کد خبر: ۱۴۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
مهم‌ترین علت ساختاری، انحراف تیغه بینی است. که به این صورت که یک طرف بینی همیشه کیپ است.
شفا آنلاین:شایع‌ترین علت گرفتگی بینی سرماخوردگی بوده که گذراست و در هر فردی بارها رخ داده است. گرفتگی‌های بینی یا علت آناتومیک یا فیزیولوژیک دارند.

مهم‌ترین علت ساختاری، انحراف تیغه بینی <Deviated septum>است. که به این صورت که یک طرف بینی همیشه کیپ است. این اختلال می‌تواند، علت مادرزادی داشته یا در اثر ضربه‌هایی که به ناحیه بینی وارد می‌شود، ایجاده شده و ماندگار شود. این اختلال هیچ ارتباطی با شکل ظاهری بینی ندارد.

ممکن است انحراف بینی باعث تغییر شکل ظاهری بینی بشود یا نشود. در کودکان هر گونه ضربه‌ای به بینی باید جدی گرفته شود، چراکه در صفحه رشد بینی اثر گذاشته و در آینده باعث ایجاد انحراف تیغه میانی بینی می‌شود. بسیاری مواقع ضربه هایی به ناحیه بینی کودکان وارد می‌شود که درمانی هم نمی‌خواهد، اما کاری هم نمی‌تواند کرد. اما به تدریج انحراف را ایجاد می‌کند.
انحراف بینی منجر به این می‌شود که یک طرف بینی همیشه کیپ باشد و آنها به نفس کشیدن از یک طرف عادت می‌کنند. انحراف بینی عامل مساعدکننده‌‌ای برای سینوزیت است که با درمان دارویی بهبود پیدا نکرده و نیاز به جراحی دارد. در جامعه انحراف بینی و پولیپ باهم جابه جا می‌شود. پولیپ بینی درواقع هر گوشت یا نسج اضافه‌ای داخل بینی است. معمولا پولیپ‌ها در اثر آلرژی به وجود می‌آید. افرادی که آلرژی شدید بینی دارند، در صورت درمان نشدن، به پولیپ مبتلا می‌شوند. پولیپ هم درمان طبی و هم درمان جراحی دارد. درمان طبی استفاده از کورتون‌ها و اسپری‌ها و ایمونوتراپی بوده که حساسیت فرد تعیین شده و براساس آن واکسن‌هایی تجویز می‌شود که با تزریق آن حساسیت فرد به مدت شش ماه برطرف می‌شود. در واقع این درمان ایمنی درمانی آلرژی بوده و باعث می‌شود، پولیپ در اثر زمان ازبین برود. برخی پولیپ‌های ثانویه به آلرژی است و در اثر بروز آلرژی پولیپ هم ایجاد می‌شود. اگر آلرژی درمان نشود، مشکلاتی زیادی از جمله پولیپ ایجاد می‌شود. اگر پولیپ درمان نشود، به سینوزیت منجر می‌شود.

دو عامل مساعدکننده سینوزیت، انحراف تیغه میانی بینی و پولیپ است. پولیپ معمولا در سنین بزرگسالی و در طی دوره آلرژی ایجاد می‌شود. در کودکان هم موارد نادر پولیپ وجود دارد، اما معمولا بیماری بزرگسالان است. چنانچه پولیپ بزرگ شده و راه سینوس‌ها را ببندد و به درمان‌‌های دارویی جواب ندهد، درمان جراحی برای آن توصیه می‌شود. تا با برداشتن پولیپ‌ها، دهانه سینوس‌ها باز شده و ترشحات تخلیه شود. نکته مهم این که با درمان جراحی، درمان پایان نمی‌پذیرد، لذا درمان دارویی باید ادامه داشته باشد. سپید
علیرضا جعفری
عضو هیات مدیره انجمن گوش و حلق و بینی کشور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: