات فرار ممکن است مشکلات تنفسی<Breathing problems>، واکنش‌های حساسیت‌زا و سردردهای خفیف تا شدید را ایجاد کند. محققان در حال حاضر مشغول تحقیق روی چگونگی تاثیر این‌گونه مواد روی بروز آسم و سایر بیماری‌های تنفسی هستند. محصولات پاک‌کننده و مواد شوینده‌ای که حاوی ترکیبات فرار ارگانیک و سمی هستند عبارت‌اند از: اسپری‌ها شامل فرآورده‌های بهداشتی، زیبایی و پاک‌کننده، خوشبوکننده‌ها، مواد سفیدکننده، مایعات شوینده و ظرف‌شویی، مواد شیمیایی خشک، پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های خانگی برای شست‌وشوی فرش و کف و مبلمان و حتی شوینده‌های اجاق‌گاز.
یکی از موارد ایمنی و بهداشتی که در استفاده از مواد شیمیایی شوینده و پاک‌کننده بسیار حائز اهمیت است و معمولا افراد نسبت به آن غافل هستند، ترکیب انواع مواد شیمیایی و شوینده با یکدیگر به‌منظور بالاتر بردن قدرت آن‌هاست؛ بنابراین، محققان توصیه می‌کنند که هرگز موادسفیدکننده یا هر نوع ماده حاوی ماده سفیدکننده را با پاک‌کننده‌های حاوی آمونیاک ترکیب نکنید.
گازهای تولیدشده از این ترکیب می‌تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی مزمن و حتی مرگ شود. پیش از مصرف هرکدام از محصولات پاک‌کننده و شوینده دستورالعمل نوشته‌شده روی بطری را حتما مطالعه کنید. گاهی حتی مواد معطر موجود در محصولات پاک‌کننده به‌ویژه در خوشبوکننده‌های هوا ممکن است با میزان بالای ازن واکنش نشان دهد. گاز ازن مضر اما نامرئی است و گازی است که بیماری آسم و بیماری‌های ریوی را تشدید می‌کند. ذرات آن اغلب آلاینده‌های شایع هوا هستند که این‌گونه مشکلات را شدیدتر می‌کند و حتی احتمال بروز حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین ماده «فرمالدئید» موجود در برخی مواد شوینده می‌تواند سرطان‌زا باشد.

پیش از خرید محصولات پاک‌کننده و شوینده، برچسب‌های نوشته‌شده روی بطری را مطالعه کنید و از خرید موادی که حاوی ترکیبات فرار ارگانیک، مواد معطر، مواد محرک و مواد قابل‌اشتعال هستند، خودداری کنید. بهتر است مواد حاوی برچسب پاک یا سبز را خریداری کنید. وقتی از مواد پاک‌کننده و شوینده استفاده می‌کنید، در و پنجره‌ها را باز و هواکش‌ها را روشن بگذارید تا گازهای تولیدشده از محیط بسته منزل خارج شوند. هرگز از این مواد شیمیایی و پاک‌کننده در محیط‌های بسته مانند دستشویی و حمام استفاده نکنید.
باوجودی که همه افراد هنگام استفاده از مواد شیمیایی و شوینده در معرض خطر ناشی از گازهای تولیدشده از آن‌ها قرار دارند، اما کودکان به دلیل بدن ضعیف‌تری که دارند بیشتر در معرض ابتلا به آسم و واکنش‌های حساسیتی هستند و همچنین اثرات مخربی که روی سیستم بدن آن‌ها به‌جا می‌ماند، ماندگاری بیشتری دارد. سپید
منبع: Health

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: