کد خبر: ۱۴۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 11
طب قدیم و جدید در مورد درمان کبد چرب نظر مشترکی دارند و آن تاکید بر اصلاح سبک‌زندگی به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری و درمان است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی گفت: طب‌سنتی، تدابیر دقیق‌ و موثری دارد و تکلیف نسبتا روشن دارد.

به گزارش شفا آنلاین،مریم نواب‌زاده اظهار کرد: طب قدیم و جدید در مورد درمان کبد چرب نظر مشترکی دارند و آن تاکید بر اصلاح سبک‌زندگی به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری و درمان است.

وی افزود: طب‌سنتی، نیز تدابیر دقیق‌ و موثری دارد و برخلاف طب جدید، در زمینه درمان‌های دارویی نیز تکلیفی نسبتا روشن دارد.

مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی تاکیدکرد: در تدابیر تغذیه‌ای در خصوص درمان کبد چرب بهتر است کمی از سمت غذاهای پخته و حیوانی به سوی غذاهای خام و گیاهی حرکت کنیم.

نواب‌زاده ادامه داد: همچنین سبزی‌های تازه، سیر و پیاز خام، انواع آش‌ها و شورباها، ادویه مناسب مانند؛ زردچوبه، هل، دارچین، زیره، زعفران و تخم گشنیز بیشتر مصرف شوند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است در غذاها کمی سبوس گندم یا برنج بریزیم، ادامه داد: مواد غذایی دارای طبع سرد از جمله ترشی‌های کارخانه‌ای و سس‌ها و غذاهای دارای طبع سرد و مرطوب مثل؛ ماست، دوغ، خیار و کدو کمتر مصرف شوند.

مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: مصرف ماست و دوغ همراه با غذای اصلی و بخصوص در زمستان و هوای سرد مضر است.

نواب‌زاده اضافه کرد: همچنین دوغ را با غذاهای گوشتی یا حاوی ترشی استفاده نکرده و ترجیحا با مصلحاتی مانند نعناع، پونه، آویشن، گل سرخ، زیره، سیر یا موسیر میل شود.

وی ادامه داد:  غذاهای دارای طبع خیلی گرم مثل سیر داغ، پیازداغ، بادنجان سرخ کرده، غذاهای تند و پرادویه را نیز مصرف نکنید.

مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در مصرف بستنی و سایر خوراکی‌های خیلی سرد، سرخ کردنی‌ها و غذاهای چرب و پرکالری،  فست فودها، سس‌ها، نوشابه‌ها، کنسروها، تنقلات شور و سایر خوراکی‌های غیرطبیعی و دارای مواد نگهدارنده نیز باید پرهیز کرد.

نواب‌زاده با اشاره به اینکه متاسفانه، امروزه حتی نان‌های سنگک نیز روسفید شده‌اند، یادآور شد: در مصرف نان‌ها و آردهای بدون سبوس مانند؛ نان‌های ماشینی، فانتزی و لواش، نان‌های فطیر و خمیر و خوب پخته نشده، ماکارونی، لازانیا و رشته‌ها نیز باید احتیاط کرد.

وی اظهارکرد: غذاهای غلیظ مانند گوشت گاو و گوساله، کله پاچه، سالاد الویه، گوشت‌های مانده و فریزری، کباب، برنج سفید به ویژه برنج‌های هندی و پاکستانی، ته دیگ، قارچ، کلم خام، تخم مرغ به ویژه نیمرو و تخم مرغ آب پز سفت، انواع سیب زمینی آب پز و سرخ کرده، غذاهایی که با آرد و رشته درست شده‌اند مانند حلوا و آش رشته.

مدیر گروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: همچنین در این زمان باید از مصرف چای و قهوه و مواد نشاسته‌ای و قندی و شیرینی‌ها به ویژه شیرینی‌های قنادی پرهیز کرد.

نواب‌زاده با اشاره به اینکه هر غذای لزج و چسبنده مثل قارچ ، پنیر پیتزا برای کبد به‌خصوص کبد چرب مضر است، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد غذای لزج به‌خصوص در شرایطی مانند همراه مایعات سرد این لزوجت و چسبندگی بدتر و بیشتر شده و کبد چرب شدت می‌یابد.

برچسب ها: طب سنتی ، کبد چرب ، زردچوبه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: