کد خبر: ۱۴۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 13
بیماری‌های مادرزادی قلبی از بدو تولد وجود داشته و همراه فرد به دنیا می‌آیند، متاسفانه این بیماری‌ها رو به افزایش هستند.
شفا آنلاین:   رامین بقایی، متخصص قلب و عروق از وضعیت بیماری‌های قلبی در کشور می‌گوید. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.   


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید بیماری‌هایی که تحت عنوان بیماری‌های مادرزادی قلبی<Congenital heart disease> تلقی می‌شوند، از بدو تولد فرد وجود دارند، یا به عنوان عامل خطر در فرد وجود دارد؟

بیماری‌های مادرزادی قلبی از بدو تولد وجود داشته و همراه فرد به دنیا می‌آیند، متاسفانه این بیماری‌ها رو به افزایش هستند. معمولا بیماری‌های قلبی را به دو گروه تقسیم می‌کنند، یک دسته بیماری‌های مادرزادی قلبی و دسته‌ دیگر بیماری‌های اکتسابی قلبی هستند.


بیماری‌های مادرزادی قلبی از بدو تولد وجود داشته و همراه فرد به دنیا می‌آیند که ممکن است در همان سنین کودکی یا سنین بالاتر تشخیص داده شود. این گروه طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شوند و انواع و اقسام متفاوتی دارند. این بیماری‌ها در کشور ما جز بیماری‌های شایع هستند که متاسفانه رو به افزایش هستند. علت آن این است که با رشد جمعیت، احتمال بروز بیماری‌های مادرزادی هم در متولدین هر سال بیشتر می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از بیماری‌هایی که در سالهای گذشته کمتر تشخیص داده می‌شدند در حال حاضر قابل معالجه هستند.
درخصوص بیماری‌های اکتسابی قلبی توضیح دهید؟
بیماری‌های اکتسابی قلبی در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند؛ یک دسته بیماری‌هایی هستند که رگهای کرونر قلب را تنگ می‌کنند. دسته‌ دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب هستند و دسته‌ سوم مخلوطی از هردوی اینها یا انواع خیلی نادری از بیماری‌های قلبی را شامل می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که بیماری‌های قلبی اکتسابی همچنان شیوع بیشتری در کشور دارند که چیزی حدود 70 تا 80 درصد بیماری‌های قلبی را به خود اختصاص می‌دهند.


همان‌طور که می‌دانید درصد بیماری‌های مادرزادی قلبی هم افزایش‌یافته که متاسفانه در بسیاری از موارد علت بیماری‌های مادرزادی قلبی مشخص نیست اما به‌طورکلی می‌توان گفت مواردی نظیر بیماری‌های مادر در دوران بارداری، مصرف برخی داروها در این دوران و در معرض آسیب‌ها و خطراتی نظیر اشعه‌ قرار گرفتن، همچنین وجود سابقه‌ بیماری قلبی در مادر یا پدر می‌تواند در انتقال بیماری به نوزاد موثر باشد.
آیا این بیماری‌ها قابل‌پیشگیری است؟
درصد عمده‌ای از بیماری‌های قلبی که جنبه‌ وراثتی و ژنتیک دارند قابل پیشگیری نیستند و این نه تنها در ایران که شامل سایر کشورهای دنیا هم می‌شود و به این دلیل که علت را نمی‌دانیم، نمی‌توانیم از بیماری پیشگیری کنیم.


در بیماری‌های اکتسابی موضوع، متفاوت است. به این طریق که این بیماری‌ها را با کنترل علت‌های آن‌که می‌تواند شامل فشارخون، چربی خون، قند خون و مصرف دخانیات باشد، می‌توان کنترل کرد. نمی‌توان میزان پیدایش و شیوع این بیماری‌ها را تشخیص داد اما می‌توان خود بیماری را تشخیص داد و آن را معالجه کرد چه با روش‌های جراحی و چه از طریق روش‌های غیر جراحی نظیر مصرف دارو یا معالجه رگ‌های قلب و نه خود آن.


اما مواردی نظیر استرس‌های روحی هم در بروز بیماری‌های قلبی موثرند به این دلیل که استرس‌ها و فشارهای روحی بر سیستم قلب و عروق تاثیر می‌گذارند. به دلیل پیشرفت‌هایی که در کشور ما و برخی کشورهای دنیا صورت گرفته، امروزه اکثر اعمال جراحی قلب با نتایج خوب و قابل قبول همراه هستند. عمل‌های جراحی قلب در ده سال اخیر در کشور ما با تحول شگرفی روبرو بوده تا این حد که می‌توان بیماری قلبی در جنینی که هنوز به دنیا نیامده را تشخیص داد.

روش‌های ارزیابی بیمار در کشور ما چگونه است؟
روش‌های دقیق ارزیابی بیماری، امکان جراحی، مراقبت پس از عمل و اعمال تکراری همگی جزو علوم و فناوری‌های برتر است که در ایران وجود دارد و برخی کشورهای دنیا نظیر بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی و برخی کشورهای آمریکای جنوبی فاقد این فناوری‌ها هستند و امکان تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی را ندارند. آنچه مردم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی باید موردتوجه قرار دهند از یک سو روش صحیح تغذیه است


. غذاهایی که چربی یا نمک بالایی دارند یا از مواد غذایی خوب و باکیفیت مناسب تشکیل نشده‌اند در بروز بیماری‌های قلبی تاثیر دارند. از سوی دیگر انجام فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام مطرح می‌‌شود. متاسفانه در ایران چاقی رو به افزایش است که می‌تواند عوارض متعددی در فرد ایجاد کند. یکی از این عوارض علاوه بر مواردی نظیر افزایش فشارخون، درد مفاصل و...، بروز بیماری‌های قلبی است. اگر مردم این دو نکته را که از اهمیت بالایی برخوردارند رعایت کنند بدون شک گام بزرگی در کاهش بیماری‌های قلبی برداشته خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: