کد خبر: ۱۴۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 09
شفاآنلاین:دکترناصر سیم فروش ،رئیس قطب ارولوژی کشور در یادداشت ارسالی برای شفاآنلاین با اشاره به فتواهای مراجع عظام درزمینه دریافت پول درازای اهدای کلیه نوشت:عدم توجه به مرگ هزاران بیمار دیالیزی در صورت ممنوع شدن پیوند زنده غیر فامیل اقدامی غیر انسانی و غیر اخلاقی است.به همین خاطر کسانی که باعث ممنوع شدن پیوند کلیه از زنده غیر فامیل بشوند تاوان آن را در دنیا و آخرت خواهند داد.
فتاوای مراجع عظام در مورد فروش عضو برای نجات جان انسانها جایز و صریح است که ذیلا جهت اطلاع عموم تقدیم میشود :

- در مورد نظر حضرت امام خامنه ای مدظله العالی:

س 807: آیا جایز است انسان بعضی از اعضای بدنش(مثل کلیه) را به شخصی که به آن نیاز دارد، بفروشد؟

ج: اگر آن عضو از اعضایی باشد که برداشتن آن از بدن خطر و یا ضرر قابل ملاحظه ای برای اهداء کننده عضو نداشته باشد، اشکال ندارد.

منبع: اجوبة الاستفتائات، سؤال ۱۵۱۸

- فتوای حضرت امام خمینی (ره): اهداء کلیه برای نجات جان انسانی دیگر کار پسندیده ای است و توصیه فرمودند. در ضمن دریافت پول در مقابل آن جایز دانسته اند.

- نظر حضرت آیت الله نوری همدانی: دریافت پول در ازای بعضی از اعضاء مانند کلیه مانعی ندارد.

- طبق نظر حضرت آیت ا... سیستانی نیز اهداء کننده عضو مثل کلیه با فرض رضایت صاحبش و سلامت کلیه مقابل جایز است و گرفتن پولی به ازای آن نیز جایز است.


عدم توجه به مرگ هزاران دیالیزی در صورت ممنوع شدن پیوند زنده غیر فامیل که غیر انسانی و غیر اخلاقی است و کسانی که باعث ممنوع شدن پیوند کلیه از زنده غیر فامیل بشوند تاوان آن را در دنیا و آخرت خواهند داد زیرا باعث تعطیل شدن پیوند کلیه در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان, ارومیه, مازندران و نیز متوقف شدن نصف پیوند کلیه ایران خواهند شد.

مسلما نمایندگان آگاه و متشرع مجلس شورای اسلامی هرگز اجازه چنین اتفاقی را نخواهند داد و بر خلاف فتاوای مراجع دلسوز کشور ایران رایی صادر نخواهند کرد.

در خارج از کشور از جمله در اروپا و آمریکا بعلت بحران شدید کمبود عضو و مرگ هزاران بیمار در لیست انتظار (4000 مرگ در سال در لیست انتظار صد و ده هزار نفری آمریکا) بسیاری از دانشمندان آمریکا از جمله آقای الوین راث برنده جایزه نوبل در سال 2012 و استاد دانشگاه هاروارد , پرداخت وجه در مقابل اهدا کلیه را تنها راه نجات مرگ بیماران در لیست انتظار دانسته است.

آقای پروفسور بهارباستانی رییس بخش نفرولوژی دانشگاه مینوسوتا معتقد است که وقت آن رسیده است که مسولین بهداشتی آمریکا چشمان خود را به تجربه موفق جلوگیری از مرگ هزاران بیمار دیالیزی نبسته و از مرگ هزاران شهروند آمریکایی جلوگیری نماید (آقای پروفسور هیپن نشان داده که در آمریکا از سال 1999 تا کنون بیش از 30000 آمریکایی در لیست انتظار جان خود را از دست داده اند).

ایران در حال حاضر کوتاه ترین لیست انتظار پیوند را دارد و دستاوردهای مدل ایرانی پیوند کلیه از بزرگترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که توانسته از مرگ بیش از 30000 نفر بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی جلوگیری نماید.
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
عین اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
2
1
آقای دکتر سیم فروش با عملکرد خودشان در تربیت تعداد قابل توجه جراح پیوند کلیه در کشور که اکثریت مراکز پیوند توسط شاگردان ایشان اداره می شود نشان داده اند بیش از هر کس دیگر دلشان برای این بیماران دردمند مطپد و حق بزرگی بر پیوند کلیه کشور دارند و تاکید ایشان بز فتاوی مراجع دال بر اعتقاد ایشان به پیروی از تعالیم اسلامی در نجات جان انسانهاست افرادی که از پیوند کلیه دور بوده و هیچ اقدام موثری تاکنون در پیشرقت این علم و توسعه آن در کشور نداشته اند و حتی سنگ اندازی هم می کنند حق ادعای دایه مهربانتر از مادر را نداردند و با توهین و برچسب القاب زشت به اهداکنندگان حق تحریک احساسات عمومی در جهت اهداف دشمنان ایران را ندارند
حرف حق را باید از کسی که دغدغه نجات این بیماران را در سه دهه گذشته داشته است باید شنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
0
1
پيرو فرمايشات استاد بزرگوارم دكتر برومند در شرايط فعلي مملكت صلاح است كه برنامه پيوند از مرگ مغزي ترغبب و گسترش يابد و با مديريت صحيح و برنامه ريزي دراز مدت از خريد و فروش كليه جلوگيري گردد، اميدوارم از تجربيات و دانش اساتيدي چون دكتر برومند در اين وادي بكار گرفته شود و علم و دانش بزرگواران طب نفرولوژي انكار نگردد، يكي از شاگردان استاد
مقدسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
1
پیوند از زنده غیر فامیل که به پیوند مدل ایرانی معروف است یک عمل انسانی پاک و آبرودار است در سطح دنیا. اگر این پیوند قطع شود نصف پیوند کشور تعطیل می شود و این خود فاجعه ی انسانی را به دنبال دارد. همینطور تعداد دیالیزی ها با این امکانات محدود زیاد می شود که خود این هزینه صد چندان را بر دولت تحمیل می کند و همچنین زندگی یک دیالیزی مرگ تدریجی است .
اهدای کلیه یک عمل انسانی است. لطفا ... نباشیم
ابیانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
1
1
باعث شرمساریست که چطور بعضی پزشکان جان هزاران دیالیزی مظلوم را نادیده گرفته و بیشتر به فکر ازدیاد لیست انتظار و توسعه دیالیز و ورود تجهیزات آن میکنند.
با ممنوع شدن اهدا کلیه از فرد زنده در مقابل پرداخت قطعا هزاران دیالیزی اضافه شده و مرگ و میر آنها بشدت بالا خواهد رفت که مسئول این جانها, این نوع پزشکان هستند که نظر خود را حتی بالاتر از مراجع تقلید دلسوز میدانند.

وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا
و هـر كـس نفسی را زنـده كـنـد گويا همه مردم را زنده كرده است(مائده 32)
پرستار بیماران کلیوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
0
1
جالب است که هیچ پزشک دیگری در حوزه پیوند اعضاء کارنکرده است !!!!!!
نه جناب آقای دکتر فاضل - نه جناب آقای دکتر ملک حسینی نه جناب آقای دکتربرومند نه جناب آقای دکتر نوبخت ونه جناب آقای دکتر سنادیزاده و نه ... و هیچکدام هم شاگرد تربیت نکرده اند و دایما هم در حال سنگ اندازی هستند و برای علم و پیشرفت موثر مملکت هم هیچ کاری نکردند در جنگ و دفاع مقدس هم که نبوده اند ، معلوم نیست پس چرا هنوز نام شان در لیست بزرگان بیماریهای کلیه و پیوند اعضا ء مملکت است واقعا چرا ؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
درود بر استاد سیم فروش. استاد اخلاق، استادی که در زندگی هدفی جز خدمت و نیت خیر نداشته اند. بنده به وفور شاهد نجات بیماران بیشمار از کار افتاده دیالیزی و دعای خیر بیماران پشت سر شما بوده ام. خواهش ما جامعه پزشکی از شما اینست بدون توجه به حاشیه های ایجاد شده توسط افراد به کار خود ادامه دهید. امید است با شاگردی شما اساتید بزرگوار بتوانیم ما هم راه شما را ادامه داده و دعای خیز بیماران پشت سر ما هم باشد.
Dr Afkhami
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
با عرض سلام خدمت اساتید و خوانندگان عزیز...
متاسفانه همواره نظام بهداشت و درمان کشور از سیاست زدگی و تحریک و هییج افکار عمومی به حق یا ناحق صدمه خورده است...
جواز خرید کلیه از سوی مراجع عظام تقلید فتوایی بسیار مترقی و راهگشا برای نجات بیماران بویژه بیماران کلیوی است که مورد حسادت بعضی از ممالک دنیاست چرا که این موضوع لیستهای انتظار را در ایران بمراتب کوتاهتر کرده است...
اگر چه خرید و فروش کلیه نمود خوب و زیبایی در افکار عمومی ندارد و بیشتر تجارتی خفّتبار و از روی اکراه و اجبارِ فروشنده قلمداد می شود اما اگر توجه کنیم که در اغلب قریب به اتفاق پیوندهای زنده به زنده ی کلیه، خریدار از نظر اقتصادی اجتماعی ضعیفتر!!! از فروشنده است مطلب روشنتر می شود... لذا محروم نمودن نیازمندان پیوند به بهانه ی اینکه دستمایه ی تبلیغات سوء علیه نظام و مملکت می شود چندان محلی از اعراب ندارد... و هوالمستعان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: