کد خبر: ۱۴۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 12
متخصصان بهداشت جنسی می‌گویند بررسی میزان تاثیرگذار بودن اپلیکیشن‌های ردگیری باروری در پیشگیری از بارداری، نیازمند تحقیقات بیشتر است.
شفا آنلاین:اخیرا اپلیکیشن نچورال سایکلز (Natura- Cycles) برای اولین بار، به عنوان راهی برای جلوگیری از بارداری مورد تایید رسمی قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین:پیش‌تر، یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۵، نشان داده بود که این اپلیکیشن، به اندازه قرص‌های ضدبارداری<Birth control pills> موثر است.

نچورال سایکلز از زنان می‌خواهد که دمای بدن، نتایج تست تخمک‌گذاری و تاریخ شروع قاعدگی (پریود) را وارد برنامه کنند. سپس الگوریتم موجود در این اپ، تعیین می‌کند که یک زن آیا آمادگی باردار شدن را در آن روز دارد یا نه.

این توصیه همچنین می‌تواند به فرد در تصمیم گیری بابت برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم کمک کند.
اما به باور بسیاری از متخصصان، صرف قرار گرفتن یک اپ در رده دستگاه‌های پزشکی آن را به ابزاری
صد درصد دقیق در زمینه جلوگیری از بارداری تبدیل نمی‌کند.
محققان مرکز پزشکی دانشگاه جورج‌تاون آمریکا می‌گویند اپلیکیشن‌های باروری برای پیشگیری از بارداری دقت کافی ندارند و برای جلوگیری از بارداری ناخواسته بهتر است از روش‌های مطمئن (کاندوم، قرص یا آمپول ضدبارداری و آی‌یو‌دی) استفاده شود.
نتایج این تحقیق که در نشریه انجمن طب خانواده آمریکا منتشر خواهد شد، نشان می‌دهد اکثریت قریب به اتفاق این اپلیکیشن‌ها بر اساس شواهد محکم علمی کار نمی‌کنند.
دکتر مارگریت دوآن متخصص خانواده که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید: «اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند روز به روز محبوب‌تر و زنان هر چه بیشتر به روش‌های تنظیم خانواده طبیعی یا باروری‌شناختی (FABM)، علاقه‌مند می‌شوند چون می‌خواهند با شناخت بهتر بدنشان، بیشتر احساس توانایی کنند.»
بسیاری از این اپلیکیشن‌ها در اصل برای افزایش احتمال باروری، و تعیین زمانی که شانس حاملگی بیشتر از روزهای دیگر است تولید شده‌اند اما زنان بطور روزافزونی برای جلوگیری از حاملگی از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.
در روش‌های باروری‌شناختی، بر حسب تغییراتی که در یک سیکل قاعدگی در بدن رخ می‌دهد، زنان می‌توانند محدوده زمانی تخمک‌گذاری را، یعنی زمانی در دوره قاعدگی که قابلیت باروری و حاملگی دارند، مشخص کرده و در این مدت یا از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند یا از آمیزش خودداری کنند.
به گفته محققان این پژوهش، این اپلیکیشن‌ها برای ثبت و ضبط اطلاعات مثل، اولین روز شروع پریود، آخرین روز پریود، اندازه‌گیری تغییرات دمای بدن در حول و حوش تخمک‌گذاری، و تعیین دوره هر قاعدگی موثر هستند؛ اما فقط اپلیکیشن‌هایی که کاملا بر اساس شواهد محکم علمی طراحی شده‌اند می‌توانند برای پیشگیری از بارداری به کار روند.
اما این تحقیق نشان می‌دهد تعداد اپلیکیشن‌های قابل اعتماد که بر پایه شواهد علمی کار کنند زیاد نیست.
محققان ۹۵ اپلیکیشن را که در آی‌تیونز، گوگل و گوگل‌پلی در دسترس هستند انتخاب کردند. از این میان ۵۵ اپلیکیشن حذف شدند، چون یا خود اعلام کرده بودند که نباید از این اپلیکیشن برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد یا اینکه روشن نکرده بودند آیا از روش باروری‌شناختی مبتنی بر شوهد علمی استفاده می‌کنند یا از روش‌های دیگر.
۴۰ اپلیکیشن دیگر بر اساس معیارهایی مثل دقت یا سهولت استفاده و معیارهای دیگر بررسی شدند که در میان آنها ۳۰ اپلیکیشن روزهای باروری، حول‌و‌حوش تخمک‌گذاری را پیش‌بینی می‌کردند اما ۱۰ اپلیکیشن دیگر نه.
در مجموع «فقط شش اپلیکیشن از نظر دقت نمره کامل را به دست آوردند یا اینکه پاسخ منفی کاذب نداشتند» (یعنی روزهایی را که احتمال حاملگی وجود داشت به اشتباه جزء روزهایی اعلام نمی‌کردند که احتمال حاملگی وجود ندارد.).
این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بر جلوگیری از بارداری صرفا نمی‌توان به این اپلیکیشن‌ها متکی بود و توصیه کرده‌اند زنانی که از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند در این باره آموزش ببینند و از اپلیکیشن‌های دقیق که بر مبنای شواهد علمی طراحی شده‌اند استفاده کنند.
تخمک‌گذاری
تخمک‌گذاری معمولا در میانه سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد (فاصله بین اولین روز پریود تا اولین روز پریود بعدی). زنی که پریود منظم دارد می‌تواند حدس بزند که بین ۱۶ تا ۱۰ روز پیش از پریود بعدی زمان تخمک‌گذاری است.
در زمان تخمک‌گذاری ترشحات دهانه‌ رحم بیشتر، شفاف‌تر و آبکی‌تر می‌شود.
پس از تخمک‌گذاری دمای بدن اندکی افزایش پیدا می‌کند. در برخی زنان پستان‌ها دردناک شده، شکم درد و نفخ ایجاد می‌شود.
با این حال هیچکدام از این علائم قطعی نیستند و به دلایل مختلف ممکن است تغییر کنند. تنها روش قطعی اندازه‌گیری تغییرات هورمونی است.سپید
منبع: BBC Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: